رئیس سازمان هواپیمایی در گفتگو با مهر؛

تقاضای خرید هواپیما از ژاپن نداشتیم

تقاضای خرید هواپیما از ژاپن نداشتیم ساسان گستر: رئیس سازمان هواپیمایی كشوری، درباره مبادله نفت در مقابل هواپیما با طرف ژاپنی، اظهار داشت: تا كنون تقاضای خرید هواپیمای ژاپنی از طرف ایرلاین های ایرانی صادر نشده است.



علی عابدزاده در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینكه تغییرات نرخ ارز و افزایش قیمت آن به دو و نیم برابر كه سبب افزایش قیمت بلیت شده، بر صنعت حمل و نقل هوایی اثرگذار خواهد بود، اظهار داشت: در سال های گذشته، وقتی تغییراتی به یكباره در صنعت هوانوردی اعمال می شد، در ترددهای هوایی اثر می گذاشت.
وی با اشاره به اینكه بیشتر از ۵۵ درصد هزینه شركت های هوایی به صورت ارزی است، اضافه كرد: طبیعی است كه افزایش نرخ ارز بر این صنعت اثر بگذارد؛ اما زمان لازم دارد تا تعادل میان عرضه و تقاضا و نرخ بلیت و شرایط اقتصادی مسافران احداث شود؛ البته این ابراز امیدواری وجود دارد كه این این تعادل، در حداقل زمان صورت گیرد.
كاهش مسافر خارجی داشته ایم
رئیس سازمان هواپیمایی كشوری با اشاره به اینكه در همین شرایط سخت اقتصادی، شركت های هواپیمایی تعداد زیادی مسیر هوایی جدید به وجود آورده اند، افزود: حتی در بعضی فرودگاههای درجه ۲ و ۳ هم افزایش پرواز داشته ایم. اما در پروازهای خارجی با كاهش مسافر روبه رو بوده ایم؛ این در شرایطی است كه این روند كاهشی، در آینده ادامه پیدا نخواهد كرد و به ثبات خواهد رسید.
عابدزاده در پاسخ به این پرسش كه علیرغم آنكه بارها اعلام شده شركت های هواپیمایی موجود، زیان ده و در آستانه ورشكستگی هستند، اما ۱۷ تا ۱۸ شركت هواپیمایی جدید درخواست مجوز تأسیس از سازمان هواپیمایی كشوری كرده اند. این تناقض چگونه قابل توجیه است؟ اظهار داشت: آثار نرخ های تكلیفی بلیت پرواز بر ساختار شركت های هواپیمایی قدیمی تر، اثر گذاشته است؛ ضمن اینكه زیان هایی كه در سال های گذشته بر شركت های هواپیمایی قدیمی وارد شده، همچنان در ساختار آنها وجود دارد كه این یك نقطه ضعف است و باید به مرور زمان برطرف شود؛ اما از طرف مقابل، هم اكنون شرایط را برای ورود سرمایه گذار جدید به این حوزه شفاف و ساده كرده ایم.
مجوز ایرلاین ها در گذشته خرید و فروش می شد؛ اما آماری از خرید و فروش مجوزها نداریم
وی تصریح كرد: در گذشته نحوه صدور مجوز توسط سازمان هواپیمایی كشوری، مستقیما به صورت صدور موافقت نهایی برای متقاضی صادر می شود؛ در حالیكه هیچ اقدامی جهت راه اندازی شركت هواپیمایی از طرف دارنده مجوز انجام نمی شد و این موافقت نهایی، برای دارندگان مجوزها یك ارزش افزوده احداث می كرد كه سبب می شد خرید و فروش های كاذب مجوزها در صنعت صورت گیرد.
معاون وزیر راه و شهرسازی اشاره كرد: كاری كه ما كردیم این بود كه جلوی خرید و فروش AOC (موافقت اصولی تأسیس شركت هواپیمایی) را گرفتیم و فرآیند صدور آنرا تسهیل كردیم.
وی در پاسخ به این پرسش كه آیا آماری دارید چه تعداد شركت در گذشته مجوزها را فروخته اند؟ اضافه كرد: آماری از این اقدامات نداریم؛ ولی تمام AOC هایی كه قبلا داده بودیم، الان بی ارزش شده اند. الان در صورتی این مجوزها داده می شود كه ساختارهای فنی، عملیاتی و اقتصادی شركت های متقاضی داشتن پرواز آماده باشد و سازمان هواپیمایی در این مرحله، سخت گیری می كند؛ ولی در مرحله صدور مجوز سخت گیری در كار نیست.
عابدزاده افزود: یكی از شرایط خوبی كه شركت های هواپیمایی تازه تأسیس با آن روبه رو هستند، این است كه دیگر با ساختار اقتصادی ضعیف كه از سابق مانده است، مواجه نیستند؛ بلكه كار را از صفر با فرآیند ساده تری آغاز می كند و راه اندازی مسیرهای پروازی را سپس بررسی این مساله كه آیا راه اندازی این مسیر، اقتصادی می باشد یا نه، عملیاتی می كند؛ بدین سبب كار علمی تر انجام میگردد و اینها از فواید آزادسازی نرخ بلیت پروازها است.
