نارضایتی ۸۱ درصدی از تبلیغات غیرواقعی فروشگاه های بزرگ لوازم خانگی به گزارش ساسان گستر، ظرف یک نظرسنجی که توسط صدا و سیما انجام شد؛ 81 درصد از پاسخ دهندگان که برای خرید به فروشگاه های بزرگ لوازم خانگی مراجعه نموده اند، گفته اند همه یا بخشی از تبلیغات این فروشگاه ها غیرواقعی اند. به گزارش ساسان گستر به نقل از مهر موضوع عملکرد فروشگاه های بزرگ لوازم خانگی طی مدت اخیر در خیلی از رسانه ها پررنگ شده است. خبرگزاری مهر در طول این مدت بطور ویژه به نوع تبلیغات و ایرادات قانونی آن، نحوه عملکرد این فروشگاه ها در عمل به تعهدات، قیمت گذاری، اقساط، رفتار انحصارگرایانه، استفاده از منابع بانکی و… پرداخت و در این خصوص با کارشناسان، حقوقدانان و فعالان بازار لوازم خانگی گفتگوهای مختلفی داشت. مصادیق تخلفات تبلیغاتی سیدطه حسین مدنی رییس اندیشکده حکمرانی هوشمند قبل از این به خبرگزاری مهر گفته بود که «طبق قانون، آگهی های تبلیغاتی نباید خدمات یا کالاهای دیگران را بی ارزش یا فاقد اعتبار جلوه دهد. در آگهی های تبلیغاتی ادعاهای غیر قابل اثبات و مطالب گمراه کننده نباید گنجانده شود. تحقیر و استهزاء دیگران تلویحاً و یا تصریحاً در آگهی های تبلیغاتی غیرمجاز است. تعیین جایزه در مقابل تشویق به خرید و مصرف ممنوعست اما تبلیغات این هایپرها خصوصاً در صدا و سیما بصورت علنی، دوگانه کالای دارای اصالت و فیک ساخته و کالاهای دیگر فروشگاه ها را بی ارزش نشان میدهد. درباره ی مطالب گمراه کننده که در این بخشنامه به آن اشاره شده است؛ این هایپرها در بحث کف قیمت، تضمین کیفیت، تحویل فوری کالا، تخفیف ها و ادعای سود پایین درحال گمراه کردن مشتریان هستند. این فروشگاه ها در تبلیغات خود به صورتی اجناس دیگران را با نشان دادن مواردی چون کنده شدن دستگیره در یخچال، حرکت کردن ماشین لباسشویی و … تمسخر می کنند. ممنوعیت تعیین جایزه در مقابل تشویق به خرید و مصرف هم صراحتاً در تبلیغات این فروشگاه ها چه در صدا و سیما و چه در سطح شهر نقض شده و عجیب است که صدا و سیما به شکل گسترده درحال ارتکاب آنست. این موارد مصداق بارز تخلفاتی است که در بخشنامه تبلیغات به آن اشاره شده و وزارت ارشاد ملزم به ممانعت از ادامه آنست.» واکنش صدا و سیما انعکاس وسیع این موضوعات در فضای مجازی و واکنش گسترده کاربران به ویژه به نوع تبلیغات فروشگاه های لوازم خانگی در صدا و سیما، رسانه ملی را بر آن داشت تا به بررسی بیشتر این مسأله بپردازد. ابتدا رادیو اقتصاد با دعوت از سیدطه حسین مدنی رییس اندیشکده حکمرانی هوشمند، اکبر پازوکی رییس کارگروه لوازم خانگی اتاق ایران و رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران و محمدصادق مفتح قائم مقام وزیر صنعت به بررسی چالش ها و انتقادات از نحوه عملکرد فروشگاه های بزرگ لوازم خانگی پرداخت. قائم مقام وزیر صمت بعد از دقایقی حضور و طرح برخی سوالات از طرف رییس اندیشکده حکمرانی هوشمند، برنامه را ترک کرد. برگزاری نظرسنجی درباره ی تجربه خرید از فروشگاه های بزرگ در شبکه ۱ در ادامه این برنامه ها، شبکه ۱ سیما در برنامه «پایش» ششم خرداد ماه مجدداً با دعوت از اکبر پازوکی به بررسی عملکرد فروشگاه های بزرگ لوازم خانگی پرداخت. البته در این برنامه از وزارت صمت و شورای رقابت