حسینی شاهرودی در گفتگو با مهر:

عملكرد سازمان مالیاتی با سیاست های اقتصاد مقاومتی همخوانی ندارد

عملكرد سازمان مالیاتی با سیاست های اقتصاد مقاومتی همخوانی ندارد ساسان گستر: عضو هیات رئیسه كمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: عملكرد سازمان امور مالیاتی كشور با سیاست های اقتصاد مقاومتی همخوانی ندارد.



سید حسن حسینی شاهرودی، عضو هیئت رئیسه كمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینكه آمارهای مختلفی در مورد میزان نقدینگی در جامعه وجود دارد، كه صریح ترین وجود آن ۱۲۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی جامعه است كه طی چهار سال قبل افزایش قابل توجهی داشته است، تصریح كرد: با نقدینگی موجود در جامعه، ادعای وجود تنها ۲۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی، ادعای بسیار ضعیفی است، چون كه بیش از این ها فرار مالیاتی وجود دارد. دلیل اصلی این است كه یكی از شاخص های اصلی اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی، اجرای دقیق قوانین مربوط به مالیات، عدالت و شفافیت مالیاتی است.
عضو كمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینكه فرار مالیاتی بسیار بیش از عددی است كه دیوان محاسبات اعلام نموده است، اظهار داشت: در سیاست های اقتصاد مقاومتی، عدالت مالیاتی، شفافیت مالیاتی و نظام جامع مالیاتی در نظر گرفته شده است. اما عدم اجرای این سیاست ها نشان از این است كه در كلان، اراده محكمی در شفافیت مالیاتی وجود ندارد.
شركت های دولتی به دنبال لابی برای فرار از مالیات
وی ادامه داد: پرداخت مالیات برای خیلی از افراد از قبیل شخص، شركت های حقوقی، نهادهای عمومی غیردولتی و بخش دولتی خوشایند نیست و هیچ كدام راضی به این امر نیستند؛ آنها با عنایت به تنگناهای مالی، به دنبال كسب درآمد بیشتر هستند و به شكلی فرار مالیاتی هستند. حتی شاهد می باشیم كه شركت های دولتی با لابی هایی كه انجام می دهند، به دنبال این هستند كه مالیات كمتری بپردازند و سازمان مالیاتی را دور بزنند كه چنین مشكلاتی به دلیل، عدم شفافیت و فقدان مكانیزم لازم اتفاق می افتد.
عضو كمیسیون اقتصادی مجلس در مورد ارتباط عدم شفافیت در اقتصاد با عدم شفافیت مالیاتی اظهار داشت: این موضوعات زنجیره و ظروف مرتبطی هستند، كمیسیون اقتصادی مجلس نمی تواند بگوید مشكل مالیات را حل می نماییم و كاری با بانك نداریم، مشكل بانك را حل می نماییم و كاری با ارز نداریم و مشكل ارز را كه حل نماییم، كاری با واردات، صادرات و گمرك نداریم، چون كه همه این حوزه ها به هم متصل و ظروف مرتبطه هستند. هر تلنگری چه مثبت و چه منفی در حوزه ای بخورد، اثرات آن در حوزه های دیگر هم نشان داده می گردد.
حسینی شاهرودی در مورد افزایش نرخ مالیات اصناف و كارمندان در سال ۹۷ اظهار داشت: یكی از دغدغه های مجلس این است كه افزایش نرخ مالیات برای جبران هزینه های دولت می باشد و نباید به واسطه ی وضعیت ركود، پایه مالیاتی را افزایش یابد یعنی فرد كاسبی كه سال قبل درآمدش صد میلیون تومان بوده و امسال هم این مبلغ است، باید مالیاتی كه می پردازد معادل سال قبل باشد. افزایش درآمد مالیاتی كه در لایحه بودجه دیده شده، نباید متوجه این شخص شود، چون كه این فرد به واسطه ركود هیچ گونه افزایش درآمدی نداشته است،
