رئیس كل گمرك اعلام كرد:

پیشنهادات جدید برای كارت های بازرگانی، رتبه بندی كارتها در راه می باشد

پیشنهادات جدید برای كارت های بازرگانی، رتبه بندی كارتها در راه می باشد ساسان گستر: رئیس كل گمرك با اشاره به اینكه هر فرد متقاضی كارت بازرگانی باید ۳ سال سابقه واردات داشته باشد، اظهار داشت: سال اول این افراد نباید بیش از ۵۰۰ هزار دلار واردات كنند.



به گزارش ساسان گستر به نقل از مهر، فرود عسگری در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران اظهار داشت: گمرك برای حل معضل كارتهای بازرگانی یكبار مصرف، پیشنهاداتی را ارائه داده است كه بر این اساس، معتقدیم حداقل افراد باید ۳ سال سابقه واردات داشته باشند و سال اول بیشتر از ۵۰۰ هزار دلار نتوانند وارد كنند.
رئیس كل گمرك ایران اضافه كرد: رتبه بندی كارت ها مد نظر است كه بر این اساس، با سامانه های گمركی، سه مورد تخلف از یكی از گمركات شمال كشور كشف شده است؛ اما در مجموع باید مرتبط با كارت ها مشخص شود چه تاجری در چه رشته ای می تواند واردات انجام دهد، زیرا گمرك هم در وصول حقوق دولت زیان می كند و الان طلب مالیاتی از محل این كارت ها ۱۲ هزار میلیارد تومان است.
عسگری در مورد طرح رجیستری موبایل هم اظهار داشت: یكی از دستگاه های فعال كه وزیر ارتباطات هم آن را تائید می كند، گمرك است مرتبط با واردات موبایل مسافری معافیت ۸۰ دلاری در گمرك داریم و بعد از حقوق ورودی برای رجیستری وزارت ارتباطات ملزم می گردد مسافرانی كه در لحظه نمی توانند این كار را انجام دهند یك ماه فرصت دارند IMEI گوشی خویش را در سامانه وارد كنند و بعد از دریافت حقوق ورودی اطلاعات به وزارت صمت می رود؛ در عین حال ترخیص گوشی كمتر از ۱.۵ روز انجام می گردد كه تعرفه آن ۱۶ درصد است از شورع راه اندازی سامانه ۱۰ هزار گوشی مسافری ثبت شده است
وی در مورد طرح رجیستری موبایل هم اظهار داشت: یكی از دستگاه های فعال كه وزیر ارتباطات هم آن را تائید می كند، گمرك است مرتبط با واردات موبایل مسافری معافیت ۸۰ دلاری در گمرك داریم و بعد از حقوق ورودی برای رجیستری وزارت ارتباطات ملزم می گردد مسافرانی كه در لحظه نمی توانند این كار را انجام دهند یك ماه فرصت دارند IMEI گوشی خویش را در سامانه وارد كنند و بعد از دریافت حقوق ورودی اطلاعات به وزارت صمت می رود.
عسگری اضافه كرد: ترخیص گوشی كمتر از ۱.۵ روز انجام می گردد كه تعرفه آن ۱۶ درصد است از شورع راه اندازی سامانه ۱۰ هزار گوشی مسافری ثبت شده است
وی در مورد واردات گوشیهای تلفن همراه خاطرنشان كرد: دو میلیون و ۳۶۱ هزار دستگاه تلفن همراه وارد كشور شده كه رشد ۹۸ درصدی نسبت به مدت مشابه داشته و ارزش آن ۳۴۲ میلیون دلار بوده است.
رئیس كل گمرك ایران ادامه داد: ۴۵ قانون در بخش تجارت خارجی داریم و ایران با ۱۵ كشور مرز مشترك، ۱۵ كنوانسیون بین المللی، ۳۳ عوارض وصول می نماییم كه تجمیع آن را به دولت پیشنهاد دادیم و با نمایندگان مجلس هم مباحثی عنوان شد. طبق اول تعرفه ای از ۵ درصد به ۶ درصد می خواهیم افزایش پیدا كند كه هنوز مورد موافقت قرار نگرفته؛ اما به هر حال، بزرگترین دستاورد سامانه جامع گمركی پنجره واحد است كه سازمان های متولی و در یك پنجره جمع كرده است.
