مهر گزارش می دهد؛ مسابقه خودروسازان برای افزایش قیمت، بازار خودرو رها و بدون ناظر ساسان گستر: باآنكه دولت هنوز تصمیمی در مورد واردات خودرو و سیستم ثبت سفارش نگرفته، اما خودروسازان داخلی پیشگام شده و قیمت خودروها را افزایش داده اند؛ بازار هم در نبود ناظر، راه خویش را می رود. به گزارش ساسان گستر به نقل از مهر، بازار خودروی ایران دوباره راه آشفتگی را در پیش گرفته است؛ آنگونه كه رفتار خودروسازان داخلی و واردكنندگان و دلالان نشان می دهد، بازار این بار هم در نبود یك ناظر قدرتمند و البته دارای قدرت واكنش سریع، راه خویش را در پیش گرفته و این كالای مصرفی مردم را به هر قیمتی به مصرف كنندگان می فروشد. اكنون نه خبری از اظهارنظر شورای رقابت است و نه وزارت صنعت، تدبیر درستی برای بازار درهم ریخته خودرو دارد. همه چیز البته از یك تصمیم اشتباه در مورد ثبت سفارش آغاز شد؛ تصمیمی غیرقانونی كه بازار را به هم ریخته و تبعات آن همچنان ادامه دارد. در حالیكه اگر بر این تصمیم گیری، كمی تدبیر حاكم بود، پیش از هر حركتی باید همین جلسات كارشناسی و بگیر و ببندها در دولت به سرانجام می رسید و بعد از آن، كار برای اجرایی شدن، به بسته شدن ثبت سفارش كشیده می شد. این همان دولتی است كه تدبیرش حتی راجع به جمع كردن بازار خودرو هم جواب نمی دهد و تنها بازار را به هم ریخته است. در این میان، باآنكه بیش از ۵ ماه است كه از بسته شدن سیستم ثبت سفارش واردات می گذرد، اما درست در روزهای پایانی سال كه اوج تقاضای مردم برای خرید خودرو است، هنوز دولت به یك تصمیم در مورد تعرفه واردات نرسیده و می خواهد با حركات نمایشی، تنها تراز تجاری را مثبت نگاه دارد؛ یعنی همان دلیلی كه وزارت صنعت، در بسته شدن سیستم ثبت سفارش دنبال كد و بارها و بارها رسانه ها را در اعتراض به این شیوه تصمیم گیری، به دفاع از واردات متهم كرد؛ در حالی كه بر هیچ كس پوشیده نیست كه منافع ملی كشور، ورود خودروهای لوكس را برنمی تابد و باید خودروهای وارداتی در حد و حدودی كه آسیبی به منافع ملی وارد نیاورد، به كشور وارد شوند. اكنون، مبحث تنها بازار خودروهای وارداتی نیست؛ بلكه داستان به بازار خودروهای داخلی هم گره خورده است و پیش از هر گونه تصمیمی در مورد ثبت سفارش واردات خودرو و باز شدن یا بسته ماندن آن، تعرفه ها، حالا خودروسازان داخلی هم دست به كار شده اند و قیمت را مدام افزایش می دهند؛ به خصوص اینكه آمار حكایت از آن دارد كه بخش عمده ای از واردات خودرو طی ماههای اخیر را خودروسازان دولتی انجام داده اند اما تبعاتش را مردم باید تحمل كنند. افزایش قیمت ۱۷ محصول؛ ۳۰۰ هزارتومان تا ۱. ۲ میلیون توماندر جدیدترین بخشنامه ای كه ایران خودرو به نمایندگی های فروش خود ارسال كرده، قیمت هفده محصول را بین ۳۰۰ تا یك میلیون و ۲۰۰ هزار تومان افزایش داده و آشفته بازاری بوجود آورده است كه مردم را در آشفته بازار خودرو، بیش از پیش سرگردان كرده است ؛ خودروسازان می گویند كه برای این افزایش قیمتها، در ماه گذشته مجوز گرفته اند و اكنون آن را اعمال نموده اند؛ سایپا هم قیمت بعضی از محصولات خویش را طی هفته های گذشته افزایش داده بود كه نمونه آن هم خودروی سراتو بود. تكلیف تعرفه واردات مشخص شود، آشفته بازار داخلی سامان می گیرددر این میان، یك مقام مسئول در وزارت صنعت، در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید: ظرف امروز و فردا، دولت تصمیم نهایی را در رابطه با تعرفه واردات خودرو خواهد گرفت و این امر می تواند به آشفته بازار خودرو آخر دهد. وی می افزاید: ثبت سفارش واردات خودرو به طور قطع باز خواهد و تعرفه ها نسبت به آنچه كه توافق نامه ۵ عضو كابینه بود، اندكی تعدیل شده است. تلاش های خبرنگار مهر برای گفتگو با مسئولان شورای رقابت، وزارت صنعت و سازمان توسعه تجارت بی پاسخ ماند و باید منتظر ماند و دید كه دولت چه تصمیمی راجع به تعرفه واردات خودرو خواهد گرفت و در نهایت، چه سرنوشتی برای بازار خودروهای داخلی و وارداتی رقم خواهد خورد. آیا بالاخره ناظری برای بازار خودرو تعیین خواهد شد و اگر اكنون شورای رقابت طبق قانون مسئولیت بازار خودرو را به عهده دارد، وظایف خویش را به درستی انجام خواهد داد یا خیر. 1396/09/28 17:17:31 5.0 از 5 امتیاز 4879 تگهای خبر: بازار , واردات این مطلب ساسان گستر مفید بود؟ (1) (0) تازه ترین مطالب مرتبط شناسایی علل وقوع جرم در عرصه بورس کاهش قیمت جهانی نفت هیجانات بازار با دامنه نوسان یک درصد فروکش کرد هدف گذاری تولید بیشتر از ۲۳ هزار تن انواع آبزیان در استان کرمانشاه نظرات بینندگان در مورد این مطلب نظر شما در مورد این مطلب نام: ایمیل: نظر: سوال: = ۶ بعلاوه ۲