ساماندهی مبادلات مرزی كلید خورد

تغییر نام كولبری به پیله وری، معیشت مرزنشینان گرفتار اماواگر

تغییر نام كولبری به پیله وری، معیشت مرزنشینان گرفتار اماواگر ساسان گستر: كولبر به پیله ور تغییر نام داد ولی درآمد بیشتر مرزنشینان كردستان همچنان گرفتار اماواگرهایی است و همه چشم امید به تحقق بهبود معیشت ناشی از تغییر نام دوخته اند.



خبرگزاری مهر، گروه استان ها- چنورصادقی: كولبر یا كولبری واژه و شغلی است كه رنج و محنت در آن نهفته است. دشوار می باشد كه تعریفی برای آن عرضه كرد چون تا فردی بار این محنت را نكشیده باشد نمی تواند آن را معنا كند.
بیكاری و نبود بستر مناسب برای اشتغال در مناطق مرزنشین بخصوص در غرب كشور در طول یك دهه اخیر باعث رشد فزاینده تعداد كولبران شده است. انسان هایی كه درد روزگار و نبود درآمد مناسب آن ها را به این مسیر كه آخرین نور امید آن ها برای كسب روزی برای خانواده هایشان به حساب می آید، كشانده بود افرادی كه وارد وادی جرم و جنایت و دزدی و تبهكاری نشدند و مسیرهای سنگلاخی و پرپیچ وخم كوه های كردستان را ترجیح دادند.

صاحبان كالاهایی كه كالای آن ها بر دوش كولبران از آن سوی مرز و با استفاده از مرزهای كردستان با پرداخت مبلغی بسیار كم به این قشر ضعیف جامعه وارد كشور می شد، به ثروت های آن چنانی در این سال ها دست پیدا كردند، ولی كولبران همچنان برای به دست آوردن روزی روزانه و مایحتاج اولیه زندگی خود مانده بودند ولی با این وجود به این آب باریكه راضی بودند.
در جامعه ما تا پدیده ای، باعث حادثه ناگواری نشود، مورد توجه قرار نمی گیرد و همتی برای حل آن مشكل تولید نمی گردد ولی این همت هم گاها بجای اینكه در راه حل مسئله پیش رود به حذف و پاك كردن آن ختم می گردد
حال كمتر كسی است كه از مطالب مذكور اطلاع نداشته باشد و بیان این مباحث فقط جنبه یادآوری دارد، هرچند بیان این مسائل هیچ گاه گویای رنج و سختی كولبری و كولبران نبوده و نیست.
حدود دو سال از زمانی كه تعدادی از كولبران منطقه در سرمای زمستان ماندند و ماندنی شدند می گذرد، سال ۹۵ با وقوع این حادثه بار دیگر كولبری و كولبران بر سر زبان ها افتادند و در رسانه های مختلف به آن پرداخته شد.
در جامعه ما تا پدیده ای، باعث حادثه ناگواری نشود، موردتوجه قرار نمی گیرد و همتی برای حل آن مشكل تولید نمی گردد ولی این همت هم گاها به جای اینكه در راه حل مسئله پیش رود به حذف و پاك كردن آن ختم می گردد و نمود آن را می توان در اقدامی كه دولت با بستن بازارچه های موقت مرزی در شهرستان های مرزی كردستان و استان های هم جوار آن انجام داد، مشاهده كرد.
آستین هایی كه برای ساماندهی مبادلات مرزی بالازده شد
این مشكلات و معضلات باعث شد دولتمردان تصمیم به ساماندهی مبادلات مرزی در بازارچه های موقت مرزی بگیرند و در این رابطه آیین نامه هیئت وزیران در مورد «ساماندهی مبادله در بازارچه های موقت مرزی» در تاریخ اول مرداد سال ۹۶ در كشور مصوب و اجرایی شد ولی در كردستان چند ماه اجرای این مصوبه به تاخیر افتاد.

