یك مقام مسئول هشدار داد

تعلل وزارت نفت در تامین سوخت كم سولفور برای كشتی ها

تعلل وزارت نفت در تامین سوخت كم سولفور برای كشتی ها به گزارش ساسان گستر دبیركل اتحادیه مالكان كشتی با اشاره به اینكه وزارت نفت نتوانست سوخت نیم درصد سولفور تولید نماید، اظهار داشت: به علت گرانی این سوخت در بازارهای جهانی، قیمت تمام شده كالاهای اساسی افزایش می یابد.



به گزارش ساسان گستر به نقل از مهر، یحیی ضیایی عصر امروز در نشستی خبری در مورد وضعیت تأمین سوخت كم سولفور برای كشتی ها اظهار داشت: از یكم ژانویه ۲۰۲۰ یعنی تا سه روز آینده دستورالعمل سازمان جهانی دریانوردی (آیمو) در خصوص حفظ محیط زیست دریا با استفاده از سوخت كم سولفور (نیم درصد) به جای استفاده از سوخت سولفور ۳.۵ درصد برای شناورهای تجاری اجرایی می شود در حالیكه هنوز نتوانسته ایم مشكل كمبود تولید این سوخت را حل نماییم.
وی اضافه كرد: در تمام ۱۰ سال گذشته كه آیمو استفاده از سوخت نیم درصد را از آغاز سال ۲۰۲۰ الزامی كرده بود با سازمان بنادر شركت پالایش و پخش فرآورده های نفتی و كمیسیون انرژی مجلس مكاتباتی داشتیم اما آنرا جدی نگرفتند. از همین رو در چند ماه اخیر با هیئت رئیسه مجلس، مجمع تشخیص مصلحت نظام و معاون اول رئیس جمهور مكاتبه كرده و مبحث فقدان سوخت كم سولفور را به آنها یادآور شده ایم كه در نتیجه اخیراً یكی از نمایندگان مجلس از وزیر نفت در مورد عدم اجرایی شدن مصوبه آیمو طرح سوال كرد.
دبیركل اتحادیه مالكان كشتی ایران با اشاره به اینكه شركت پالایش و پخش فرآورده های نفتی پیش تر اعلام نموده بود می توانیم میزان سوخت مورد نیاز را تولید نماییم، افزود: باوجود وعده وزارت نفت، قرار بود پالایشگاه شازند در استان مركزی ماهانه ۴۵ هزار تن سوخت سولفور نیم درصد تولید نماید، این وعده تابحال عملیاتی نشده و هم اكنون تنها ۱۵۰۰ تن سوخت نیم درصد تحویل شركت های كشتیرانی شده است.
وی خاطرنشان كرد: از جانب دیگر شركت پخش و پالایش فرآورده های نفتی اعلام نموده شركت های كشتیرانی می بایست خودشان سوخت را از پالایشگاه شازند تحویل بگیرند. این در شرایطی است كه شركت های كشتیرانی به حمل و نقل زمینی اشراف ندارند. ضمن آنكه با عنایت به اینكه در فصل زمستان گاز مصرفی نیروگاه ها به بخش خانگی منتقل شده و وزارت نفت مجبور است به نیروگاه ها سوخت مازوت تحویل بدهد، بنابراین ناوگان جاده ای حمل فرآورده های نفتی به شدت كمیاب شده است و عمدتاً در حال حمل سوخت مازوت برای مصارف صنعتی و نیروگاهی هستند.
ضیایی خاطرنشان كرد: مصرف ناوگان كشتیرانی ایران سالانه ۱.۵ میلیون تن سوخت كم سولفور است كه هم اكنون به هیچ عنوان این میزان قابل تأمین از تولید داخل نیست.
وی تصریح كرد: سوخت ۳.۵ درصد سولفور بین ۳۰۰ تا ۳۵۰ دلار در هر تن برای شركت های كشتیرانی هزینه در بر دارد. این در شرایطی است كه سوخت نیم درصد سولفور در سنگاپور بین ۷۰۰ تا ۷۵۰ دلار در هر تن قیمت گذاری شده است؛ از آنجایی كه ۵۵ درصد هزینه كشتی ها به سوخت اختصاص دارد اگر بخواهیم سوخت نیم درصد سولفور خریداری نماییم، بین ۶۰ تا ۷۰ درصد دیگر به هزینه های كشتی ها افزوده خواهد شد.
این فعال صنعت حمل و نقل دریایی مشكل دیگر شركت های كشتیرانی برای خرید خارجی سوخت نیم درصد سولفور را مشكل تحریم های بانكی و امكان انتقال ارز عنوان و اظهار نمود: برای رفع این مشكل مجبوریم هزینه خرید سوخت را از راه صرافی ها به تولید كننده و پالایشگاه های خارجی بپردازیم كه در این صورت ۲.۵ تا ۳ درصد دیگر به هزینه های شركت های كشتیرانی افزوده خواهد شد.
