۳۵ هزار میلیارد تومان اسكناس و سكه دست مردم است

۳۵ هزار میلیارد تومان اسكناس و سكه دست مردم است ساسان گستر: هم اكنون بیش از ۳۵ هزار میلیارد تومان از انواع اسكناس و سكه های رایج(نیكل) در اختیار مردم است.



به گزارش ساسان گستر به نقل از ایسنا، اسكناس و سكه های فلزی پول رایج ایران را با واحد ریال تشكیل می دهند. بر مبنای قانون پولی و بانكی، امتیاز انتشار پول رایج كشور در انحصار دولت می باشد و این امتیاز، با رعایت مقررات این قانون، منحصرا به بانك مركزی واگذار شده است.

بر اساس آخرین آمار ثبت شده در صورت های مالی شبكه بانكی، تا آخر دی ماه سال جاری حدود ۵۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اسكناس و مسكوك در گردش بوده كه این رقم در قیاس با دی ماه سال قبل ۸.۲ درصد و نسبت به اسفند سال قبل ۰.۱ درصد رشد دارد. مجموع اسكناس و مسكوك فعلی نسبت به دو سال قبل حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان افزایش دارد.

از ۵۳ هزار میلیارد اسكناس و مسكوك موجود شبكه بانكی ۳۵ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان در دست مردم در گردش است. این مبلغ نسبت به اسفندماه ۸.۹ درصد كاهش دارد ولی در مقایسه با دی ماه سال قبل ۸.۲ درصد رشد داشته است. حدود ۱۰ هزار میلیارد دیگر در بانك ها قرار دارد و حدود ۷۰۰۰ میلیارد تومان سكه و اسكناس هم جزو موجودی های بانك مركزی كه قابلیت انتشار دارد ثبت شده است.

طبق ضوابطی كه بانك مركزی برای چاپ و تزریق اسكناس در دستور كار دارد، به صورت معمول عمر اسكناس های موجود در بازار حدود پنج سال است كه پس از این مدت اسكناس های قدیمی به تدریج از چرخه خارج شده و چاپ های جدید وارد می شوند. به گونه ای كه سالانه حدود ۶۰۰ میلیون برگ اسكناس امحاء شده و نزدیك به ۹۰۰ میلیون برگ جدید بر مبنای نیاز بازار، میزان امحاء و همینطور ذخیره گیری زیر نظر هیات نظارت بر اندوخته اسكناس چاپ و به مرور وارد چرخه پولی می گردد.

در كنار چرخه معمول اسكناس و سكه، بانك مركزی در طول سال و در چند مناسبت همچون در آستانه نوروز و یا عید غدیر خم برای پاسخ به نیاز مردم اقدام به توزیع اسكناس نو هم می كند. هم اكنون توزیع اسكناس نو در بانك های منتخب در جریان است و تا ۲۶ اسفند ادامه دارد. متقاضیان می تواننداسكناس های ۱۰۰۰، ۲۰۰۰ و ۵۰۰۰ تومانی را از بانك ها تهیه كنند.




1396/12/23
14:38:17
5.0 از 5 امتیاز
4496
تگهای خبر: بازار , بانك , بانك مركزی
این مطلب ساسان گستر مفید بود؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۵
sasangostar ساسان گستر صادرات و واردات
sasangostar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ساسان گستر محفوظ است

ساسان گستر

مرکز بازرگانی و واردات و صادرات