هم دعوت شده بود اما نماینده این دو نهاد بازهم در برنامه شرکت نکردند. در ابتدای این برنامه از آنهایی که تجربه خرید از فروشگاه های بزرگ لوازم خانگی داشته اند خواسته شد تا تجربه خودرا از بین گزینه های زیر انتخاب کنند. خیلی خوب بود و مطابق تبلیغات خوب، ولی همه تبلیغاتشون واقعی نبود بد بود و تبلیغاتشون اصلاً مطابق با واقعیت نبود اکبر پازوکی در این برنامه اظهار داشت: خوشبختانه مجوز فروشگاه های بزرگ لوازم خانگی را ما صادر نکرده ایم و آنها مجوزی از ما ندارند و مجوز خودرا از وزارت صمت می گیرند. وی اضافه کرد: تبلیغات این فروشگاه ها در سراسر کشور نامتعارف و مغایر با اصل ۴۴ قانون اساسی است. پازوکی اضافه کرد: آقای مفتح در برنامه رادیو اقتصاد ما به عنوان صنف لوازم خانگی را متهم کرد که سنتی هستیم. این در حالیست که تمام قوانین جاری و روز مملکت توسط اصناف درحال اجراست. وی اظهار داشت: با وجود این که این فروشگاه ها از ما مجوزی نگرفته اند اما در طول این مدت شکایاتی درباره ی نحوه عملکرد آنها و مسائلی چون تغییر قیمت پس از خرید به ما ارجاع شده است. این فروشگاه ها تبلیغ می کنند که هنوز به قیمت پارینه می فروشند اما مواردی بوده که قیمت کالا را بعد از فروش افزایش داده اند و تا پرداخت نکردن مبلغ اضافه، کالا را به مشتری تحویل نداده اند. در ادامه مجری برنامه برخی از پیامک های ارسال را خواند. در این پیامک ها عنوان شده بود که «چند ماه است منتظر تحویل کالای خریداری شده هستیم ولی هنوز تحویل نداده اند»، «ما جنس را بصورت اقساطی خریده ایم ولی قیمت چهار برابر بازار تمام شده است»، «با شرط این که نرخها از بازار پایین تر است از این فروشگاه ها خرید کردیم ولی بعد دیدیم که قیمت در بازار پایین تر است.» نتیجه نظرسنجی: نظر منفی ۸۱ درصد پاسخ دهندگان به تبلیغات فروشگاه ها در پایان نتیجه نظرسنجی درباره ی این سوال که «تجربه خرید شما از فروشگاه های بزرگ لوازم خانگی چطور بوده؟» اعلام گردید که طی آن ۵۷ درصد اعلام نمودند تجربه آنها «بد بود و تبلیغات راست نبود» ۲۴ درصد اعلام نمودند تجربه آنها «خوب بود ولی همه تبلیغات واقعی نبود» و تنها ۱۹ درصد اعلام نمودند که «خیلی خوب و مطابق تبلیغات بود « این نظرسنجی نشان میدهد ۸۱ درصد پاسخ دهندگان نسبت به تبلیغات و یا قسمتی از تبلیغات فروشگاه های بزرگ لوازم خانگی نظر مثبتی ندارند. یک وکیل: پخش تبلیغات خلاف واقع باید متوقف شود درباره تبلیغات این فروشگاه ها در صداوسیما و سطح شهرها که حاوی ادعاهای کف قیمت، سود صفر و تضمین کیفیت است با سیدمجید هادی زاده وکیل پایه یک دادگستری گفتگو کردیم و از او پرسیدیم که مسئول برخورد با تبلیغ دهنده و منتشر کننده کیست؟ هادی زاده پاسخ داد: تبلیغ دهنده (فروشگاه) مسئول محتوای تبلیغ و صحت ادعاها است. این وکیل پایه یک دادگستری اضافه کرد: منتشر کننده مثل صداوسیما برمبنای ماده ۱۲ بخشنامه تبلیغات، در صورتیکه محتوای تبلیغ خلاف واقع باشد؛ مسئولیت دارد و سازمان صدا و سیما باید پیش از پخش، صحت تبلیغ را بررسی کند. سازمان پشتیبانی از حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، متولی اصلی رسیدگی به شکایات مصرف کنندگان از تبلیغات خلاف واقع است. وی درباره ی نوع برخورد هم اظهار داشت: تذکر، توقف