مداخله سنگین بانك مركزی تركیه در بازار ارز

مداخله سنگین بانك مركزی تركیه در بازار ارز ساسان گستر: بانك مركزی تركیه برای جلوگیری از ریزش بیشتر لیر بین یك تا 1.5 میلیارد دلار به بازار ارز این كشور تزریق كرد.


به گزارش ساسان گستر به نقل از ایسنا، خبرگزاری بلومبرگ به نقل از سه منبع مطلع گزارش داده است كه بعد از ریزش لیر در معاملات روز گذشته و به منظور غلبه بر جو افزایشی دلار در بازارهای ارز تركیه، بانك مركزی این كشور دست به مداخله سنگین زده و بین یك تا ۱.۵ میلیارد دلار از ذخایر ارزی خودرا به بازار تزریق كرده است. لیر تركیه در معاملات روز گذشته ۰.۴ درصد ریزش كرد تا هر دلار با رسیدن به ۵.۹۷۸۱ لیر به بالاترین سطح خود در طول چهار ماه اخیر برسد اما بعد از مداخله بانك مركزی در بازار، ارزش لیر باردیگر كمی بهبود یافت و هر دلار به ۵.۹۷۲۵ لیر كم شد.
بعد از آرامش هفته های اخیر در روابط واشنگتن و آنكارا، روابط دو كشور حالا بار دیگر و این دفعه بر سر مساله لیبی گرفتار تنش جدیدی شده است. دونالد ترامپ، رئیس جمهور تركیه روز گذشته به تركیه آگهی داد كه برنامه این كشور برای اعزام نیروی نظامی به لیبی ممكنست با واكنش واشنگتن مواجه شود. مجلس تركیه با لایحه پیشنهادی دولت برای ارسال نیروی نظامی به لیبی در پشتیبانی از دولت در مقابل ارتش موافقت كرده است. تركیه هم چنین از ارسال دو ناو نظامی خود به آب های مدیترانه در شمال آفریقا آگاهی داده است.
به عقیده معامله گران اطمینان فعالان تجاری و اقتصادی در نتیجه افزایش تورم در ماه دسامبر و ریسك های ژئوپلتیكی كاهش پیدا كرده است. نرخ برابری شش لیر هم اكنون مرز روانی مهمی شمرده می شود و بانك مركزی تلاش دارد تا از شكسته شدن آن جلوگیری كند. با این وجود مداخله بانك مركزی سبب شده است تا تمایل سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری های جدید در لیر كاهش پیدا كند.
ركورد مداخله دولت در بازار ارز به ماه مارس سال قبل برمی گردد كه طی آن بانكهای دولتی تركیه ۱۵ میلیارد دلار از ذخایر ارزی خودرا برای پشتیبانی از لیر به بازار تزریق كردند.
در مقابل دیگر ارزهای مهم جهانی، نرخ برابری هر یورو معادل ۶.۶۶۴۴ یور و نرخ برابری هر پوند معادل ۷.۸۱۳۴ لیر اعلام گردید.




منبع:

1398/10/14
13:29:04
5.0 از 5 امتیاز
4177
تگهای خبر: ارز , بازار , بانك , بانك مركزی
این مطلب ساسان گستر مفید بود؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۳
sasangostar ساسان گستر صادرات و واردات
sasangostar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ساسان گستر محفوظ است

ساسان گستر

مرکز بازرگانی و واردات و صادرات