در همایش بانك داری اسلامی چه گذشت؟

در همایش بانك داری اسلامی چه گذشت؟ به گزارش ساسان گستر سی امین همایش بانك داری اسلامی بستری برای مباحث شرعی و عملیاتی بانكی شد و مواردی همچون كاهش شعب بانكی، نحوه پرداخت نرخ سود در بانك داری اسلامی، اجرای عملیات بازار باز بانكی، كاهش قیمت مسكن و نظایر آن در این همایش عنوان شد.


به گزارش ساسان گستر به نقل از ایسنا، سی امین همایش بانك داری اسلامی از ساعت ۸: ۳۰ امروز در ساختمان بانك مركزی برگزار گردید كه در این همایش كه با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی، رئیس كل بانك مركزی، اعضای فقهی بانك مركزی و مدیران عامل بانك ها برگزار شد، مباحثی در مبحث بانك داری بدون ربا مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت.
در ابتدای این مراسم، فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به اینكه هنوز درباره مبانی بانك داری اسلامی گرفتار مشكل اساسی هستیم، اظهار نمود: برخی مراجع نسبت به عملیات بانكی به شدت موضع دارند؛ برخی قائل به این هستند كه قوانین و مقررات مشكل ندارد و مشكل در اجراست و برخی هم معتقدند كه به خوبی اجرایی می شود.
وی ادامه داد: نقش نظام بانكی هنوز در تامین مالی دراز مدت و كوتاه مدت نقش برجسته و اولیه است و نظام بانكی باید خویش را برای این رشد و توسعه آماده كند.

دژپسند: بنگاه ها هم باید از بانك ها فاصله بگیرند
وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به اینكه این باور را كه با افزایش فناوری به سمت افزایش بیكاری و اخراج كارمندان می رویم را باید كنار گذاشت، اظهار نمود: این مقوله حل شده است كه ما به ازای پیشرفت تكنولوژی های جدید امكان دارد نوع شغل با پایه دانشی جدید عوض شود، اما به این معنا نیست كه حتما متناسب با آن بیكاری خواهیم داشت.
دژپسند تصریح كرد: باید مقوله توانمندسازی و آموزش كاركنان را از دو سو برای تقویت بانك داری اسلامی اجرا كرد.
وی تصریح كرد: در بانك داری اسلامی نرخ سود باید بر اساس بازدهی باشد، اما اگر بخواهیم این كار را انجام دهیم دامنه نوسان بسیار بالا و ریسك زیاد است، ازاین رو رفتیم به سمت نرخ سود ثابت. ما باید به صورت مستمر در بحث تئوریك كشف نرخ سود و در عین حال پیشگیری از ایجاد ریسك برای سپرده گذاران فعالیت نماییم.

كاهش شعب بانكی كار ساده ای نیست
دژپسند با تاكید بر لزوم كاهش شعب بانكی، اظهار داشت: اگر بانكهای ما به تكنولوژی های جدید تجهیز شوند، آیا این تعداد شعب برای فعالیت بانك ها ضروری است؟ وی ادامه داد: اگر بخواهیم نقش وكالت را خوب ایفا نماییم باید شعب را به صورت قابل توجهی كاهش دهیم، اما می دانیم كه این امر به سهولت قابل انجام نیست.
وزیر امور اقتصادی و دارایی همینطور با اشاره به اینكه اجرای حاكمیت شركتی در بانك ها باید اصلاح گردد، اظهار نمود: شركت داری امر داخلی بانك ها نیست و پیشگیری از آن به كاهش هزینه بانك ها و اداره شدن آنها با اصول طبیعی كمك می نماید و بانك كشاورزی نخستین بانكی است كه اجرای این مقوله را شروع كرده است.
دژپسند با اشاره به اهمیت رهاسازی بانك ها از منابع سمی و منجمد، اظهار داشت: بانك داری باید از بنگاه داری فاصله بگیرد، اما بنگاه ها هم باید از بانك ها فاصله بگیرند و در فاصله گرفتن بانك ها از بنگاه داری نباید با افراط نگاه كرد.
اما در ادامه نوبت به عبدالناصر همتی، رئیس كل بانك مركزی رسید تا مواردی را در حیطه فعالیت های بانك ها مطرح كند.