پخش تولید، جریمه نقدی و ارجاع به مراجع قضائی می تواند همچون اقدامات باشد. هادی زاده درباره ی این که حداکثر زمان رسیدگی از زمان اعلام عمومی چقدر باید باشد؛ اظهار داشت: در قوانین مربوطه زمان دقیق تعیین نشده، اما برمبنای اصول حاکم بر رسیدگی های اداری و حقوق مصرف کننده، رسیدگی باید در سریعترین زمان و بدون اطاله صورت گیرد. این وکیل پایه یک دادگستری در جواب این که در صورت عدم برخورد چه نهادی باید ورود کند هم اظهار کرد: اگر سازمان پشتیبانی از حقوق مصرف کننده اقدام مؤثری انجام ندهد شاکی می تواند موضوع را به دیوان عدالت اداری یا سازمان بازرسی کل کشور ارجاع دهد. عدم ممانعت از تبلیغات خلاف واقع می تواند مصداق ترک فعل باشد وی در جواب این که در صورت عدم اقدام وزارت ارشاد یا نهاد ناظر دیگر برای ممانعت از این تبلیغات خلاف واقع، آیا این عدم اقدام مصداق ترک فعل بوده و کدام مرجع نظارتی می تواند ورود کند؛ اظهار داشت: بله این وضعیت می تواند مصداق ترک فعل اداری تلقی شود. خصوصاً اگر موجب تضییع حقوق عمومی یا زیان مصرف کنندگان گردد. سازمان بازرسی کل کشور، دیوان عدالت اداری، کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی و دادستانی کل کشور به عنوان مراجع نظارتی می توانند به این مساله ورود کنند. فعالیت فروشگاه های بزرگ منوط به رعایت قوانین پذیرفته شده است گفتنی است سید طه حسین مدنی رییس اندیشکده حکمرانی هوشمند در این خصوص گفته بود که ما به عنوان یک نهاد پژوهشی و اندیشگاهی بصورت کلی با فعالیت فروشگاه های بزرگ چه در عرصه لوازم خانگی و چه بخش های دیگر به هیچ وجه مخالف نیستیم. حتی نظر ما این است که در خیلی مباحث دیگر همچون در خدمات و کالا باید به سوی فروشگاه های بزرگ حرکت نماییم. چون این فروشگاه ها در صورت کارکرد صحیح به شفافیت در تراکنش های مالی و مباحث مالیاتی، تسهیل در نقش تنظیم گری دولت و کاهش قیمت تمام شده برای مشتری غائی منجر خواهد شد. رئیس اندیشکده حکمرانی هوشمند اشاره کرد: بدین سبب اصل وجود فروشگاه های بزرگ در کل پذیرفته شده است؛ اما با پذیرش این اصل، قرار نیست هر اقدامی که این فروشگاه ها می کنند هم پذیرفته باشد. این یعنی ما یک کل را پذیرفته ایم اما روی جزییات آن بحث داریم و یک سوال اساسی درباره ی اینها مطرح می نماییم که آیا قوانین موجود درباره ی فعالیت این فروشگاه ها به درستی رعایت می شود یا در اجرای قوانین با تبعیض و استثنا مواجه هستیم؟ وی در آخر اظهار داشت: بدین سبب باتوجه به نتایج به دست آمده و نظرات مختلفی که وجود دارد؛ در مراحل اولیه نوع تبلیغات این فروشگاه ها باید در چهارچوب قانون قرار بگیرد و عملکرد و نحوه رفتار آنها با مشتریان هم باید توسط نهادهای مسئول بررسی شود. منبع: ساسان گستر 1404/03/09 14:12:01 5.0 از 5 امتیاز 40 تگهای خبر: ارز , بازار , بانك , تولید این مطلب ساسان گستر مفید بود؟ (1) (0) تازه ترین مطالب مرتبط چهار اشتباه مدیریتی که منجر به تغییر اقلیم شد نرخ ارز رسمی اعلام گردید به علاوه کارمزد ارز مسافرتی و خدماتی انواع نوار نقاله و نکات مهم در خرید آن ها افتتاح ساختمان جدید شعبه مرکزی بانک ملی در کاشان نظرات بینندگان در مورد این مطلب نظر شما در مورد این مطلب نام: ایمیل: نظر: سوال: = ۷ بعلاوه ۳