تخم مرغ های دولت در سبد بورس

تخم مرغ های دولت در سبد بورس به گزارش ساسان گستر نقشه توسعه بازار سرمایه هر روز بزرگ تر از روز گذشته می شود و در این میان نمی توان نقشی كه دولت برای هدایت نقدینگی به این بازار را دارد نادیده گرفت، به طوریكه از آغاز سال جدید تابحال بورس بارها یاد شده رئیس جمهور و دیگر مسؤلان اقتصادی كشور بوده است و كارشناسان اعتقاد دارند كه هدف دولت از این كار هم كنترل نقدینگی و هم جبران كسری بودجه است.


به گزارش ساسان گستر به نقل از ایسنا، بازار سرمایه پارسال پرونده ای درخشان از خود به جا گذاشت، به طوریكه در جریان معاملات بورس اوراق بهادار در سال ۹۸ در مدت ۲۳۸ روز معاملاتی، تعداد ۱۱۱۹ میلیارد و ۵۵۸میلیون سهم و حق تقدم به ارزش ۵۱۲۶ هزار و ۴۱۱میلیارد ریال در ۱۱۳میلیون و ۳۲۹هزار و ۴۹۶دفعه مورد در بورس اوراق بهادار معامله قرار گرفت كه از نظر حجم، ارزش و نوبت های معاملات به ترتیب با ۱۱۵، ۲۱۹ و ۲۳۸ درصد افزایش مواجه گردید.
شاخص كل هم كه معاملات سال قبل بورس را از ارتفاع ۱۷۸ هزار و ۶۵۹ واحد آغاز كرد، با ۳۳۴ هزار و ۲۴۱واحد رشد، معادل ۱۸۷ درصد افزایش را به ثبت رساند و به ارتفاع ۵۱۲ هزار و ۹۰۱ واحد رسید. شاخص بازار اول هم در این مدت با رشد ۲۲۸هزار و ۸۶۴ واحدی و شاخص بازار دوم با رشد ۷۴۲هزار و ۹۳۲واحدی به ترتیب ۱۷۱ و ۲۱۵ درصد افزایش داشتند.
كارشناسان علل متفاوتی را برای آمار و ارقامی كه از رشد بازار سرمایه حكایت دارد برشمردند كه همچون مهم ترین آنها می توان به افزایش نرخ دلار در كشور و عدم جذابیت بازارهای موازی مانند ارز و بانك اشاره نمود. بنابراین مردم بورس را برای سرمایه گذاری انتخاب كردند و شاهد ورود نقدینگی بسیار به این بازار بودیم. در این میان اما تلاش دولت برای هدایت نقدینگی به بازار سرمایه بی تأثیر نیست. تحریم و به تبع آن كاهش درآمدهای دلاری كشور، ریزش قیمت نفت، انتشار كرونا و تعویق درآمدهای مالیاتی دولت و نگرانی از رشد نرخ دلار همچون علل دولت برای رونق بورس محسوب می شوند.
وعده روحانی برای بروز تحول در بورس
در این راستا، از آغاز سال ۱۳۹۹ تا كنون بارها شاهد تاكید رئیس جمهور بر توسعه بازار سرمایه بودیم. در ابتدا حسن روحانی در اولین نشست سال ۹۹ هیات دولت كه در چهارم فروردین ماه برگزار شد، درمورد شرایط بازار سرمایه اظهار نمود: پارسال شرایط بسیار خوبی در بورس داشتیم و ان شاءالله سال جاری هم شرایط خوبی در بورس خواهیم داشت؛ رونق بورس به این است كه همه دستگاه های دولتی سهام و اموال خویش را در بورس عرضه كنند؛ سال جاری برای حركت در تولید نیازمندیم كه این سهام را به بازار بورس و یا فرابورس عرضه نماییم و بتوانیم تحول بزرگ را شاهد باشیم.
او همینطور در جلسه ۲۷ فروردین ماه هیات دولت عرضه سهام در بورس را برای مبارزه با فساد دانست و خاطرنشان كرد: جای اصلی فسادستیزی اینجاست كه به شفافیت و رقابتی بودن كمك می نماید. من از مابقی اعضای دولت می خواهم این مدل را تبعیت كنند و كل سهام یكجا ارائه شود. افراد معاند می نویسند اقتصاد ایران خیلی خراب است ولی وضعیت بورس ایران فوق العاده است یعنی مجبور به اعتراف این مساله شدند. كار بزرگی توسط وزارت اقتصاد و بازار سرمایه انجام شده است.
بورس، بال نخست در تأمین مالی اقتصاد كشور
روحانی همینطور به تازگی تاكید كرده است كه وزارت اقتصاد و مجموعه بورس باید تلاش كنند كه بورس را بعنوان یك بازار بزرگ قابل اعتماد و اتكا برای سرمایه گذاری های اصولی و قابل اطمینان و با كمترین ضریب خطر به جامعه معرفی كنند تا از هدررفت سرمایه های مردم در بازارهای غیرقابل اتكا و غیرمولد جلوگیری شود.
علاوه بر رئیس جمهور نگاه فرهاد دژپسند-وزیر امور اقتصاد و دارایی- هم به سمت بازار سرمایه است. وی در ابتدا از آمادگی بورس برای جهش تولید اطلاع داد و سپس اعلام نمود: هم اكنون، بازار سرمایه شفاف ترین نهاد اقتصادی می باشد و در آینده هم بازار سرمایه هوشمند در دستور كار وزارت اقتصاد قرار دارد.
وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین، بازار سرمایه را با عنایت به ظرفیت های فراوان، سكویی مناسب برای جهش اقتصادی توصیف كرد و اظهار داشت: با برنامه ریزی و تدبیر لازم می توان این بازار و ابزارهای آنرا برای مردمی كردن اقتصاد و شكل گیری نگاه عدالت جویانه به كار گرفت. بازار سرمایه امروز به مرتبتی رسیده كه می توان بعنوان بال نخست در تأمین مالی اقتصاد كشور به آن امید بست. برای توسعه بازار سرمایه برنامه های جدی داریم تا این بخش از اقتصاد محل خوبی برای سرمایه گذاران و هم تأمین مالی باشد.
به قول وی الان سهم بازار سرمایه در تأمین مالی اقتصاد به یك چهارم افزایش یافته و البته هنوز امكان رشد دارد و با عنایت به ظرفیت های بازار سرمایه و تدبیر لازم، می توان این آمار را حداقل تا ۵۰ درصد افزایش داد. بخصوص اینكه این بازار پتانسیل بسیار خوبی در مردمی كردن اقتصاد دارد.
سهام دولت به بورس می رود
می توان گفت عرضه سهام شركت های دولتی در بورس مهری بر صحت گفته های دولتمردان برای توسعه بازار سرمایه است. به طوریكه رئیس جمهور در اولین جلسه هیات دولت در سال جدید، بر اینكه دستگاه های دولتی باید سهام خویش را در بورس عرضه كنند تصریح كرد و اظهار داشت: پارسال شرایط بسیار خوبی در بورس داشتیم و ان شاءالله سال جاری هم شرایط خوبی در بورس خواهیم داشت؛ رونق بورس به این است كه همه دستگاه های دولتی سهام و اموال خویش را در بورس عرضه كنند؛ سال جاری برای حركت در تولید نیازمندیم كه این سهام را به بازار بورس و یا فرابورس عرضه نماییم و بتوانیم تحول بزرگ را شاهد باشیم.
بعد از آن استفاده از فرصت بازار سرمایه، در واگذاری شركت ها و دارایی های دولت و همینطور فروش اموال مازاد بانك ها، با عنایت به استقبال مردم از این بازار یكی از نكاتی بود كه از جانب رئیس جمهور در تماس تلفنی كه با وزیر امور اقتصاد و دارایی داشت مورد تاكید قرار گرفت.
در این راستا، شورایعالی بورس بر مبنای قانون بودجه سال ۹۹ و همینطور به استناد اصل ۴۴، در جلسه یازدهم فروردین ماه، ساز و كار اجرایی واگذاری باقی مانده سهام دولتی شركت های حاضر در بازار سرمایه را تصویب كرد و این مصوبه شانزدهم فروردین ماه ۹۹ توسط وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی تقدیم معاون اول رئیس جمهور شد.
به قول شاپور محمدی-رئیس سابق سازمان بورس و اوراق بهادار- بر طبق این ساز و كار تمامی سهام شركت های دولتی بورسی و فرابورسی در دو نوبت و با تخفیف ۲۰ تا ۲۵ درصدی به عموم مردم عرضه می شود. در نوبت اول، سهام دولتی شركت های بورسی در چارچوب واحد صندوق های قابل معامله عرضه و در صورت باقی ماندن، در نوبت دوم به شكل تك سهم و با استفاده از روش ثبت سفارش (بوك بیلدینگ) به هر كدملی ایرانی واگذار می شود.
نظر كارشناسان چیست؟
در این راستا، فردین آقابزرگی-كارشناس بازار سرمایه- در گفتگو با ایسنا، با اشاره به اینكه ساختار مستعد بدهی اقتصاد در سی سال در دولت سبب می شود بخش عمده بودجه هر سال مربوط به انتشار اوراق یا فروش امواك و دارایی ها باشد، اظهار نمود: با عنایت به این كه قبلا توسط دولت ۸۰ هزار میلیارد تومان اوراق انتشار یافته است سال جاری وزن بیشتر متوجه ۶۰ هزار میلیارد تومان فروش اموال و دارایی ها است كه تحت عنوان بخشی از كسری بودجه پوشش پیدا كند.
وی با تاكید درمورد تاكید دولت بر توسعه بازار سرمایه، توضیح داد: ازاین رو استراتژی دولت هم جبران كسری بودجه و هم هدیت نقدینگی به سمت بازار سرمایه است. با اینكار از ورود نقدینگی به سایر بازارها، به خصوص بازار ارز كه از اهمیت زیادی برای دولت برخودار است جلوگیری می شود.



1399/02/01
13:55:39
5.0 از 5 امتیاز
2809
تگهای خبر: ابزار , ارز , اقتصاد كشور , بازار
این مطلب ساسان گستر مفید بود؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۱
sasangostar ساسان گستر صادرات و واردات
sasangostar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ساسان گستر محفوظ است

ساسان گستر

مرکز بازرگانی و واردات و صادرات