وی یكی از راهكارهای موجود را استفاده از دستگاه تصفیه سوخت «اسكرابر» دانست و اضافه كرد: این دستگاه بر روی كشتی ها نصب شده و سوخت ۳.۵ درصد سولفور را به نیم درصد تبدیل می كند اما مشكل نصب این دستگاه غیر از گران بودن آن، این است كه صرفاً بر روی كشتی های مدل ۲۰۱۳ به بعد قابل نصب است و كشتی های با سن بالاتر از آن از نظر فنی و الكترونیكی قابلیت نصب اسكرابر را ندارند.
ضیایی یكی دیگر از راهكارهای جبران كمبود سوخت نیم درصد سولفور را استفاده از گازوئیل به جای سوخت های ۳.۵ درصد دانست و اظهار داشت: مشكل گازوئیل این است كه برای كشتی های دارای سفرهای بین المللی با نرخ فوب (Free On Board) خلیج فارس عرضه می شود كه هم اكنون لیتری ۷، ۵۰۰ تومان است. همینطور استفاده از گازوئیل در طولانی مدت برای موتور كشتی ها ایجاد مشكل می كند.
وی تصریح كرد: پالایشگاه های ما امكان تولید سوخت با سولفور نیم درصد را دارند اما به علت آنكه تولید سایر سوخت ها مانند بنزین یورو ۵ برای پالایشگاه ها به صرفه تر است، از تولید سوخت كشتی خودداری می كنند.
دبیركل اتحادیه مالكان كشتی ایران از نامه نگاری این تشكل صنفی با علی شمخانی دبیر شورایعالی امنیت ملی اطلاع داد و اظهار داشت: در این نامه از شمخانی درخواست شده تا شركت پالایش و پخش فرآورده های نفتی را ملزم به تولید سوخت كم سولفور در دو پالایشگاه اصفهان و آبادان علاوه بر پالایشگاه شازند كند. همینطور در این نامه درخواست كرده ایم تا به سازمان بنادر و دریانوردی ابلاغ شود كه كشتی های دارای تردد داخلی میان بنادر ایران (كاپوتاژ داخلی) با یك سال تنفس كنوانسیون آیمو را اجرایی كنند تا سهمیه آنها به كشتی های دارای تردد بین المللی منتقل شود.
وی تصریح كرد: بر مبنای مصوبه سازمان جهانی دریانوردی (آیمو) اگر كشتی ها از سوخت نیم درصد سولفور از زمان مقرر استفاده نكنند علاوه بر آنكه اجازه پهلوگیری در بنادر خارجی را نخواهند داشت احتمال توقیف و جریمه آنها هم وجود دارد.
ضیایی اخطار داد: از آنجایی كه ۸۵ تا ۹۰ درصد واردات ما بر مبنای حمل و نقل دریایی است در صورتیكه سوخت نیم درصد سولفور برای شناورها و ناوگان كشتیرانی ما تأمین نشود بین ۶۰ تا ۷۰ درصد به قیمت كالاهای اساسی بویژه كنجاله، سویا، دانه های روغنی، برنج و خوراك دام افزوده شده و شركت های كشتیرانی مجبورند این هزینه را به هزینه حمل كالا منتقل كنند كه احتمال موج گرانی كالاهای اساسی وجود دارد.
به گفته این مقام مسئول، وزارت نفت در مورد تولید سوخت كم سولفور تعلل كرده هر چند كه خیلی از كشورهای دیگر مانند روسیه، كشورهای جنوب شرق آسیا، كشورهای آفریقایی و كشورهای آمریكای لاتین هم نتوانستند سوخت كم سولفور را تولید كنند؛ تصویب این كنوانسیون در آیمو به اصرار كشورهای اروپایی بود و خودشان توانسته اند سوخت مورد نیاز را تولید كرده و با فروش آن به سایر كشورها درآمد خوبی به دست بیاورند.
ضیایی خاطرنشان كرد: بندر فجیره امارات بعنوان یكی از مراكز اصلی بانكرینگ دنیا در حال تهیه سوخت با سولفور نیم درصد است و ما مجبوریم از آنها خرید نماییم كه ارزبری برای كشور به دنبال دارد.
به گفته دبیركل اتحادیه مالكان كشتی ایران هم اكنون مقرر است بخشی از سوخت مورد نیاز را با گازوئیل جبران و بخشی دیگر را از بازارهای جهانی تأمین نماییم.

1398/10/08
10:51:53
5.0 / 5
3941
تگهای خبر: آمریكا , ارز , انرژی , بازار
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۵
sasangostar ساسان گستر صادرات و واردات
sasangostar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ساسان گستر محفوظ است

ساسان گستر

مرکز بازرگانی و واردات و صادرات