جبران خسارت سیل به قیمت تورم؟!

جبران خسارت سیل به قیمت تورم؟! ساسان گستر: دولت برای جبران خسارات وارد شده از سیل اخیر گزینه های مختلفی را در پیش دارد كه بنظر می رسد چاپ پول بدترین آنها باشد؛ در این باره یك اقتصاددان معتقد می باشد كه دولت در صورت چاپ پول باید منتظر تبعات تورمی تصمیم خود هم باشد.


به گزارش ساسان گستر به نقل از ایسنا، گذشته از خسارات جانی وارد شده به هم وطنانمان در سیلاب اخیر كه به هیچ وجه قابل جبران نیست، این حادثه خسارات مالی فراوانی را هم به دنبال داشته است. برمبنای بعضی از معدود برآوردهای اولیه، سیل تاكنون به ۵۰ هزار واحد مسكونی و همین طور ۷۰۰ هزار هكتار از اراضی زراعی و ۹۰ هزار هكتار اراضی باغی خسارت زده است.
همین طور برمبنای اظهارات برخی مسئولان رسمی، سیل در حوزه زیرساخت های جاده ای ۱۶۰۰ میلیارد تومان، محصولات كشاورزی ۴، ۸۰۰ میلیارد تومان (تنها در دو استان گلستان و مازندران) و زیرساخت های ارتباطاتی و اطلاعاتی ۱، ۵۰۰ میلیارد تومان خسارت به بار آورده است.
مجموع این اتفاقات در كنار بی خانمان شدن برخی از شهروندان بر اثر تخریب منازلشان موجب می شود بار مالی زیادی به دولت تحمیل شود؛ دولتی كه در این شرایط موظف است از شهروندان خود در مقابل بلایای طبیعی حمایت كند.
مساله اصلی این است كه دولت امسال یكی از سخت ترین سال های اقتصاد خودرا در پیش دارد و خیلی از كارشناسان حتی قبل از این حوادث هم احتمال بروز كسری را در بودجه سال ۹۸ مطرح كرده بودند.

چاپ پول یكی از گزینه های تأمین خسارت است
در همین باره وحید شقاقی شهری - عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی تهران - در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینكه برآورد خسارات ناشی از سیلاب اخیر هنوز به هیئت دولت اعلام نشده است، اظهار داشت: احتمالاً در حدود ۱۰ تا ۲۰ هزار میلیارد تومان در حوزه محصولات كشاورزی و زیرساخت های ارتباطی و مسكونی خسارت وارد شده باشد كه البته هنوز هم قطعی نیست.
او با اشاره به تاكید رئیس مجلس شورای اسلامی بر تأمین خسارات از كانالی غیر از كانال بودجه ۹۸ اظهار دارد: غیر از كانال بودجه دولت می تواند بوسیله راه های دیگری نسبت با تأمین مالی خسارات اقدام نماید كه چاپ پول یكی از این گزینه ها است؛ با این وجود در چاپ پول دولت باید تبعات تورمی تصمیم خودرا هم بپذیرد.
این اقتصاددان با اشاره به ناتونایی بودجه ۹۸ برای پاسخگویی به هزینه های ناشی از سیل افزود: واقعیت این است كه سال ۹۸ به لحاظ اقتصادی سال سختی برای دولت خواهد بود؛ در این شرایط بودجه ۹۸ هم بودجه منضبط و مستحكمی نیست و بسیار خوش بینانه طراحی شده است و از این جهت توانایی پوشش خسارات سیل در آن وجود ندارد.

سیل اقتصاد را نامتعادل نمی كند
او به دیگر راهكارهای ممكن برای جبران خسارت سیل هم اشاره نمود و اظهار داشت: استفاده از منابع ارزی صندوق ملی توسعه و همین طور انتشار اوراق قرضه گزینه هایی هستند كه دولت می تواند از آنها در جهت جبران خسارات سیل استفاده نماید. با این همه تأمین مالی هزینه های سیل نمی تواند عدم تعادل چندانی در اقتصاد كشور ایجاد كند.
شقاقی شهری همین طور به لطمه دیدن محصولات كشاورزی در سیلاب اخیر اشاره نمود اما آنرا نگران كننده ارزیابی نكرد و اظهار داشت: امكان دارد لطمه دیدن برخی محصولات كشاورزی اقتصاد را با عدم تعادل های جزئی مواجه كند با این وجود كمبود این اقلام بوسیله انجام واردات به صورت جزئی قابل حل شدن است.
به گزارش ساسان گستر به نقل از ایسنا، قبل از این رئیس كل بانك مركزی هم با اشاره به حجم خسارت های سیل بر زیرساخت ها، منازل، كشاورزی و دامپروری و دیگر دارایی های مردم تاكید كرده است كه بالقطع بودجه ۹۸ امكان پاسخگویی به این مسائل را ندارد و در كنار تسهیلات بانكی، استفاده از منابع صندوق توسعه ملی ضروری خواهد شد.



1398/01/19
14:26:31
5.0 از 5 امتیاز
4383
تگهای خبر: ارز , اقتصاد كشور , بانك , بانك مركزی
این مطلب ساسان گستر مفید بود؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۳
sasangostar ساسان گستر صادرات و واردات
sasangostar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ساسان گستر محفوظ است

ساسان گستر

مرکز بازرگانی و واردات و صادرات