اگر مشاور املاک کد رهگیری نداد چه کنیم؟

اگر مشاور املاک کد رهگیری نداد چه کنیم؟ به گزارش ساسان گستر رئیس اتحادیه مشاوران املاک با اشاره به اینکه کد رهگیری از ابتدا مجانی بوده و الان هم هست، تصریح کرد: علت این که برخی مشاوران از ارائه کد رهگیری به متعاملین خودداری می کنند این است که جواز ندارند یا به علت تخلف، دسترسی آنها را مسدود کرده ایم؛ شهروندان می توانند با تلفن ۷۳۳۴ شکایات خویش را در این حوزه به اتحادیه گزارش دهند.


مصطفی قلی خسروی در گفتگو با ایسنا اظهار نمود: از سال ۱۳۸۸ که سامانه کد رهگیری به منظور بالا بردن ضریب امنیت معاملات بوجود آمده مجانی بوده و هم اکنون هم وجهی بابت این مورد دریافت نمی گردد. بنابراین اینطور نیست که از الان مطابق قانون جهش تولید و تأمین مسکن، کد رهگیری مجانی شده باشد بلکه از ابتدا بدون هزینه بوده است.
وی ادامه داد: کد رهگیری مزایای فراوانی دارد که مهم ترین آن به افزایش ضریب اطمینان معاملات، بالا بردن امنیت اجتماعی و استخراج آمار مسکن برمی گردد. کد رهگیری در واقع عزت صنف مشاوران املاک است و اگر شخصی از ثبت آن خودداری کرد احیانا به این علت است که به خاطر تخلف نمی تواند آنرا اریه کند.
خسروی خاطرنشان کرد: گاها پیش می آید که مشاور املاک گرفتار تخلف شده و ما دسترسی او را به سامانه کد رهگیری مسدود کرده ایم. عده ای هم جواز ندارند و در مواردی پلمب مغازه تا سه ماه طول می کشد که در این سه ماه امکان دارد خلاف های زیادی مرتکب شوند. شهروندان می توانند کلیه موارد تخلف دفاتر املاک را با شماره تلفن ۷۳۳۴ اتحادیه املاک گزارش کنند که در اسرع وقت رسیدگی می شود.

بیشترین پلمب را در میان صنوف داریم
رئیس اتحادیه مشاوران املاک با اشاره به اینکه کمیسیون حل اختلاف مستقر در اتحادیه املاک برابر قانون نظام صنفی به صورت دائم تخلفات صنفی را رسیدگی می کند اظهار داشت: از ۱۲ سال قبل کمیسیون حل اختلاف طبق مواد ۲۷ و ۲۸ موارد تخلف را رسیدگی می کند. البته موضوعات مختلفی در شکایات مردم وجود دارد که به اذعان اماکن، ما بیشترین میزان همکاری درمورد رسیدگی به شکایات و پلمب واحدهای صنفی را در میان صنوف داریم.
وی با انتقاد از مصوبه ستاد کرونا در خصوص این که برای تمدید قراردادهای اجاره نیازی به دریافت کد رهگیری نیست، اظهار نمود: این مورد سبب می شود که آمار کد رهگیری پایین بیاید و با خلاء آمار مواجه شویم و همینطور مشکلاتی برای متعاملین ایجاد شود.

بعضی متعاملین حق الزحمه مشاور را پرداخت نمی کنند
خسروی، پرداخت نکردن حق کمیسیون از جانب متعاملین را همچون شکایات رایج عنوان نمود و اظهار داشت: روزی دو سه نفر از مشاوران به ما رجوع می کنند و می گویند که خریدار یا فروشنده حق الزحمه ما را پرداخت نکرده است. متعاملین در اختیار اتحادیه نیست اما از دادگستری، کمیسیون شکایات در اتحادیه املاک مستقر شده که در این موارد حق و حقوق مشاوران را مطالبه می کند. هزینه دادرسی هم بر عهده متعاملین است. در واقع زمانی که قرارداد به امضا می رسد برای سه نفر شامل خریدار، فروشنده و واسطه، حق ایجاد می شود که باید حق هرکس پرداخت گردد.

قانون پیش فروش قابلیت اجرا ندارد؛ چون واسطه دیده نشده است
خسروی در بخش دیگری از صحبتهای خود ضمن اشاره به اجرایی نبودن قانون پیش فروش خاطرنشان کرد: از سال ۱۳۸۹ که قانون پیش فروش در ۲۵ ماده به تصویب رسیده عملا مهم ترین کانال جذب منابع مالی برای سازندگان مسدود شده است؛ چون که در این فرایند مشاور املاک دیده نشده است. مشاور با زحمت فراوان برای واحد نیمه کاره مشتری پیدا می کند اما در نهایت متعاملین به دفتر اسناد رسمی می روند و حق مشاور در این بین دیده نمی گردد. بنابراین کسی انگیزه ای برای پیش فروش ندارد و این قانون عملا قابلیت اجرای خویش را از دست داده است.




منبع:

1400/07/03
09:38:53
5.0 / 5
180
تگهای خبر: تولید , فروش , هزینه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۳
sasangostar ساسان گستر صادرات و واردات
sasangostar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ساسان گستر محفوظ است

ساسان گستر

مرکز بازرگانی و واردات و صادرات