وی تصریح كرد: افزایش درآمد مالیاتی باید با استفاده از شفافیت و كشف مالیاتی و شناسایی فرار مالیاتی انجام گیرد تا سبب افزایش درآمد مالیاتی كشور شود اما سازمان امور مالیاتی سازوكار مناسب برای این مورد ندارد و اراده ای در كشور به جهت اینكه چنین سازوكاری در اختیار این سازمان قرار بدهد هم وجود ندارد.
عضو كمیسیون اقتصادی مجلس تصریح كرد: متاسفانه ما كمتر شاهد جذب مالیاتی كه ناشی از شناسایی مؤدیان جدید یا مؤدیانی كه تابحال فرار مالیاتی داشتند و مالیات پرداخت نمی كردند، هستیم.
حسینی شاهرودی اظهار داشت: سهم مالیات هر استان و شهرستان در قانون بودجه مشخص می شود، همه حوزه های مالیاتی به دنبال این هستند كه سقف مورد نظر را پر كنند، تا توسط مدیر مافوق خود تشویق شوند و از مشوق هایی كه قانون برای آنها در نظر گرفته، برخوردار شوند. بر این اساس فشار بر تولیدكننده، كسبه، اتحادیه ها و تعاونی ها وارد می گردد.
پاشنه آشیل اقتصاد كشور؛ عملكرد بانك ها و سازمان امور مالیاتی
عضو كمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: پاشنه آشیل حوزه اقتصادی و چالش های عظیمی كه در این حوزه وجود دارد، به چند شاخص كلان برمی گردد؛ اول بانك و تبعات منفی كه عملكرد بانك ها در حوزه اقتصاد داشتند، عملكرد بانك ها نه تنها مثبت نبوده بلكه در خیلی از حوزه ها منفی هم بوده است.
وی اضافه كرد: دولت و مجلس فكر می كردند با تزریق نقدینگی توسط بانك ها به بخش خصوصی، حوزه كسب و كار، خدمات و بخصوص حوزه تولید، سبب رونق این حوزه ها می شوند، اما تزریق نقدینگی توسط بانك ها نه تنها باعث رونق نشده، بلكه تولید كنندگان امروز با سودها و جرایم كلان بانكی دست و پنجه نرم می كنند. وضعیت ركود اقتصادی، عدم صادرات كالاها و عدم دستیابی به بازارهای جهانی تولید كشور را زمین گیر كرده و در نهایت منجر به انباشته شدن كالاهای تولیدی فراوان، تعطیلی خیلی از واحدها و تنزل ظرفیتشان می شود، هم اكنون حدود ۶۰ درصد از واحدهای تولیدی ما با ظرفیت صفر و یا كمتر از ظرفیت اسمی و واقعی شان، تولید انجام می دهند.
افزایش مالیات تولیدكنندگان و صنوف خطای استراتژیك در دوران ركود اقتصادی
حسینی شاهرودی دومین پاشنه آشیل اقتصاد كشور را درآمد های مالیاتی خواند و اظهار داشت: چگونگی دریافت مالیات چه مالیات بر درآمد و چه مالیات بر ارزش افزوده مهم است، معمولاً در شرایط ركود، كشورهای پیشرفته تلاش می كنند مالیات را به حداقل خود برسانند، درآمدهای مالیاتی شان را كاسته و در كنار آن، هزینه های دولت را كاهش دهند كه بتواند با هم برابری كند.
عضو كمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: طی سال های اخیر ما نه تنها شاهد كاهش هزینه های دولت نبودیم بلكه همه ساله شاهد افزایش چند درصدی هزینه های دولت بوده ایم، با عنایت به محدودیت هایمان در صادرات نفت و بازگشت منابع حاصل از فروش نفت، فشار افزایش هزینه های دولت بر حوزه مالیات وارد شده است و شاهد افزایش مالیات تولیدكنندگان و اصناف در شرایط ركود بودیم كه این اقدام یكی از خطاهای استراتژیك در زمان ركود، در حوزه اقتصادی می باشد.
عملكرد سازمان مالیاتی كشور با سیاست های اقتصاد مقاومتی هم خوانی ندارد
