توضیح گمرك در مورد مصوبه ترخیص خودرو های دپو شده

توضیح گمرك در مورد مصوبه ترخیص خودرو های دپو شده به گزارش ساسان گستر معاون فنی و امور گمركی گمرك با شفاف سازی در مورد مصوبه اخیر هیات وزیران برای ترخیص خودرو های موجود در گمرك، به برخی ابهامات بوجود آمده پیرامون این مصوبه پاسخ داد و جزئیات جدیدی از ترخیص خودرو های دپو شده در گمركات را شرح داد.



به گزارش ساسان گستر به نقل از ایسنا، با مصوبه اخیر هیات دولت شرایطی فراهم گردید تا حدود ۵۱۰۰ خودروی دیگری كه گمرك ها بنادر و مناطق آزاد از چند سال پیش باقی مانده بودند تعیین تكلیف و ترخیص شوند. بر این اساس خودرو های فاقد ثبت سفارش، ۲۵۰۰ سی سی و بالاتر و یا خودرو های دارای پرونده قضائی وضعیت مشخصی خواهند داشت.

اما گمرك ایران در گزارشی به عرضه توضیحاتی در مورد مصوبه هیات دولت برای ترخیص خودرو های دپو شده پرداخته است.

معاون فنی و امور گمركی گمرك ایران، مهرداد ارونقی اظهار داشت: پیرو مصوبات قبلی هیات وزیران برای ترخیص خودرو های موجود در گمرك و با عنایت به درخواست مراجع ذیربط و ذیصلاح درمورد پیشنهاد تشكیل كمیته ای درباره پیگیری وضعیت خودرو های بلاتكلیف در گمركات كشور، همینطور پیشنهادات گمرك و وزارت امور اقتصادی در مورد مورد، مبحث خودرو های دپو شده در كمیته مربوطه با حضور تمامی دستگاه های مرتبط، مورد رسیدگی واقع شده كه نهایتاً بعد از طی كامل مراحل قانونی، منتج به تصویب مبحث توسط هیأت وزیران شده است.

وی اضافه كرد: باید توجه داشت ابلاغ مصوبات توسط مرجع مربوطه مانند ابلاغ هر مصوبه دیگری، مستلزم طی تشریفات لازم بوده و تاریخ تصویب هر مصوبه و تاریخ ابلاغ آن، گویای فاصله زمانی موجود در این خصوص است. بدیهی است به محض ابلاغ مصوبه مربوطه، دستگاههای مجری اقدامات لازم را با رعایت مقررات مربوط معمول خواهند داشت.

ارونقی افزود: مصوبه ۱۶ دیماه ۱۳۹۷ هیأت وزیران، به پیشنهاد مشترك وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت، امور اقتصادی و دارایی، دادگستری، بانك مركزی جمهوری اسلامی ایران و دبیرخانه ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی و به استناد اصل ۱۳۸ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، شرایطی را برای ثبت سفارش خودرو های سواری مصوب و ابلاغ كرده است.

به گفته ارونقی بند (۱) مصوبه، تصریح به ثبت سفارش خودرو های سواری به صورت بدون انتقال ارز و از محل ارز متقاضی با اظهار منشأ ارز به بانك مركزی جمهوری اسلامی ایران - كه مرجع تأیید منشأ ارز تمامی كالاهاست - داشته و خودروهایی كه تا تاریخ ابلاغ تصویب نامه اشاره شده، دارای قبض انبار بوده و با رویه بانكی تأمین ارز شده اند، با رعایت شرایط ذكر شده در تبصره ذیل بند ۱ تصویب نامه، با ثبت سفارش بانكی قابل ترخیص هستند. بدیهی است هر نوع تخصیص ارز جدید برای ثبت سفارش های اعلامی ممنوع بوده كه این مورد هم همواره ملحوظ نظر قرار گرفته و تا كدرهگیری بانك برای خودرو های موصوف دریافت و عرضه نشود، خودروی مربوطه، قابل ترخیص نبوده و نیست.

معاون فنی گمرك در ادامه اظهار داشت: باید توجه داشت با در نظر گرفتن اصلاحیه های بعدی برای مصوبه مذكور، صرفا مهلت ترخیص مندرج در بند (۳) مصوبه مورخ ۱۶ دیماه ۱۳۹۷، در تاریخ ۱۶ تیرماه سالجاری به اتمام رسیده و سایر شرایط مندرج در مصوبه به قوت خود باقی است كه این امر در پیش نویس مصوبه اخیر هم مدنظر قرار گرفته است. ازاین رو زمانی كه خودروهایی مشمول تصویب نامه ۱۶ دیماه ۱۳۹۷ بوده و به هر علتی نتوانسته اند به گمرك اظهار و یا ترخیص شوند با تمدید مهلت مقرر در بند (۳) مصوبه مارالذكر و اصلاحیه های بعدی آن از نظر تمدید مدت زمان، امكان اظهار به گمرك با شرایط همان مصوبه را خواهند داشت و چنانچه فاقد ثبت سفارش باشند درصورت دارا بودن سایر شرایط مندرج در مصوبه و اصلاحیه های بعدی، وزارت صمت بایستی نسبت به صدور مجوز ثبت سفارش برای این خودرو ها اقدام نماید كه در این صورت، برخی از خودرو های مشمول و حائز شرایط، اجازه ترخیص خواهند یافت و این مورد، مبحث جدیدی نیست كه طرح شده باشد بلكه ابقا شرایط قبلی مصوبه هیأت وزیران است كه با تمدید مهلت ترخیص خودرو ها، طبق همان مصوبه، محقق می گردد. حال اینكه چرا خودرو های موصوف موفق به دریافت ثبت سفارش وزارت صمت در زمان اجرای مصوبه قبلی نشده اند موضوعی است كه در صورت بررسی های لازم مشخص خواهد شد.

وی اضافه كرد: تمدید مهلت ترخیص مندرج در مصوبه قبلی در مصوبه جدید و رعایت شرایط مندرج در مصوبات اشاره شده، با عنایت به تاریخ ورود و دپوی این خودرو ها، تأثیری بر افزایش نرخ ارز نداشته و ترخیص این خودرو ها هم ضمن بررسی و تایید منشأ ارز آنها توسط مرجع ذیصلاح مربوطه صورت خواهد پذیرفت؛ حال اینكه این خودرو ها در زمان حمل و ورود به بنادر، مناطق آزاد و ویژه، از چه وسیله حملی بهره برده اند، با كشتی حمل شده اند و یا در كانتینر، موضوعی است كه ارتباط با سلیقه صاحبان خودرو ها و شرایط حمل و نقل بین المللی پیدا می كند و ارتباط به مبحث ندارد. گرچه حتی اگر این تعداد خودرو در داخل كانتینر هم حمل شده باشند كه چنین چیزی بعید بوده و در حد یك ادعاست، گمرك، مراجع تحویل گیرنده و سایر سازمان های مسئول مناطق، با سامانه های الكترونیكی در اختیار از فهرست و تعداد دقیق این خودرو ها آگاه بوده و با وجود كالایی در داخل كانتینر، نمی توان ادعا نمود كالا از دید متصدیان ذیربط به دور مانده است.




1398/11/28
13:33:10
5.0 از 5 امتیاز
4020
تگهای خبر: ارز , بانك , بانك مركزی , تجارت
این مطلب ساسان گستر مفید بود؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۲
sasangostar ساسان گستر صادرات و واردات
sasangostar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ساسان گستر محفوظ است

ساسان گستر

مرکز بازرگانی و واردات و صادرات