مدیركل دفتر برنامه ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان:

روند ورودی آب به سدهای خوزستان كاهش داشته است

روند ورودی آب به سدهای خوزستان كاهش داشته است به گزارش ساسان گستر مدیركل دفتر برنامه ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان اظهار داشت: روند ورودی آب به سدهای خوزستان كاهش داشته است.



داریوش بهارلویی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار نمود: طی سیلاب اخیر تابحال یك هزار و ۷۰۰ میلیون مترمكعب آب وارد سدهای خوزستان شده كه سد دز با دریافت ۵۹۵ میلیون مترمكعب دارای بیشترین حجم ورودی بوده است.
وی اضافه كرد: حوضه كارون با ۵۸۴ میلیون، كرخه با ۴۷۶ میلیون مترمكعب، مارون ۳۲ میلیون مترمكعب و سد جره با دریافت فقط ۲ میلیون مترمكعب پس از سد دز در رتبه های بعدی قرار گرفته اند.
مدیركل دفتر برنامه ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان بیان نمود: سیلاب اخیر اثر اندكی بر كاهش كسری مخزن سد مارون داشته است.
بهارلویی افزود: روند ورودی آب به سدهای خوزستان كاهش داشته است و طی ۱۲ ساعت گذشته متوسط ورودی به سد دز معادل یك هزار و ۳۲۳ مترمكعب بر ثانیه، سدهای زنجیره كارون یك هزار و ۳۳۲ مترمكعب بر ثانیه، سد كرخه ۹۶۸ مترمكعب بر ثانیه و مارون معادل ۸۱ مترمكعب بر ثانیه است.
وی افزود: كه در مقایسه با روز گذشته در حوضه های كارون، كرخه و دز حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ مترمكعب بر ثانیه كاهش یافته است.
مدیركل دفتر برنامه ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان خاطرنشان كرد: از آغاز سال آبی سیاست به حداقل رساندن ریسك سیلاب در دستور كار برنامه ریزی مخازن سدها بوده و حالت های مختلف و سناریوهای مختلف شبیه سازی و ترازهای مطلوب و حجم متناظر با آنها در جهت كنترل حداكثری سیل تعیین و خروجی سدها تنظیم شده است. ِ
بهارلویی اظهار داشت: در سناریوهای طراحی شده شرایط مشابه با آنچه كه الان واقع شده است، مد نظر از قبل قرار گرفته است و در تمامی این سناریوها خروجی سدها تلاش شده است در حد تاب آوری رودخانه ها باشد؛ با اینكه عدم قطعیت ها و شرایط آب و هوایی نقش مهمی در این حوزه دارد.
وی خبر داد: قطعا حجم خالی سدها استان در انتها اسفند بیشتر از سال قبل بوده و برای رسیدن به این هدف افزایش خروجی طی روزهای آینده از سدها بیشتر خواهد شد.
مدیركل دفتر برنامه ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان بیان نمود: لیكن این افزایش خروجی به هیچ وجه برای مناطق پایین دستی مشكل ایجاد نخواهد كرد بلكه هدف آن فقط تنظیم حجم و تراز مطلوب سدها است.
بهارلویی خبر داد: هم اكنون حجم خالی سدهای استان ۷.۳ میلیارد مترمكعب بوده كه در حوض كارون ۴ میلیارد مترمكعب، در سد دز ۸.۱۳ میلیون مترمكعب، در سد كرخه یك هزار و ۶۶۳ میلیون مترمكعب، در سد مارون ۷۰۲ میلیون مترمكعب و در سد جره ۸۱ میلیون مترمكعب است.
وی اضافه كرد: این احجام خالی نسبت به سال قبل در همین وقت شرایط مطلوبی را برای مهار و كنترل سیلاب های بهار ایجاد می كنند.
مدیركل دفتر برنامه ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان اظهار داشت: هم اكنون خروجی سد كرخه بر اساس ۳۵۰ مترمكعب بر ثانیه تنظیم شده است تا مشكلی برای پایین دست ایجاد نشود.
بهارلویی تاكید كرد: در سد دز به صورت پلكانی افزایش خروجی تا مرز ۷۰۰ مترمكعب بر ثانیه برنامه ریزی شده است كه این میزان هم مشكلی در پایین دست به وجود نمی آورد.
وی در انتها اظهار داشت: در حوضه كارون خروجی ۲۰۰ مترمكعب بر ثانیه بوده و در سد مارون طی روزهای آینده به منظور تأمین نیازها افزایش رهاسازی صورت خواهد گرفت.

1398/12/09
23:03:22
5.0 از 5 امتیاز
3685
تگهای خبر: سیاست
این مطلب ساسان گستر مفید بود؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۴
sasangostar ساسان گستر صادرات و واردات
sasangostar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ساسان گستر محفوظ است

ساسان گستر

مرکز بازرگانی و واردات و صادرات