انتقاد یك نماینده از تعلل بانك مركزی در شفاف سازی سیاست های ارزی

انتقاد یك نماینده از تعلل بانك مركزی در شفاف سازی سیاست های ارزی ساسان گستر: نایب رییس كمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از تعلل بانك مركزی در شفاف سازی سیاست های ارزی انتقاد نمود.



سید فرید موسوی در گفت وگو با ایسنا، تصریح كرد: اعمال سیاست های ارزی در ماه گذشته با عنایت به بروز التهابات روانی، اقدامی درست در جهت كنترل سوداگری در شرایط حساس و ملتهب احتمال بازگشت تحریم ها در ماه های آینده بود كه توسط دولت اتخاذ شد.

او ادامه داد: به نظر می رسد، در سایه نبود بازار ساختارمند و آزاد ارز در ایران، نیاز شدید بخش تولید به واردات كالاهای سرمایه ای و مواد اولیه، نرخ ارز و امكان دسترسی بخش های مختلف حقیقی به ارز مورد نیاز را بیش از پیش مهم می كند. البته در كنار این موضوعات احتمال عدم دسترسی به ارز واقعی در ماه های آینده، اجرای سیاست های سخت گیرانه را جدی تر می كند. اینكه در این شرایط انضباط ارزی باید بر بازار ارز حاكم باشد امری كاملا پذیرفته شده است ولی در این بین عدم توجه به برخی نكات كلیدی شاید اثرات این سیاست را به یك سیاست مخرب تبدیل كند.

نایب رییس كمیسیون اقتصادی ادامه داد: هم اكنون تقاضای ارز به قیمت پایه توسط وارد كنندگان انواع كالاها(با ثبت سفارش) به طرز معناداری افزایش یافته است. این مورد را می توان از آمار مربوط به ثبت سفارش های صورت گرفته در یك ماه اخیر فهمید، این در حالیست كه احتمال تخصیص ارز پایه برای همه این اقلام ناممكن بوده و در هفته های آینده علی القاعده باید نرخ دوم یا حتی نرخ سومی هم از سوی دولت اعلام گردد.

او ادامه داد: همین بی ثباتی در سیاست گذاری، اعتماد عمومی به بازار پول را به شدت تحت تأثیر قرار داده و منجر به یك تورم كاذب در عرصه عمومی كالاهای داخلی و وارداتی خواهد شد.

موسوی اظهار داشت: در شرایطی كه بعضی از بانك های اروپایی و حتی هندی از شروع مراودات جدید مالی با طرف های ایرانی سرباز می زنند و تصمیم بر جمع بندی امور جاری تا آخر ماه آینده میلادی دارند، شاید مهمترین اقدام سیاست گذار، حداكثر سازی و روان سازی مراودات مالی بخش خصوصی و حمایت عملی و موثر از صادرات كالاهای داخلی است تا در این برهه حداكثر ارز وارد كشور شود. علی القاعده باید كلیه سیاست های بلندمدت بعد از عبور از بحران اتخاذ شود. به صورت مثال تصمیم برای اعمال تعرفه صادرات بر مواد خام معدنی در شرایط حاضر نوعی خودزنی است، اگر بانك های خصوصی شریك تجاری ایران، روابط خود با ایران را قطع كنند عملا هزینه انتقال پول به شدت افزایش خواهد یافت و اعمال اینگونه تعرفه ها، رقابت پذیری صادركنندگان داخلی را كاهش داده و از گردونه بازارهای جهانی حذف خواهیم شد.

نایب رییس كمیسیون اقتصادی در ادامه تصریح كرد: در شرایط بحران، مدیریت بحران مهمترین مقوله تصمیم گیری است كه شامل تصمیم در كوتاه ترین زمان، با حداكثر شفافیت و با كمترین هزینه می گردد. ابلاغ سیاست های ارزی جدید بانك مركزی علی رغم داشتن نكات مثبت دارای ابهامات فراوانی است كه در شرایط فعلی می تواند سم مهلكی بر اقتصاد صادرات محور بخش خصوصی باشد، عدم تعیین تكلیف میزان ارز در اختیار حاصل از صادرات عملا تولیدكنندگان صادرات محور را با مشكل پیچیده ای برخوردار كرده است. البته در این بین سردرگمی صادركنندگان در نقل و انتقالات ارزهای حاصل از صادرات قبلی هم مزید بر علت شده است.

او در ادامه اظهار داشت: با عنایت به عدم تخصیص ارز برای واردات كالاهای مورد نیاز تولید، عملا اظهارهای صورت گرفته توسط صادركنندگان با نرخ پایه را با تردید مواجه ساخته است. خرید اقلام مورد نیاز تولید با نرخ ارز آزاد(قاچاق) در داخل و صادرات با نرخ پایه مانایی این امر در دراز مدت را دچار چالس اساسی می كند. در صورت ادامه وضع موجود باید منتظر ظهور دلالان ارزی به شكلی نوظهور و تولد شركت ها و بازرگانان كاغذی بود.

موسوی در انتها اظهار داشت: در كنار این موضوعات همین عدم تعیین تكلیف ارزهای حاصل از صادرات به گونه ای كه صادرات را اقتصادی كند، منجر به كم اظهاری در صادرات، بیش اظهاری در واردات و... خواهد شد كه همه این موضوعات در كنار هم برای اقتصاد به شدت مضر هستند، با عنایت به موارد فوق به نظر می رسد تكمیل سیاست های ارزی و ابهام زدایی آن می تواند به موفقیت این سیاست كمك شایان توجهی كند. موضوعی كه در خیلی از نقاط عطف قبلی نادیده گرفته شد و ابهامات، كل ماجرا را زیر سوال برد. به یاد داشته باشیم كه تصمیم درست در زمان درست مفید می باشد.




1397/03/19
14:49:37
5.0 از 5 امتیاز
4350
تگهای خبر: ارز , بازار , بانك , تولید
این مطلب ساسان گستر مفید بود؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۲
sasangostar ساسان گستر صادرات و واردات
sasangostar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ساسان گستر محفوظ است

ساسان گستر

مرکز بازرگانی و واردات و صادرات