وی با تاكید بر اینكه عملكرد سازمان مالیاتی كشور با سیاست های اقتصاد مقاومتی هم خوانی ندارد اظهار داشت: بر مبنای سیاست های اقتصاد مقاومتی ما باید درون گرا باشیم، از منابع داخلی استفاده نماییم، دسترسی مان به منابع خارجی بخصوص فروش نفت به حداقل خود برسد و منابع حاصل از نفت در زیرساخت ها هزینه شود. بنابراین صندوق توسعه ملی برای پشتیبانی از زیرساخت تولید تاسیس شد اما فضای كسب و كار و تولید در كشور نقطه مقابل سیاست های اقتصاد مقاومتی است و ما احساس می نماییم به سیاست های اقتصاد مقاومتی در كشور دست پیدا نكرده ایم.
حسینی شاهرودی با انتقاد از عدم اجرای نظام جامع مالیاتی در كشور اظهار داشت: رانت های بسیاری در حوزه اقتصادی در اختیار افراد قرار دارد و مافیا بوجود آمده است، در حوزه های صادرات و واردات و حوزه های بانكی، پولی و بورس هم مافیا وجود دارد كه این مافیاها مانع اجرای قانون هستند.
عضو كمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینكه نظام جامع مالیاتی، به دنبال شفافیت است، اظهار داشت: در نظام سیستمی مالیات و استقرار سامانه جامع مالیاتی، باید محل درآمد هر شهروند شناسایی شود و دولت از میزان و محل درآمد شهروندان اطلاع داشته باشد.
اجرای شعار انقلابی «از كجا آورده اید؟» با اجرای نظام جامع مالیاتی
وی با تاكید بر اینكه شعار ما از ابتدای انقلاب «از كجا آورده اید؟» بود، تصریح كرد: این شعار هنوز در كشور ایران اجرایی و عملیاتی نشده و با اجرای سامانه و نظام جامع مالیاتی كه همه حوزه ها را دربر می گیرد؛ قابل اجرا است.
حسینی شاهرودی ادامه داد: برای اجرای نظام جامع مالیاتی باید حوزه های اقتصادی، امنیتی، انتظامی، قضایی و بخصوص حوزه های نظارتی ورود پیدا كنند و اراده داشته باشند. این حوزه ها باید درگیر این سامانه شوند و تا یك اَبَرسامانه در كشور تولید شود. در عین حال بنده اعتقاد دارم همه حوزه های نظارتی دارای سامانه هستند و به تنهایی همه آنها می توانند همه چیز را رصد كنند، ولی وقتی اجتماع شوند، اجتماع آنها می تواند اطلاعات كلان حوزه اقتصادی كشور را در اختیار حوزه هایی كه باید تحلیل كنند و نظر بدهند، در اختیار مجلس و كمیسیون اقتصادی قرار دهند كه تصمیمات ما در برنامه های پنج ساله و قانون بودجه سنواتی بتواند مبتنی بر عقلانیت و واقعیات باشد نه احساساتی كه در مجلس شاهد آن هستیم.
عضو هیات رئیسه كمیسیون اقتصادی خاطرنشان كرد: به علت آنكه فضای معیشت مردم، فضای مناسبی نیست، هر تصمیم غلطی را می گیریم و فكر می نماییم كه این تصمیم غلط منجر به این می گردد كه وضع مردم بهتر شود. تصمیم غلط همچون حذف هدفمند سازی نرخ حامل های انرژی كه از سال های گذشته وجود داشت، اگر روند متعادل خویش را طی می كرد و قیمت حامل های انرژی با قیمت محصول در كشورهای همسایه یا قیمت فوب خلیج فارس یكسان می شد، ما الان شاهد تورم و تنش های اجتماعی نبودیم و می توانستیم صرفه جویی نماییم، سبك الگوی مصرف را سامان بدهیم و اصلاح نماییم، درآمدهای دولت را افزایش بدهیم.

1396/12/17
20:39:42
5.0 / 5
164
تگهای خبر: ارز , اقتصاد كشور , انرژی , بانك
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
sasangostar ساسان گستر صادرات و واردات
sasangostar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ساسان گستر محفوظ است

ساسان گستر

مرکز بازرگانی و واردات و صادرات