اثرات تكانه های دلار بر بازار واردات و صادرات

اثرات تكانه های دلار بر بازار واردات و صادرات ساسان گستر: نوسانات نرخ ارز در ایام ابتدایی امسال سبب شد در این روزها حجم صادرات روزانه حتی تا حدود دو برابر واردات افزایش پیدا كند؛ روندی كه البته تغییر نمود.


به گزارش ساسان گستر به نقل از ایسنا، روزهای ابتدایی امسال با افزایش یكباره نرخ ارز همراه بود و در این مدت قیمت دلار در بعضی روزها حتی به ساعت افزایش پیدا می كرد. برهمین اساس آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت گویای آن می باشد كه در این بازه زمانی فعالیت صادركنندگان به مراتب بیشتر از واردكنندگان بوده و برخلاف رویه سال قبل كه تراز تجاری یعنی اختلاف صادرات نسبت به واردات منفی هفت میلیارد دلار شده بود، در بعضی روزها حجم صادرات حتی تا حدود دو برابر واردات پیش رفته است.

البته شامگاه بیستم فروردین ماه با دستور معاون اول رییس جمهور در خصوص در نظر گرفتن نرخ ۴۲۰۰ تومانی برای دلار تا حدی سیر صادرات كند شده و اختلاف آن با واردات كالا تشدید شده است اما پیش از این تغییرات در روز ۱۹ فروردین ماه یعنی آخرین روزهای گرانی دلار كه نرخ آن با سرعتی بالا تغییر می كرد، به صورت قابل توجهی افزایش داشته؛ به گونه ای كه ارزش صادرات ۴۲۰ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار و حجم آن بیش از ۷۶۴ هزار و ۸۰۰ تن بوده است. این در شرایطی است كه در همین تاریخ میزان واردات بیش از ۲۲۶ میلیون و ۵۰۰ میلیون دلار بوده و وزن واردات ۱۵۶ هزار تن اعلام شده است.

طبق اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت در روز بیستم فروردین ماه ارزش واردات بیش از ۱۷۵ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار بوده است كه وزن این واردات ۱۰۲ هزار و ۸۰۰ تن بوده است. در همین روز ارزش صادرات ۱۸۹ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار بوده و وزن آن بالغ بر ۳۵۰ هزار و ۲۰۰ تن ارزیابی شده است.

همچنین در روز های اول بعد از تك نرخی شدن ارز یكباره صادراتی كه تا ۴۰۰ میلیون دلار پیش رفته بود به كمتر از ۱۰۰ میلیون دلار نزول كرد و در تاریخ ۲۱ فروردین ماه ۲۴۴ هزار و ۵۰۰ تن كالا به ارزش ۸۶ میلیون دلار صادر شد. این در شرایطی است كه در همین روز واردات بیش از دو برابر صادرات شد و به ۱۸۷ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار رسید.

در روز چهاردهم فروردین ماه بعنوان نخستین روز كاری سال ۱۳۹۷ هم با عنایت به نامشخص بودن قیمت ارز، وضعیت واردات و صادرات مانند گذشته با كمی اختلاف در بخش واردات همراه بوده است. بدین ترتیب در این تاریخ بیش از ۱۴۲ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار كالا وارد شد كه وزن آنها ۶۶ هزار و ۵۰۰ تن ارزیابی شده است. در این تاریخ صادرات بالغ بر ۱۱۵ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار بوده و از نظر وزنی ۱۹۷ هزار و ۹۰۰ تن كالا به كشورهای مختلف صادر گردیده است.

حال با تغییر نرخ ارز در ایام گذشته باید منتظر ماند تا تاثیر آن روی صادرات مشخص شود. این وضعیت در حالی است كه در ماه های گذشته صادركنندگان به كرات به غیرواقعی بودن نرخ ارز اشاره كرده و آن را مانعی بر سر توسعه صادرات می دانستند. حال در شرایطی كه نرخ ۴۲۰۰ تومانی برای دلار تعیین شده نایب رییس اتاق بازرگانی این قیمت را كه حدود ۲۰۰۰ تومان نسبت به روزهای گذشته كاهش یافته نرخی نزدیك به قیمت واقعی دلار می داند. حال باید منتظر ماند تا در ایام آینده مشخص شود تغییرات صورت گرفته در بازار ارز چه اثراتی روی صادرات و همینطور واردات برجای خواهد گذاشت.




1397/01/26
23:47:16
5.0 از 5 امتیاز
4683
تگهای خبر: ارز , بازار , تجارت , دلار
این مطلب ساسان گستر مفید بود؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۴
sasangostar ساسان گستر صادرات و واردات
sasangostar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ساسان گستر محفوظ است

ساسان گستر

مرکز بازرگانی و واردات و صادرات