آغاز این مصوبه در كردستان با اعتراضات گسترده مرزنشینان شهرهای مرزی استان مواجه گردید و خیلی از مسئولان عالی رتبه كشور را هم به این شهرها كشاند تا اینكه تصمیم به اصلاح آن گرفته شد.
با اجرایی شدن آیین نامه ساماندهی مبادلات مرزی مقرر است نام كولبری به پیله وری تغییر یابد تا هم جایگاه و منزلت مرزنشینان حفظ شود و هم نفع و درآمد بیشتری عاید مردم مرزنشین شود.
اصلاح آیین نامه ساماندهی مبادلات مرزی به نفع پیله وران است
استاندار كردستان اصلاح و ابلاغ آیین نامه ساماندهی مبادلات در بازارچەهای غیررسمی توسط دولت را بە نفع تجار و پیله وران در مناطق مرزی استان ذكر كرد و اظهار داشت: بنا بر مصوبه هیئت دولت تخفیف سود بازرگانی حاصل از مبادلات كالا برای هر مرزنشین ۷میلیون ریال و هر خانوار تا سقف چهار نفر ۲۸ میلیون ریال در ماه خواهد بود.
بهمن مرادنیا افزود: سود اختصاص یافته در كل مناطق و استان های مشمول طرح مذكور در كشور۴۲ هزار میلیارد ریال در سال خواهد بود.
وی ادامه داد: در طرح جدید باید میان پیله ور و تاجر برای ورود كالا توافق صورت بگیرد تا زمینه انتفاع مناسب طرفین فراهم گردد.
مرادنیا اعلام نمود: با اجرای دستورالعمل جدید خروج كالا به صورت تجمیعی از شهرستان های مرزی ممنوع خواهد شد كه این مهم نقش بسزایی در رونق كسب وكار بازاریان خواهد داشت.
وی تصریح كرد: در مصوبه قبلی واردات پوشاك و كالاهایی كه نمایندگی مجاز در كشور داشتند ممنوع بود ولی این محدودیت تا سه ماه برداشته شده تا بازنگری در ارتباط با اینكه چه كالاهایی حق ورود دارند، صورت گیرد.
صدور ۹ هزار كارت الكترونیك برای مرزنشینان بانه
فرماندار شهرستان بانه در گفت وگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینكه طرح مبادلات مرزی پیله وری مربوط به ساكنان مناطق مرزی ۴ استان كشور است، اظهار داشت: كالاهایی كه از بنادر جنوب كشور به شهرهای مرزی بخصوص بانه وارد می گردد به جهت اینكه از تخفیفات گمركی بهره مند شوند باید ترخیص آن توسط كارت های الكترونیك پیله وران صورت گیرد.
محمد فلاحی با اشاره به اینكه در زمینه واردات، تاكید اصلی بر كالاهای موردنیاز مردم است، بیان كرد: بازارچه سیرانبند بانه با تولید زیرساخت های موردنیاز ازجمله پایانه گمركی و انبار، آمادگی لازم برای ترخیص كالاهای واردشده از سایر گمركات را دارد.

وی از صدور ۹ هزار كارت الكترونیك مرزنشینان برای ساكنان تمام روستاها و شهرهای آرمرده، بویین و كانی سور در شهرستان بانه اطلاع داد و اضافه كرد: به میزان ارزش كالاهای وارداتی نیاز به كارت های الكترونیك مرزنشینان است و امیدواریم تجار و بازاریان از مزایای این طرح نهایت بهره را ببرند.
۱۰۳۱۸ نفر در مریوان مشمول مصوبه ساماندهی مبادلات مرز هستند
فرماندار مریوان عنوان كرد: در شهرستان مریوان ۱۰ هزار و ۳۱۸ نفر دارای كارت الكترونیك مشمول مصوبه ساماندهی مبادلات مرز هستند.
محمد شفیعی بیان كرد: متأسفانه بسته شدن مرزهای موجود صنعت گردشگری را تحت الشعاع خود درآورده و به این حوزه ضرر زیادی وارد می نماید.
فرماندار شهرستان مریوان عنوان كرد: ورود كالاها در مریوان با استفاده از مرز زمینی انجام می گردد و در شهرستانی هم چون خرمشهر به صورت دریایی است و در آنجا واردات كالا دارای تخفیفی ۲۲ درصدی است كه انتظار می رود این امر در شهرستان های استان كردستان هم انجام گیرد.
كولبری حذف و پیله وری جان می گیرد
مسئولان با جایگزینی كلمه پیله ور (كه به معنای فروشنده خرده پا و دوره گرد است) به جای كولبر درصدد هستند تا جایگاهی به این افراد بدهند و از حمل كننده های بار تجار به واسطه ای بین تجار و بازاریان تبدیل شوند كه امیدواریم این مهم در واقعیت تحقق پیدا كند و نه اینكه تنها در ظاهر كلمات را جابه جا كنند.
ناگفته نماند در این میان عده ای هم در ابتدا مخالف این طرح بودند و آن را غیر كارشناسی می دانستند و نمونه این افراد رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی سنندج است كه در این رابطه به خبرنگار مهر اظهار داشت: طرح اولیه ساماندهی مبادلات مرزی به علت خام بودن و غیر كارشناسی بودن آن نه به نفع تجار و نه كولبران بود.

