در گفتگو با مهر مطرح شد؛

الزامات موفقیت یك راهكار ضدتحریمی، عرضه نفت در بورس بایدتداوم یابد

الزامات موفقیت یك راهكار ضدتحریمی، عرضه نفت در بورس بایدتداوم یابد ساسان گستر: یك كارشناس ارشد قراردادهای بین المللی نفت و گاز اظهار داشت: عرضه نفت در بورس باید مداوم باشد تا بخش خصوصی بتواند زیرساخت های خویش را برای ورود به تجارت نفت آماده كند.



به گزارش ساسان گستر به نقل از مهر، بعد از عرضه نفت خام سبك كشور در بورس انرژی در هفته گذشته و خرید ۲۸۰ هزار بشكه نفت توسط بخش خصوصی، ایران اولین گام برای مقابله با تحریم های نفتی را با موفقیت برداشت. كارشناسان حوزه انرژی معتقدند كه پیاده سازی موفق این راهكار، در گرو الزاماتی است كه شركت ملی نفت باید انها را در نظر بگیرد.
در این راستا محمد شیریجیان، دكتری مدیریت قراردادهای بین المللی نفت و گاز در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به افت میزان صادرات نفت كشور در ماه های اخیر اظهار داشت: طبق برآوردها تا كنون به میزان ۸۰۰ هزار بشكه با كاهش صادرات مواجه شدیم. بنابراین ایران باید از همه ظرفیت هایش برای مقابله با تحریم های نفتی استفاد كند الان در موقعیتی هستیم كه هر چه در توان داریم را باید پیاده نماییم تا تحریم های نفتی دور را بزنیم یا خنثی سازیم.
وی افزود: علاوه بر مسائلی كه در مورد توسعه صنایع پالایشی مطرح می گردد كه اینها كار بلند مدتی است؛ باید به راهكارهای كوتاه مدت كه برای گذر زمان فعلی است هم فكر نماییم كه عرضه نفت در بورس، و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای دور زدن تحریم های نفتی یكی از آن گزینه های كارآمد است.
شیریجیان با اشاره به توانمندی بخش خصوصی اظهار داشت: در هفته گذشته هم كه نفت در بورس ارائه شد حدود ۳۰۰ هزار بشكه نفت به فروش رفت. این نشان داده است بخش خصوصی توانایی دور زدن تحریم های نفتی را دارد و می گردد روی این حوزه حساب كرد. برای موفق بودن عرضه نفت در بورس یك سری ملاحظات باید رعایت شود تا در گام های بعدی عرضه با موفقیت بیشتری همراه باشد و شاهد استقبال بیشتر بخش خصوصی باشیم.
عرضه در بورس باید مداوم باشد
این كارشناس مدیریت قراردادهای بین المللی نفت و گاز با تاكید بر لزوم تداوم عرضه نفت در بورس اظهار داشت: نكته اول كه باید به آن پرداخته شود و شركت ملی نفت بطور قطع باید آنرا مورد ملاحظه قرار دهد، تدوام عرضه نفت در بورس است. یعنی عرضه نباید كوتاه مدت باشد و در یك ماه یا دو ماه یا فقط در اوایل شروع تحریم ها صورت گیرد. نفت باید به صورت مداوم ارائه شود تا بخش خصوصی بتواند زیرساخت های خویش را برای ورود به تجارت نفت آماده كنند.
وی همینطور تصریح كرد: بنابراین نیاز به زمان است و باید به بخش خصوصی فرصت داد تا بتواند توانمندی باالقوه خودش را برای دور زدن تحریم ها بالفعل كند و بتوانیم از این ظرفیت بخش خصوصی استفاده نماییم. تداوم عرضه مهم می باشد و نباید صرفا نفت را تا زمانی كه خریدار وجود داشته باشد، در بورس ارائه كرد. اینكه برخی مسئولین شركت ملی نفت می گویند ما تا موقعی كه بخش خصوصی نفت را در بورس بخرد عرضه می كنیم؛ غلط است. اگر تقاضایی هم وجود نداشت باید نفت ارائه شود. در واقع تداوم عرضه نفت در بورس، كلید موفقیت این راهكار است.
