اقتصاد ایران خیره به مشت بسته ترامپ

اقتصاد ایران خیره به مشت بسته ترامپ ساسان گستر: یك اقتصاددان می گوید: سرنوشت اقتصاد ایران در سال ۱۳۹۷ با دو سناریو كاملا متفاوت می باشد. نخست اینكه ترامپ تصمیم بگیرد از برجام خارج شود و بدین سان ایران با مشكلاتی در برقراری ارتباط اقتصادی با جهان بین الملل روبرو خواهد شد و سناریوی دوم هم این است كه برجام برقرار بماند و طبیعتا برای اقتصاد ایران وضعیتی بهتر متصور خواهیم بود، با این حال دولت وظایفی دارد كه باید در هر صورت برای بهبود وضعیت اقتصاد كشور ایفا كند.


هادی حق شناس در گفت وگو با ایسنا، درباره چشم انداز سال ۱۳۹۷ هم توضیح داد: واقعیت این است كه چشم انداز امسال كمی مبهم است، از این جهت كه باید بگذاریم در اردیبهشت و خرداد ماه تصمیم ترامپ درباره برجام مشخص شود. این كه وی در برجام بماند یا بماند سرنوشت متفاوتی را برای ما رقم خواهد زد. اگر بخواهد در برجام بماند، وضعیت رشد اقتصادی ما متناسب تر از سال ۹۶ خواهد شد، چون كه می توانیم اثر رونق اقتصادی را در بخش ساختمان و بخش واقعی اقتصاد ببینیم. همینطور در بخش گاز و معادن و غیره... سرمایه گذاری هایی جذب شده است كه در سال ۱۳۹۷ به بار خواهد نشست.
وی ادامه داد: با این حال یك سناریوی دیگری هم وجود دارد و آن این است كه ترامپ از برجام خارج شود و در چنین شرایطی بخشی از اقتصاد ایران دچار چالش خواهد شد، بویژه بخش گاز، نفت و پتروشیمی.
این اقتصاددان به دولت چنین سفارش كرد: گرچه خیلی از امور به وضعیت تصمیم ترامپ بستگی دارد، ولی به هر حال دولت كارهایی می تواند كند تا اوضاع را ساماندهی بكند. مثلا اینكه پروژه های نیمه كاره استانی حدود ۶۶ هزار عدد هستند و پروژه های نیمه كاره ملی را كه در حدود ۶ هزار عدد هستند ساماندهی كنند. نكته مهم دیگر این است كه دولت باید سریعتر به وضعیت خصوصی سازی رسیدگی كند بدین سان كه بخش هایی كه در بودجه پیش بینی واگذاری آن ها شده است، سریعتر واگذار كنند. در چنین شرایطی طبیعی است كه بخشی از سرمایه گذاری ها به بهره برداری خواهد رسید.
حق شناس اضافه كرد: اگر دولت، شركت های خصولتی را تعیین تكلیف كند، آن وقت باری از بودجه دولتی كم خواهد شد و هزینه های گزاف بودجه كه منابع ملی را به هدر می دهد در مسیر درست تری كه به رشد و رونق اقتصاد كشور كمك خواهد كرد، خرج خواهد شد.
وی در انتها سخنانش این را هم اظهار داشت كه اكنون حدود یك میلیون و ۵۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی در بازار وجود دارد كه مدیریت آن باید به یكی از اولویت های دولت تبدیل گردد. دولت باید تمام تلاش خویش را بكند كه بخشی از این نقدینگی جذب پروژه های عمرانی شود.
این اقتصاددان در مورد ارز هم پیش بینی نمود كه با عنایت به اینكه جهش ارز در سال ۱۳۹۶ حاصل انباشت تورم در سال های گذشته بود، در نتیجه اكنون به نرخ تعادلی رسیده و پیش بینی می گردد كه نرخ ارز در سال ۱۳۹۷ جهش قابل توجهی نكند.



1397/01/04
21:47:52
5.0 از 5 امتیاز
4574
تگهای خبر: ارز , دولت , سرمایه گذاری
این مطلب ساسان گستر مفید بود؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۳
sasangostar ساسان گستر صادرات و واردات
sasangostar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ساسان گستر محفوظ است

ساسان گستر

مرکز بازرگانی و واردات و صادرات