از سوی یك كارشناس بازار سرمایه تشریح شد

واكاوی علت نوسانات غیر معمول بورس در این روزها

واكاوی علت نوسانات غیر معمول بورس در این روزها ساسان گستر: یك كارشناس بازار سرمایه می گوید رانتی كه در بورس كالا تولید شده، ناشی از فعالیت این بورس نیست. بلكه ناشی از دستورالعمل قیمت گذاری است كه از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت به شركت ها ابلاغ گردیده و تفاوت فاحش قیمت كالاها در بازار آزاد و در بورس كالا را سبب شده است.



علیرضا قدرتی در گفت وگو با ایسنا، در پاسخ به اینكه فراز و فرود قیمت ها در بازار سرمایه در چند هفته گذشته و امروز به چه دلیل است؟ اظهار نمود: قیمت محصولات در بازار آزاد با قیمتی كه هم اكنون در بورس كالا معامله می شود، تفاوت دارد و این نشان دهنده وجود رانت است.

رانت با گفتار درمانی از بین نمی رود

وی تصریح كرد: رانتی كه در بورس كالا تولید شده، ناشی از فعالیت خود این بورس نیست بلكه ناشی از دستورالعمل قیمتی است كه وزارت صنعت، معدن و تجارت به شركت ها ابلاغ كرده است. رانت با صحبت كردن و تایید یا تكذیب كردن از بین نخواهد رفت. مقایسه قیمت ها در خلال یك ماهه گذشته در بورس كالا، با قیمت ها در بازار آزاد نشان دهنده وجود رانت است.

این كارشناس بازار سرمایه با طرح این سوال كه حجم تقاضا و رقابتی كه در بورس كالا تولید شده، ناشی از چیست، اظهار داشت: آیا میزان تولید شركت ها و حجم فعالیت آنها زیاد شده است؟ ما در عمل نمی بینیم كه مقدار تولید شركت ها یا حجم فعالیت آنها افزایش پیدا كرده باشد. پس چرا تقاضا در بورس كالا زیاد شده است؟ تفاوت قیمتی كه در بورس كالا و بازار آزاد وجود دارد، خود مبین رانت قیمتی است كه به وجود آمده و به افزایش تقاضا در بورس كالا دامن زده است.

آیا افشای اطلاعات خریداران كالا در بورس كالا جلوی رانت را می گیرد؟

قدرتی تصریح كرد: دوستان به جای اینكه جلوی رانت های گسترده را با استفاده از قیمت گذاری های صحیح بگیرند، اجبار می كنند كه اطلاعات خریداران افشا شود اما آیا افشای اطلاعات خریداران دردی از سهامداران دوا می كند؟ آیا افشای این اطلاعات جلوی رانت را خواهد گرفت؟

سرمنشاء تولید رانت را از بین ببریم و به ساز و كار بازار تمكین كنیم

وی اضافه كرد: ما باید به سرمنشاء تولید رانت رجوع نماییم. هر جایی كه از ساز و كار بازار آزاد دور شویم، رانت تولید خواهد شد؟ هر عاملی سبب خلل در ساز و كار بازار آزاد شود و اجازه عرضه و تقاضای آزاد را بگیرد، آنجا رانت تولید خواهد شد. اگر ما قیمت گذاری را محدود نماییم و اجازه ندهیم مكانیزم بازار قیمت گذاری صحیح را انجام دهد، رانت بوجود آورده ایم. من مطمئن هستم اگر با عرضه و تقاضا، قیمت گذاری های صحیح صورت گیرد، حتی در بازار آزاد هم شاهد كاهش قیمت ها خواهیم بود.

این كارشناس بازار سرمایه با اشاره به بسته ارزی جدید بانك مركزی اظهار نمود: یكی از مشكلاتی كه در چند سال اخیر گریبان بازار سرمایه را گرفته، ابهام در تصمیم گیری مقامات مربوطه و مسئولان اقتصادی كشور است. پیش از عرضه بسته جدید ارزی ابهامات زیادی درباره شركت های موجود در بورس و نرخ تسعیر ارز این شركت ها وجود داشت و رانت سنگینی را نصیب افراد خاص می كرد.

قدرتی افزود: با عرضه بسته جدید بانك مركزی بخشی از دغدغه فعالان اقتصادی پوشش داده شد. ولی این ابهامات هنوز در بخش های زیادی وجود دارد و سبب سردرگمی سرمایه گذاران در بورس شده است.