آغاز فعالیت دو ایرلاین جدید تا اختتام سال
وی تاكید كرد: یكی از شركت های هواپیمایی متقاضی تأسیس از سازمان هواپیمایی، وارد فاز عملیاتی شده و تا دو سه ماه آینده یك یا دو شركت دیگر وارد فاز عملیات پرواز می شوند. این در شرایطی است كه هم اكنون، هواپیماهای این شركت ها وارد كشور شده است؛ اما باید مراحل را طی كنند تا بتوانند پروازها را آغاز كنند.
۸ هواپیما وارد كشور شده است
این مقام مسئول در صنعت هوانوردی، تعداد هواپیماهای وارد شده به كشور از طرف شركت های هواپیمایی جدید را برای ایرلاین تازه تأسیس كه فعالیت چارتری دارند، ۳ فروند و ایرلاین هایی كه مجوز موافقت اصولی (Full AOC) دریافت كرده اند، ۵ فروند عنوان نمود و اظهار داشت: یك شركت هم تقاضای ایرتاكسی دارد كه می تواند با تعداد كمتری هواپیما كار خودرا آغاز كند.
وی درباره فعالیت ایرتاكسی ها اظهار داشت: موافقت اصولی چند متقاضی تأسیس ایرتاكسی را صادر كرده ایم؛ اما هنوز هیچ كدام فعالیت خودرا آغاز نكرده اند، حتی مسیرهای پروازی آنها هم مشخص نشده است. اول باید هواپیمای خودرا وارد كنند؛ شرایط برای فعالیت ایرتاكسی به آرامی فراهم میگردد تا زمانی كه آزادسازی نرخ بلیت ها بر صنعت هوانوردی اثر خودرا بگذارد، كمی زمان بر خواهد بود. تا زمانی كه اقتصاد پویا در صنعت هوانوردی نداشته باشیم، شركت های كوچك مانند ایرتاكسی ها یا جنرال اویشین ها می توانند شكل بگیرند.
رئیس سازمان هواپیمایی كشوری، درباره اینكه آیا ایران می تواند مبادرت به شكایت از سه شركت هواپیماساز به سبب عدم تحویل هواپیماها كند یا خیر؟ اظهار داشت: این قراردادها را ما نبسته ایم؛ قراردادها تجاری بوده و توسط خط هوایی بسته شده است. البته من در طول مذاكرات بوده ام؛ اما در جریان ریز قراردادها نبوده ام؛ ضمن اینكه متن قراردادهای خرید هواپیما محرمانه است.
قراردادهای خرید ایرباس و ای تی آر لغو نشده؛ تعلیق شده اند
به گفته عابدزاده، آمریكایی های قرارداد فروش بوئینگ به ایران را لغو كرده اند؛ ولی دو قرارداد خرید ایرباس و ای تی آر لغو نشده و اروپایی ها آنرا معلق كرده اند؛ ایرباس محصولی است كه بیشتر اروپایی است و كشورهای اروپایی به خاطر منافع خود به دنبال آن هستند تا مجوز فروش ایرباس و ای تی آر به ایران را دریافت نمایند.
پیش بینی امكان شكایت از جانب مقابل در قراردادهای خرید هواپیما
وی تاكید كرد: شكایت شركت های هواپیمایی ما همواره به قوت خود باقی است، طرف مقابل ما كه آمریكا است، به كنوانسیون شیكاگو پایبند نیست. كنوانسیون شیكاگو بر این مبنا است كه ارتباط میان ملل باقی باشد؛ اما دولت آمریكا مانع ارتباط میان ایران با سایر ملل شده است؛ پس طبیعی است كه همه شركت های هواپیمایی ایران از آمریكا می توانند شكایت كنند كه شما برای ما محدودیت به وجود آورده اید. در قراردادهای خرید هواپیما هم سوژه شكایت از جانب مقابل، پیش بینی شده است.
نفت در مقابل هواپیما با ژاپنی ها منتفی است
رئیس سازمان هواپیمایی كشوری در پاسخ به این پرسش كه آیا با عنایت به معافیت ژاپن از خرید نفت ایران، سوژه نفت در مقابل هواپیما (میتسوبیشی) قابل پیگیری است؟ اشاره كرد: این مساله در جریان نیست و ما درخواستی از طرف شركت های هواپیمایی برای خرید میتسوبیشی نداشته ایم؛ اما شركت های هواپیمایی می توانند با طرف های خارجی خود مذاكره كرده و خریداری كنند ولی پیش از خرید، به لحاظ برخی استانداردها باید سازمان هواپیمایی كشوری نوع هواپیما را تأیید كند.
وی افزود: ما در سازمان هواپیمایی كشوری هیچ محدودیتی برای واردات هواپیما از طرف شركت ها نداریم و چنانچه خرید هواپیمایی برای آنها اقتصادی باشد، مجازند آنرا وارد كنند.

1397/10/01
15:34:36
5.0 / 5
111
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۴
sasangostar ساسان گستر صادرات و واردات
sasangostar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ساسان گستر محفوظ است

ساسان گستر

مرکز بازرگانی و واردات و صادرات