معاون وزیراقتصاد با اشاره به اینكه ۱۳ هزار خودرو وارد شده كه ممنوع بوده است، اظهار داشت: گمرك در اغلب جاهایی كه مستقر است، مناطق آزاد و ویژه هستند كه صرف ورود كالا به این مناطق ممنوع نیست و خودروها می توانند بدون ثبت سفارش وارد گمرك شوند، ولی بدون ثبت سفارش نمی گردد، آنها را ترخیص كرد. هرچه وارد شده دارای ثبت سفارش شده علاوه بر آن VI Number پیش از خروج برای سازمان توسعه تجارت ارسال و بعد از آن به صورت سیستمی در پنجره واحد تجارت ثبت شده و اجازه ترخیص كتباً اعلام می گردد. هیچ خودرویی بدون مجوز ثبت سفارش وارد نشده است. وی تصریح كرد: پیشنهادی داده بودیم كه باید در زمینه واردات خودرو راجع به آن تصمیم گیری شود. متولی ثبت سفارش سازمان توسعه تجارت است و كاغذ فیزیكی نداریم كه امكان جعل آن برای واردات خودرو وجود داشته باشد، خودرو را نمی توان قاچاق كرد و گمرك هم نمی تواند بدون وجود مجوز و ثبت سفارش كالایی را اجازه ترخیص دهد.
معاون وزیر اقتصاد در پاسخ به سوال خبرنگار فارس راجع به پرونده تخلف شركت های لوازم خانگی كره ای كه قائده ۲ الف را رعایت نكرده بودند، نظر گمرك در این باره چیست؟ اظهار داشت: یكی از مسائل مربوط به گمرك به حسابرسی بعد از ترخیص بازمی گردد و نخستین دستگاهی كه كارت های بازرگانی یكبار مصرف را آغاز به ساماندهی كرد، گمرك بود.
وی اضافه كرد: راجع به شركت های كره ای مبالغ مورد مبحث را محسابه و به شركت های نامبرده ابلاغ كرده و معتقدیم صلاحیت رسیدگی به پرونده این دو شركت كمیسیون تجدید نظر و بدوی و بعد از آن دیوان عدالت اداری است و اختلاف نظری بین ما و وزارت صمت بود، این وزارتخانه خویش را متولی تشخیص طبقه بندی كالا می داند، از طرفی گمرك عضو این كنوانسیون بوده كه در همین رابطه معاونت حقوقی نظر داد، اما نظر قطعی نداده و گمرك هم باید نظر دهد.
عسگری، تاكید كرد: در قانون رفع موانع تولید معافیت حقوقی با وزارت صمت است و طبقه بندی تعرفه با گمرك است و در دنیا هم همین است؛ پرونده این دو شركت سیاسی نیست و مباحث فنی دارد و معتقدیم تخلف صورت گرفته كه باید در كمیته ها حل شود.
رئیس كل گمرك در مورد مبارزه با قاچاق هم خاطرنشان كرد: با قانون مبارزه با قاچاق بجز بحث ارزش گذاری ارتباط دیگری نداریم و دستگاه های رسیدگی كننده معلوم هستند و كالاهای قاچاق به واحد كاشف می رود و در بحث ارزش گذاری ورود می نماییم باید مرتبط با نفوذ و ارتباط قاچاقچیان با دستگاه ها از همان ها سئوال پرسید. اكنون بازبینی كالاها به لحظه انجام می گردد و اظهارنامه هایی را كه احساس نماییم، مورد دارد سریع بررسی می گردد.
عسگری با اشاره به اینكه تخلفات با روند تغییرات و سیستمی شدن فرایند تجار كم شده است، اظهار داشت: علاوه بر آن گروه پایش برای نظارت و كنترل داریم، تخلفات آن چنانی امسال وجود نداشته، اما همچنان بحث كم اظهاری و اختلاف میان ارزش كالا وجود دارد.

1396/11/15
14:57:17
5.0 از 5 امتیاز
4267
تگهای خبر: ارز , بازرگانی , تجارت , دستگاه
این مطلب ساسان گستر مفید بود؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۳
sasangostar ساسان گستر صادرات و واردات
sasangostar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ساسان گستر محفوظ است

ساسان گستر

مرکز بازرگانی و واردات و صادرات