، حمایت از كالای ایرانی،

با شعار سال عوامانه برخورد نكنید

با شعار سال عوامانه برخورد نكنید ساسان گستر: یك اقتصاددان می گوید نباید با شعاری كه برای سال ها انتخاب می شود، عوامانه برخورد كرد. واقعیت این است كه همه تولیدكننده ها می خواهند كالای با كیفیت تولیدكنند و مصرف كننده هم تمایل به مصرف كالای ملی دارد؛ به شرط آنكه الزامات تولید كالای با كیفیت و با قیمت مناسب ایرانی فراهم گردد. یكی از سیاست هایی كه این مهم را رقم می زند، اتخاذ سیاست ارزی صحیح و برخورد قاطع با كسانی است كه در تولید كالای ایرانی اختلال تولید می كنند.



مرتضی افقه در گفت وگو با ایسنا، درباره مبحث پشتیبانی از كالای ایرانی كه توسط مقام معظم رهبری با عنوان شعار سال ۱۳۹۷ انتخاب شد، اظهار داشت: نكته مهم این است كه نباید با نام گذاری های سال ها عوامانه برخورد شود. اینكه مثلا به مصرف كننده گفته شود تحت هر شرایطی كالای ایرانی بخرند. این در شرایطی است كه می دانیم كالای ایرانی در مواردی بسیار كیفیت نازلی دارد و مصرف كننده نمی تواند آن را جایگزین كالاهایی با كیفیت بالاتر كند. همینطور نمی توان به تولیدكننده گفت كالای باكیفیت تولید كن بدون اینكه الزامات آن فراهم گردد. مگر تولیدكننده بدش می آید كالای باكیفیت تولید نماید.

عضو هیات علمی گروه اقتصاد دانشگاه چمران افزود: نكته اینجاست كه اصولا در كشور ما كالای ایرانی حمایت یا تشویق نمی گردد بلكه تولیدكننده ایرانی تنبیه هم می گردد. واقعیت این است كه در نظام ارزشی ما تولیدكننده جایگاه بالایی ندارد و در نظام ارزشی ما برای نظارت و كنترل بر خیلی از امور فرهنگی راه برای برخوردهای بازدارنده فراهم شده ولی در مسائل اقتصادی این نیست. چرا با كسانی كه مانع تولید می شوند، برخورد لازم صورت نمی گیرد؟

او افزود: ساختار اقتصادی ما ضد تولید و ضد توسعه ای است و این مورد در كار ادارات، تولید و... خویش را نشان می دهند. در نظر داشته باشید كه از حدود ۶ الی ۷ ماه پیش از انتخابات ریاست جمهوری به این دلیل كه ادارات نمی دانند كه چه كسی مقرر است در آینده رئیس جمهوری شود، كار را تعطیل می كنند و كار تعطیل شده تا شش ماه پس از حضور رئیس جمهوری جدید همچنان بر منوال سابق باقی می ماند تا عزل و نصب ها و... صورت گیرد. در چنین مواردی بطور قطع تولید ما صدمه می بیند و تولیدكننده دچار سردرگمی می گردد.

افقه با اشاره به فضای نامناسب كسب و كار و بوروكراسی های پیچیده در ایران اظهار داشت: چنین وضعیتی منجر به آن شده كه بخش مولد در برابر بخش دلالی تضعیف شود. هر چند بخش تولید در ایران تعضیف می شود، قیمت كالاها بالا رفته و كیفیت پایین تر می رود و بدین سان مصرف كننده انگیزه ای برای خریدن كالاهای ایرانی پیدا نمی نماید. این نكته حائز اهمیت است كه اگر مردم در زمان جنگ تحمیلی علی رغم كیفیت نازل كالاها بر خرید آنها تاكید می كردند، علت این بود كه آن زمان دولت سرمایه اجتماعی بالایی داشت و مردم به خاطر عرق به تعلق كالای ایرانی آن را مصرف می كردند، ولی اكنون پس از ۴۰ سال بسیاری متوجه شدند كه نظام سیاسی در ایران هنوز نتوانسته است، كالای باكیفیت تولید و عرضه كند بنابراین ممكن است بسیاری دیگر انگیزه چندانی برای خرید كالای با كیفیت پایین، قیمت بالا، ولی ایرانی نداشته باشند.

وی با اشاره به اینكه اكنون تولیدمان با ۵۰ درصد ظرفیت خود كار می كنند، این را اظهار داشت كه در وهله اول باید اقداماتی صورت بگیرد كه تولید ما بتواند با ظرفیت كامل خود كار كند و این سیاست ها صرفا نباید با استفاده از سیاست های تعرفه ای پیگیری شود چون كه سیاست های تعرفه ای و ممانعت از واردات كالا در نهایت فقط منجر به گران شدن كالای داخلی و گسترش قاچاق می گردد.

او درباره سیاست ارزی دولت هم اظهار داشت: امیدوارم برای تولیدكننده هم همین نرخ ۴۲۰۰ تومان در نظر گرفته شود، در غیر این صورت اگر دولت نتواند ارز مورد نیاز تولیدكننده را در اختیار او قرار دهد، ارز با قیمت بالاتر به دست تولیدكننده خواهد رسید و این مورد به نفع اقتصاد ملی نیست.

به گزارش ساسان گستر به نقل از ایسنا، مقام معظم رهبری شعار سال ۱۳۹۷ را پشتیبانی از كالای ایرانی نام گذاری كرده و از مصرف كنندگان و تولیدكنندگان درخواست نمودند كه از كالاهایی كه در داخل كشور تولید می شوند، به طرق مختلف حمایت كنند.




1397/02/02
13:16:21
5.0 از 5 امتیاز
4548
تگهای خبر: ارز , تولید , دولت , كالا
این مطلب ساسان گستر مفید بود؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۴
sasangostar ساسان گستر صادرات و واردات
sasangostar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ساسان گستر محفوظ است

ساسان گستر

مرکز بازرگانی و واردات و صادرات