شیریجیان تصریح كرد: این اقدام، حاوی یك پیام به بخش خصوصی دارد و آن هم این است كه ما حتما تا چند سال آینده نفت را در بورس عرضه می نماییم و بخش خصوصی اطمینان می یابد و روی این تجارت حساب باز می كند؛ آن موقع است كه سرمایه بیشتری در این حوزه وارد می گردد و شركت های بیشتری از بخش خصوصی وارد آن می شوند.
تسویه صد درصد ریالی و صد درصد ارزی جزو شرایط معامله قرار گیرد
این كارشناس مدیریت قراردادهای بین المللی نفت و گاز با اشاره به لزوم تسهیل سازوكار تسویه اظهار داشت: ما باید این سازوكار تسویه كه الان ۲۰ درصد ریالی و ۸۰ درصد ارزی است را تا می توانیم تسهیل نماییم تا تمام شركت های خصوصی كه می توانند و توانایی دور زدن تحریم را دارند وارد این عرصه شوند. پیشنهادم این است كه تسویه صد درصد ریالی و صد درصد ارزی را هم جزو شرایط معامله قرار دهیم. شاید یك شركت خصوصی باشد كه تنها بتواند محموله را به صورت ریالی تسویه كند.
وی تصریح كرد: تسویه ارزی معضلاتی دارد؛ اینكه شركت ملی نفت حسابی را معرفی نماید و بخش خصوصی ارز را به آن حساب واریز كند، سبب شناسایی و تحریم پذیری بخش خصوصی می گردد. ما باید تا جایی كه می توانیم این اهرم دور زدن تحریم های نفتی را ناشناس بگذاریم. تسویه ارزی، مشكل ساز می گردد و امكان دارد كل كار در تحریم های بانكی گره بخورد. همینطور شاید بخش خصوصی حاضر باشد تمام بهای نفت را به صورت ارزی تسویه كند و ما باید تا جایی كه میتوانیم شرایط را فراهم نماییم.
گسترش دایره خریداران نفت با كوچك سازی محموله ها
شیریجیان درباره مزایای كوچك سازی حجم قابل فروش محموله های نفت عرضه شده در بورس هم به خبرنگار مهر اظهار داشت: كوچك سازی محموله ها، اقدام دیگری است كه موفقیت عرضه نفت در بورس را تضمین می نماید. خوشبختانه حجم محموله ها در عرضه های قبلی كوچك بود ولی باز هم می تواند كوچك تر شود. به این صورت كه حجم قابل فروش محموله ها را حتی در حد ۳ یا ۵ هزار بشكه هم می توانیم قرار دهیم ولی تحویل را ۳۵ هزار بشكه ای انجام دهیم. همین ۳۵ هزار بشكه را خرد نماییم و دایره خریداران را گسترش دهیم. به این صورت كه یكی ۵ هزار بشكه، یكی ۳ هزار بشكه می خرد و در نهایت همه اینها تجمیع می گردد و یك محموله ۳۵ هزار بشكه ای به این افراد می دهند و این افراد با همكاری هم محموله را تحویل می گیرند و به فروش می رسانند.
این كارشناس مدیریت قراردادهای بین المللی نفت و گاز در انتها تصریح كرد: در مدل فعلی شاید از لحاظ عرضه نقدی پول با مشكلاتی روبرو باشیم و نتوانیم حتی همین ۳۵ هزار بشكه را نقدی پرداخت نماییم. ولی وقتی این محموله باز هم كوچك شود و همه مردم و بخش خصوصی می توانند وارد این حوزه شوند، می توان بهای آن چند هزار بشكه را هم حتی به صورت نقدی تسویه كرد. یعنی كل محموله را به جای نسیه، نقدی بفروشیم و آن وقت تجارت ما، Business تو Business است و Business تو goverment نیست و خود مردم باید با هم تعامل كنند و آن ۳۵ هزار بشكه را بفروشند. از طرفی دولت پول خویش را در همان زمان تحویل می گیرد.

1397/08/14
13:09:13
5.0 از 5 امتیاز
4373
تگهای خبر: ارز , انرژی , بانك , تجارت
این مطلب ساسان گستر مفید بود؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۴
sasangostar ساسان گستر صادرات و واردات
sasangostar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ساسان گستر محفوظ است

ساسان گستر

مرکز بازرگانی و واردات و صادرات