سید كمال حسینی ادامه داد: در طرح قبلی كالاهای تولیدی كه نمایندگی آن ها در داخل كشور بود اجازه واردات آن ها وجود نداشت كه خوشبختانه این محدودیت ها در اصلاحیه برداشته شده است.
وی با اشاره به اینكه در این گونه طرح ها باید صرفه اقتصادی تمامی ذینفعان مدنظر قرار گیرد، افزود: علاوه بر تجار و بازرگانان و كولبران، ضلع سوم مصرف كننده ها هستند كه باید قیمت كالا در این پروسه به خوبی تعریف شود كه باعث جذب و رضایت مصرف كنندگان شود.
وی در پاسخ به این سؤال كه به نظر شما در این طرح كولبر به پیله ور تبدیل می شود، تصریح كرد: خصوصیت بارز این طرح این است كه دیگر نیازی نیست كولبران برای جابه جایی كالا به كوه ها و مناطق صعب العبور بروند و جان خویش را به خطر بیندازند.
لزوم تشكیل نشستی با تجار و بازرگانان در ارتباط با اجرای این طرح
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی سنندج پیله وری را حد واسط بین كولبری و تجارت چمدانی در مناطق آزاد خواند و تصریح كرد: با اجرای این طرح عملاً دیگر پیله وران كار فیزیكی انجام نمی دهند.
با وجود اینكه مثلث اجرای طرح ساماندهی مبادلات مرزی را تجار و بازرگانان تشكیل داده اند، ولی تابحال از اتاق بازرگانی بعنوان نماینده تجار دراستان نظری در این خصوص نخواسته اندحسینی ادامه داد: اگر نحوه اجرای طرح پیله وری صحیح باشد و به درستی هم اجرایی شود به نفع مردم مرزنشین در شعاع ۲۰ كیلومتری مرز خواهد بود.
وی عنوان كرد: باوجوداینكه یك ضلع مثلث اجرای این طرح را تجار و بازرگانان تشكیل داده اند، ولی متأسفانه تابحال از اتاق بازرگانی بعنوان نماینده تجار در استان نظری در ارتباط با اجرای این طرح نخواسته اند.
وی بیان كرد: می طلبد به منظور حفظ و درنظرگرفتن منافع تجار و بازرگانان نشست مشتركی تشكیل داده شود و در این رابطه ما آمادگی همكاری را داریم.
اگر در گذشته كالاهای ترانزیتی به آن سوی مرزها انتقال داده می شد و هزینه هایی هم بابت انبارداری، حمل ونقل و گمرك عراق هم پرداخت می شد دیگر با اجرای آیین نامه ساماندهی مبادلات مرزی این هزینه ها حذف می گردد و كالاهای ترانزیتی كه از جنوب كشور وارد شهرهای مرزی كردستان می شوند در بازارچه های موقت مرزی تحویل داده می شود و هزینه كالاها مستقیم به حساب كشور واریز و آنگاه تخفیف گمركی تعیین شده هم از محموله های واردشده به پیله وران پرداخت می گردد.
نماینده مردم شهرستان های سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی هم در گفت وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: نه تنها اقتصاد كردستان بلكه معیشت مردم در شهرهای مرزی وابسته به مرز است.

محسن بیگلری بستن شدن مرز را منجر به ایجاد مشكلاتی برای مردم این مناطق خواند و عنوان كرد: كمترین كار برای اشتغال پایدار در مناطق مرزی ما انجام شده بنابراین معیشت اقتصاد ما بسیار وابسته به مرز است.
وی با اشاره به اینكه مصوبه هیئت وزیران در مورد ساماندهی مبادلات مرزی در بازارچه های موقت در ابتدا غیر كارشناسی بود، بیان كرد: اعلام و اجرایی كردن این مصوبه مشكلات زیادی تولید كرد و منجر به اعتراضات مردمی شد.
وی افزود: این مصوبه اصلاح گردید و حال نمی توان نظری در ارتباط با نقاط قوت و ضعف آن داد و باید منتظر باشیم و ببینم پس از اجرایی شدن آن مرزنشینان، بازاریان و پیله وران و تجار از آن راضی خواهند بود یا نه.
بیگلری ادامه داد: در این طرح پیله وران واسطه ای بین تجار و بازاریان هستند و كالاهای تجار را با تخفیف گمركی اعطاشده به آن ها ترخیص و سپس در اختیار بازاریان قرار می دهند.
هرچند در تعریف پیله ور آمده فروشنده خرده پا، ولی بی گمان در پروسه مبادلات مرزی كولبران قدیم یا همان پیله وران جدید، خریدی انجام نمی دهند چراكه سرمایه ای برای این كار ندارند و تنها امتیاز حاصل از كارت الكترونیك اعطاشده نصیب آن ها می گردد و دیگر كالای هیچ كسی را بر دوش های خود حمل نخواهند كرد، بنابراین در این طرح اگر نانی هم به سفره كولبران اضافه و كم نشود، نفع آن این است كه دیگر جانی در این مسیر گرفته نمی گردد.

1397/04/02
22:06:33
5.0 از 5 امتیاز
4290
تگهای خبر: ارز , اشتغال , بازار , تولید
این مطلب ساسان گستر مفید بود؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۴
sasangostar ساسان گستر صادرات و واردات
sasangostar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ساسان گستر محفوظ است

ساسان گستر

مرکز بازرگانی و واردات و صادرات