همتی خبر داد: اجرای عملیات بازار باز بانكی تا آخر شهریور
وی از اجرای عملیات بازار باز بانكی تا آخر شهریور ماه اطلاع داد و خاطرنشان كرد: سیاست های پولی چیزی جز اجرای عملیات بازار باز بانكی نیست، در گذشته برای بانك مركزی كل های پولی مهم بود كه البته الان هم این مساله مهم می باشد، اما بانك مركزی به دنبال آن است كه كل های پولی را از راه عمیات بازار باز كنترل كند.
به قول رئیس كل بانك مركزی، این كار مقرر است نخستین بار از جانب بانك مركزی صورت گیرد، نظرات كارشناسی متخصصان پولی را در این عرصه دریافت شده و این كار با وسواس صورت خواهد گرفت.
همتی در ادامه با تاكید بر اینكه سقف سهام داری افراد در بانك ها باید كمتر از ۳۳ درصد باشد، اظهار داشت: البته سقف سهام داری ۱۰ درصد است كه با نظر بانك مركزی می تواند تا ۲۰ درصد و با نظر هیات عامل بانك مركزی تا ۳۳ درصد افزایش یابد و اگر فردی بیشتر از این سهم داشته باشد، بر مبنای در اختیار وزارت امور اقتصادی و دارایی قرار خواهد گرفت.

تغییر در نحوه امهال تسهیلات
رئیس كل بانك مركزی با اشاره به ایجاد شورای فقهی بر مبنای برنامه ششم توسعه در بانك مركزی، اظهار داشت: این شورا دستورالعمل های خوبی دارد و یكی از اقدامات مهم آن دستورالعمل نحوه امهال تسهیلات بانك ها بود كه یكی از كارهای خوب شورای فقهی بانك مركزی است و در این مدت یكی از مهم ترین دستورالعمل ها بوده كه به تدریج به مرحله اجرا در سیستم بانكی درآید. به قول وی، این دستورالعمل قواعد حساب داری را در پیشگیری از سودهای موهومی در بانك ها اصلاح می كند.
همتی با اشاره به اینكه از نیمه ۹۷ و امسال روندی كه در شاخصهای اقتصادی دیده می شود، روند مطلوبی است، اظهار داشت: البته نه به این معنا كه مشكل اقتصادی حل شده و وجود ندارد، بلكه سخت ترین فشارها به اقتصاد ایران وارد شده، اما آنها به هدفشان نرسیدند.
وی ادامه داد: شتاب افزایشی تورم كنترل و كندتر شده اما هر زمانی كه نرخ تورم منفی شد، ما می توانیم این مژده را به مردم بدهیم كه مشكلات اقتصادی حل شده است، اما مهم اینجاست كه تورم ۵.۵ درصدی در اسفند ماه سال قبل به سطوح زیر یك درصد رسیده است.

كاهش قیمت مسكن ادامه دار است
همتی افزود: یكی از نشانه های بهبود اوضاع اقتصادی در كنترل قیمت مسكن بود و به رغم سه سال افزایش، قیمت مسكن در تیرماه منفی شد و از جانب دیگر ۷۲ درصد حجم معاملات نسبت به سال قبل كاهش یافته و این سبب امیدواری است كه شاهد كاهش قیمت مسكن در تهران و شهرستان ها باشیم، چون كه نشان داده است كه دیگر قدرت افزایش ندارد و این كاهش قیمت ادامه دار هم خواهد بود.
به گزارش ساسان گستر به نقل از ایسنا، دژپسند، وزیر اقتصاد در میانه صحبت های همتی جلسه را جهت شركت در شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا ترك كرد و رئیس كل بانك مركزی هم بعد از اتمام صحبت هایش، با ترك جلسه به جلسه شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا رفت.

بحرینی: طرح تسویه بدهكاران بانكی فردا در مجلس بررسی می شود
در ادامه این برنامه، حجت الاسلام و المسلمین محمدحسین حسینی بحرینی، نماینده مجلس و عضو شورای فقهی بانك مركزی اعلام نمود كه طرح تسهیل تسویه بدهی بدهكاران بانكی فردا بار دیگر در مجلس مورد بررسی قرار گرفته و بعد از آن به مجمع تشخیص مصلحت نظام خواهد رفت.
به گزارش ساسان گستر به نقل از ایسنا، شورای نگهبان مصوبه مجلس را در ایام اخیر در اینباره رد كرده و برخی ایرادات شرعی به آن وارد كرده بود.

