یك اقتصاددان پاسخ داد

دلیل آرامش نسبی بازار ارز

دلیل آرامش نسبی بازار ارز ساسان گستر: یك اقتصاددان با اشاره به اینكه نبود شفافیت و ابهام در تصمیم گیری های ارزی دولت سبب تولید رانت های ارزی می شود، آرامش نسبی بازار ارز را ناشی از انتظار فعالان برای تعیین تكلیف وضعیت بازار ثانویه ارزیابی كرد.



محمود باغجری - استاد دانشگاه شهید بهشتی - با بیان این كه مسئولان اقتصادی كشور باید جدیت بیشتری در تصمیم گیری خود داشته باشند، اظهار نمود: ما شاهدیم كه مسئولان در تصمیم گیری های خود ابهام دارند یا نمی دانند چه كار باید كنند و شاید هم اطلاع رسانی شان ضعیف است. ابتدا برای هماهنگی های ارزی بین صادركننده و واردكننده سامانه نیما را راه اندازی كردند و از سوی دیگر برای ارز نرخ گذاری كردند. این دوگانگی سبب تولید فضاهایی برای رانت می گردد.

تمام ابهامات بعد از نرخ گذاری شروع شد

وی با تاكید بر این كه تمام ابهامات از نرخ گذاری ارز شروع شد، تصریح كرد كه با نرخ گذاری ارز شیوع رفتارهای سوداگرایانه بیشتر شد؛ به صورتی كه به دنبال اعلام تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات، حجم واردات نسبت به سال های گذشته بسیار بیشتر شد.

این استاد دانشگاه شهید بهشتی با بیان این كه خیلی از صادركنندگان در این شرایط حاضر نیستند ارزشان را به دولت بدهند، اظهار داشت: در چنین شرایطی كه بین نرخ رسمی ارز و نرخ غیررسمی آن تفاوت زیادی وجود دارد، خیلی از صادركنندگان و به خصوص صادركننده های كوچك در این شرایط ترجیح می دهند اساسا صادراتی نداشته باشند.

مابقی 80 درصد ارز شركت ها كجا می رود؟

باغجری با بیان این كه خیلی از معاملات در سامانه نیما دچار ابهام و عدم شفافیت است، اظهار نمود: با این همه بازار ثانویه ارز می تواند شرایطی را برای انتقال ارز پتروشیمی ها به بازار فراهم آورد، اما ظاهرا به تازگی قرار شده است فقط ۲۰ درصد از ارز صادرات غیرنفتی و پتروشیمی ها به بازار ارز تزریق شود. سوالی كه اینجا مطرح می گردد این است كه مابقی این ارز كجا مقرر است عرضه شود؟ اگر در سامانه نیما عرضه خواهد شد، باز هم احیانا شاهد تعاملات غیررسمی بین عرضه كنندگان و دریافت كنندگان ارز خواهیم بود.

وی با اشاره به آرامش نسبی حاكم بر بازار ارز هم اظهار نمود: واقعیت این است ما همیشه پس از تجربه یك جهش ارزی یك ثبات نسبی را تجربه می نماییم، اما به نظر می آید این ثبات می تواند به وسیله یك شوك سیاسی دوباره دچار تلاطم شود؛ ضمن این كه خیلی از فعالان این حوزه منتظرند تا ببینند تكلیف بازار ثانویه ارز چه می گردد.

با وجود عدم شفافیت همچنان رانت ها تعیین كننده خواهند بود

این اقتصاددان با بیان این كه تا زمانی كه ارز شركت های بزرگی همچون پتروشیمی، معادن و فولاد به بازار وارد نشود، همچنان عدم تعادل وجود دارد، اظهار داشت: در صورتیكه تبادلات ارزی در یك بازار شفاف انجام نشود، همچنان رانت ها تعیین كننده قیمت خواهند بود.

به گزارش ساسان گستر به نقل از ایسنا، راه اندازی سامانه ارزی نیما باوجود اعلام شرایط تك نرخی برای ارز سبب شد كه معاملات پشت پرده برای دریافت مابه التفاوت نرخ رسمی با نرخ بازار ارز رونق بگیرد. در چنین شرایطی دولت برای تولید شفافیت های بیشتر از طریق اندازی بازار ثانویه ارز خبر داد؛ كه اگر به صورت كامل عملیاتی شود، می تواند تا حدود زیادی از افزایش بی حساب و كتاب نرخ ارز جلوگیری كند.




1397/04/22
23:55:20
5.0 از 5 امتیاز
4695
تگهای خبر: ارز , بازار , پتروشیمی , دولت
این مطلب ساسان گستر مفید بود؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۳
sasangostar ساسان گستر صادرات و واردات
sasangostar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ساسان گستر محفوظ است

ساسان گستر

مرکز بازرگانی و واردات و صادرات