وی با اشاره به صحبت های حسن روحانی در مورد بازار سرمایه در هفته گذشته اظهار داشت: ما می بینیم كه دولت و رئیس جمهوری پیام حضور در بورس را به مردم می دهند و نوید می دهند كه از سرمایه های مردم در بورس محافظت می كنند. ولی بدنه دولت و مدیران زیرمجموعه و تصمیم گیران اقداماتی انجام می دهند كه با روح حرف های رئیس جمهوری كاملا در تضاد است و سبب فرار سرمایه از بازار سرمایه می گردد.

این كارشناس بازار سرمایه اضافه كرد: همان گونه كه گفتم در چند وقت اخیر صحبت هایی در مورد رانت بزرگ در بورس كالا مطرح شده كه متاسفانه آن رانت هنوز هم وجود دارد و سرنوشت شركت ها مشخص نمی باشد. مشخص نمی باشد كه آیا این رانت سنگین همچنان می خواهد به یكسری دلال خاص برسد یا به شركت های تولید كننده كه با زحمات زیادی در سال های گذشته حجم تولید و فروش خویش را افزایش دادند.

نحوه قیمت گذاری ها اصلاح گردد

قدرتی افزود: تمام این تصمیماتی كه دولت به تازگی اتخاذ كرده، به بهانه پشتیبانی از مصرف كنندگان نهایی و كاهش قیمت محصولات است ولی در عمل می بینیم محصولات بورس كالا در نهایت به مصرف كننده واقعی با قیمت های بسیار بالایی می رسد و افراد خاص به رانت های بزرگی دست پیدا می كنند. به نظر من یكی از مهم ترین دلایل افت چند روز اخیر بازار سرمایه وجود ابهام در حوزه قیمت گذاری بورس كالا است.

وی اضافه كرد: از طرفی نحوه قیمت گذاری محصولات پتروشیمی و خوراك هنوز هم بلاتكلیف است و فعالان بازار نمی دانند در این حوزه چه اتفاقی خواهد افتاد؟ فلسفه بورس شفافیت است و سرمایه گذاران از شفافیت در بورس استقبال می كنند. در صورتیكه بورس شفافی داشته باشیم و اگر شركت ها بدانند چه اتفاقاتی در حوزه تصمیم گیری برایشان می افتد، بطور قطع سرمایه های خرد مردم به سمت بازار سرمایه میل پیدا می كند، ولی با اتفاقات اخیر ما نمی توانیم به صحبت های رئیس جمهور كه در هفته گذشته انجام شد، دست پیدا نماییم. شعار اینكه مردم به بورس بیایند، با اعمال و رفتارهای دولت در تناقض جدی است.

عرضه های سنگین سهامداران حقوقی خاتمه یابد

این كارشناس بازار سرمایه درباره علت كاهشی بودن بورس اوراق بهادار طی امروز و اواخر هفته گذشته اظهار داشت: عرضه های سنگین سهامداران حقوقی در هفته گذشته سبب كاهشی شدن بورس شد. از یك طرف مردم برای حضور در بورس دعوت می شوند، ولی از سوی دیگر شركت های بزرگ و سهامداران حقوقی بزرگ، عرضه های سنگینی انجام می دهند و شرایط به حالت كنونی می رسد.

قدرتی تصریح كرد: سازمان بورس بعنوان متولی بازار همچنان كه گاهی مواقع دخالت هایی انجام می دهد باید در این مورد خاص هم دخالت كند و جلوی عرضه های سنگین شركت های حقوقی را بگیرد. متعادل كردن قیمت ها برای بازار خوب است، ولی اگر به نحوی صورت گیرد كه سبب تخریب سرمایه ها شود، كار درستی نیست. عرضه های سنگینی كه سهامداران حقوقی انجام داده اند، توسط سهامداران حقیقی قابل هضم نیست و سبب تولید این اتفاق شده است.

وی در انتها تصریح كرد: ما باید به روح فعالیت بورس كه تولید شفافیت با ساز و كار مناسب قیمت گذاری است، چه در بورس اوراق و چه در بورس كالا اعتماد داشته باشیم و اجازه دهیم كاركرد واقعی بورس ها خویش را نشان دهد. در آن صورت سرمایه های مردم می تواند به سمت بازار سرمایه بیاید و نقدینگی را می توان كنترل كرد.




1397/05/20
15:15:55
5.0 از 5 امتیاز
4287
تگهای خبر: ارز , بازار , بانك , تجارت
این مطلب ساسان گستر مفید بود؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۴
sasangostar ساسان گستر صادرات و واردات
sasangostar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ساسان گستر محفوظ است

ساسان گستر

مرکز بازرگانی و واردات و صادرات