محتوای بانك داری ایران، ربوی است
بحرینی با تاكید بر اینكه در عقد مشاركت پس از آخر باید سهم الشركه و سود تعیین شود، اظهار نمود: به علل مختلف بانك نمی تواند به مشتری اعتماد كند، ازاین رو باید نهادی این مورد را به عهده بگیرد، اما با بررسی هایی كه انجام شد مشخص شد در نظام بانكی عقود مشاركتی هیچ یك از این دو مورد را در بر نمی گیرد و بانك سود حاصل از مشاركت را بدون اینكه در جریان مشاركت باشد، تعیین می كند و به علت اینكه از ابتدا سود را تعیین می كند، سود قطعی می شود.
وی افزود: در نظام بانكی مبانی نظری در امور اجرایی مورد توجه قرار نمی گیرد و نتیجه آن می شود كه بانكداری ما پوسته بدون ربا دارد، اما محتوای آن ربوی است.
این عضو شورای فقهی بانك مركزی با اشاره به بازسازی و بازبینی قواعد حقوقی و بانكداری، اظهار داشت: قوانین بانك مركزی، بانكداری و تاسیس بانك، توسعه و همینطور لایحه اصلاح موادی از قانون پولی و بانكی در گزارشی توسط مجلس آماده شده كه دولت تقاضا كرده این اقدامات متوقف شود و دولت لایحه بیاورد، اما مقام معظم رهبری قبول نكردند.
بحرینی افزود: قرار شد با همكاری دولت و مجلس قوانین آماده شود كه در این زمینه بسته خوبی با همكاری مجلس، وزارت اقتصاد، بانك مركزی و دولت آماده شده است.

مصباحی مقدم: پرداخت سود بانكی با شرع مطابقت ندارد
اما در بخش دیگری از این مراسم، غلامرضا مصباحی مقدم، عضو دیگر شورای فقهی بانك مركزی با اشاره به نتایج جلسات شورای فقهی بانك مركزی، اظهار نمود: یكی از نتایج این جلسات این بود كه هم اكنون نظام بانكی در احتساب سود با مشكل جدی روبرو است و الان احتساب سود بانكی كه در قالب بانك داری بدون ربا باید متناسب و بر اساس سود تسهیلات اعطایی و نرخ حق الوكاله باشد، با آن مطابقت ندارد.
وی احتساب سود سپرده با عنوان هزینه و سود دریافتی بعنوان درآمد بانك را یكی دیگر از مشكلات تعیین نرخ سود دانست و اظهار داشت: این اقدام بانك ها كه سود سپرده را پیش از تحقق پرداخت می كنند اشكال شرعی دارد، چونكه این نوع شیوه محاسبه بر مبنای شیوه محاسبه سود پول است كه در بانكداری بدون ربا جایی ندارد.
عضو شورای فقهی بانك مركزی اضافه كرد: در بانكداری بدون ربا، سود باید از سوی تسهیلات به سمت سپرده باشد، یعنی اول سود تسهیلات و بعد سود سپرده مشخص می شود و اساس تعیین سود سپرده، سود تسهیلات و نرخ حق الوكاله باشد.
وی با تاكید بر اینكه رقابت بانك ها در اعلام نرخ سود سپرده باید متوقف شود، اظهار نمود: این اقدام كه از سال ها پیش فراگیر شد، اشتباه بود و همین مساله بانك ها را به رقابت با ابزار نرخ سود بانكی كشاند، در حالیكه رقابت بانك ها برای جذب مشتری باید در نرخ حق الوكاله باشد.

بانك نباید هیچ سودی جز كارمزد به دست بیاورد
مصباحی مقدم با اشاره به اینكه بانك نباید هیچ منفعتی غیر از نرخ حق الوكاله از سرمایه گذاران و سپرده گذاران به دست بیاورد، تصریح كرد: باید ترتیبی داده شود كه در هر فصل یا در انتها سال مالی، مابه التفاوت سود علی الحساب سپرده ها به حساب مشتریان واریز شود، اما در طول این سال ها به ندرت شاهد این اقدام از جانب بانك ها بوده ایم.



1398/06/09
21:05:26
5.0 از 5 امتیاز
4397
تگهای خبر: ابزار , بازار , بانك , بانك مركزی
این مطلب ساسان گستر مفید بود؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۳
sasangostar ساسان گستر صادرات و واردات
sasangostar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ساسان گستر محفوظ است

ساسان گستر

مرکز بازرگانی و واردات و صادرات