باوجود گذشت ۶ ماه

از بازار متشكل ارزی خبری نیست

از بازار متشكل ارزی خبری نیست به گزارش ساسان گستر با گذشت بیشتر از شش ماه از سال بازار متشكل ارزی هنوز كار خویش را به صورت رسمی آغاز نكرده و این در شرایطی است كه وقوع حریق در محل ساختمان این بازار، كار را با تاخیر بیشتری مواجه خواهد نمود.


به گزارش ساسان گستر به نقل از ایسنا، وعده راه اندازی بازار متشكل ارزی از سال قبل از جانب رئیس كل بانك مركزی داده شد و در ابتدا گفته شد كه این بازار از فروردین ماه سال ۱۳۹۸ با ثبت نام بانك ها و صرافی ها شروع به كار خواهد نمود.
هرچند كه فرایند ثبت نام بانك ها و صرافی ها از همان زمان آغاز شد، اما در راه اجرایی این بازار، مشكلاتی به وجود آمد كه سبب شد با گذشت شش ماه از سال هنوز این بازار به صورت رسمی شروع به كار نكرده باشد.
این در حالی است كه در اوایل تابستان، مسؤلان بازار متشكل ارزی از آغاز فاز آزمایشی فعالیت این بازار اطلاع داده بودند و بعد از آن هم بانك مركزی خبر از طریق اندازی این بازار همزمان با عید قربان داد، اما بازهم این وعده عملی نشد تا شروع به كار این بازار به تاخیر بیفتد.
از مهم ترین دلایلی كه درمورد اجرایی نشدن بازار متشكل ارزی عنوان شد، كم بودن تعداد صرافی ها و بانك هایی بود كه توانسته بودند مدارك خویش را تكمیل كرده و در بازار فعالیت كنند.
گفته می شد كه حدود ۳۵ صرافی و دو بانك آماده راه اندازی بازار متشكل ارزی هستند، اما با عنایت به اینكه بانك مركزی می خواهد این بازار تاثیر حداكثری خویش را داشته باشد و با تعداد قابل قبولی از بانك ها و صرافی ها كار را آغاز كند، شروع به كار این بازار با تاخیر همراه شد.
در همین حال، در ایام گذشته به علت آنچه كه از جانب مدیرعامل بازار متشكل ارزی، اتصالی برق عنوان شد، حریقی در محل ساختمان بازار متشكل ارزی رخ داد كه سبب از بین رفتن برخی تجهیزات شد.
البته به قول محمود شكسته بند، مدیرعامل این بازار، سرورها در محل امن دیگری قرار داشته و صدمه ای ندیدند و برای تجهیز باردیگر ساختمان بازار متشكل ارزی هم حداكثر یك هفته زمان لازم است.
هرچند كه گفته می شود سرورهای بازار متشكل ارزی صدمه ای ندیدند، اما آنچه كه واضح است این است كه این اتفاق هم شروع به كار بازار را با تاخیر همراه خواهد نمود و افتتاح رسمی آن عقب تر خواهد افتاد.
درباره وظایف بازار متشكل ارزی آنطور كه گفته شده است، این بازار مقرر است از راه پیشگیری از معاملات غیرواقعی و فراهم كردن بستری برای معاملات بزرگ از راه بازیگران اصلی بازار ارز كه مقرر است بانك ها و صرافی های مجاز بانك مركزی باشند، سبب كشف قیمت ارز در تهران شود.
این بازار همینطور امنیت لازم را برای معامله كنندگان عمده ارز ایجاد خواهد نمود تا درگیر مشكلات نشوند و قیمت ارز هم در اختیار بازیگران اصلی و نه دلالان قرار گیرد.
حال آنكه در شرایطی كه اقتصاد ایران تحت فشار تحریم های ظالمانه و سنگین آمریكاست و از جانب دیگر اروپایی ها هم روابط خویش را با ایران در قالب خاصی قرار نداده اند، كشف قیمت ارز و چگونگی مدیریت بازار ارز از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد كه می تواند سبب بهبود معیشت مردم هم شود.
با این حال معلوم نیست كه چه مقدار زمان لازم است تا سایر بانك ها و صرافی ها هم نسبت به تكمیل مدارك خود اقدام نمایند و این در شرایطی است كه كشور هم اكنون بیشتر از هر زمان دیگری به این بازار نیازمند است.
از سوی دیگر، بعد از آنكه افتتاح رسمی این بازار در عید قربان به تعویق افتاد، بانك مركزی دیگر زمانی برای آغاز فعالیت این بازار اعلام نكرد و معلوم نیست كه چه زمانی این بازار آغاز به كار خواهد نمود.
همچنین با عنایت به حساسیت فعالیت این بازار و تاثیر ویژه آن بر بازار ارز پس از طریق اندازی، به نظر می آید كه مسؤلان باید توجه ویژه ای به پیشگیری از این گونه حوادث در محل این بازار داشته باشند، چونكه امكان دارد فعالیت این بازار را مختل و شبكه ارزی كشور را درگیر پیچیدگی كند.



1398/07/02
20:47:52
5.0 از 5 امتیاز
4170
تگهای خبر: آمریكا , ارز , بازار , بانك
این مطلب ساسان گستر مفید بود؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۲
sasangostar ساسان گستر صادرات و واردات
sasangostar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ساسان گستر محفوظ است

ساسان گستر

مرکز بازرگانی و واردات و صادرات