شریعتمداری اعلام كرد؛

گشایش خط اعتباری ۵۰ میلیون یورویی برای صادرات به بلاروس

گشایش خط اعتباری ۵۰ میلیون یورویی برای صادرات به بلاروس ساسان گستر: وزیر صنعت اظهار داشت: برای فروش كالاهای ایرانی به بلاروس ۵۰ میلیون یورو اعتبار توسط بانك توسعه صادرات ایران در اختیار فعالان اقتصادی قرار داده می گردد.



به گزارش ساسان گستر به نقل از مهر، محمد شریعتمداری در حاشیه چهاردهمین اجلاس كمیسیون مشترك همكاری های اقتصادی بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری بلاروس در جمع خبرنگاران با اشاره به اینكه یكی از زیرساخت های موردنیاز برای توسعه روابط دو كشور، روابط بانكی گسترده تر از چیزی است كه امروز داریم، تصریح كرد: خوشبختانه هم اكنون روابط كارگزاری بین بانك تجارت سرمایه ایران كه در كشور بلاروس مستقر است، با بانك های بلاروسی وجود دارد.
وی افزود: صدور ضمانت نامه، انتقال وجوه و سوئیفت بین آن بانك و نظام بانكداری بلاروس برقرار شده است اما سطح روابط كارگزاری هنوز قابل قبول نیست.
وزیر صنعت معدن و تجارت خاطرنشان كرد: برای فروش كالاهای ایرانی به بلاروس ۵۰ میلیون یورو اعتبار توسط بانك توسعه صادرات ایران در اختیار فعالان اقتصادی ایران برای حضور در بازارهای بلاروس قرار داده می گردد. امیدواریم به صورت متقابل بانك توسعه صادرات بلاروس هم اعتبارات لازم را برای توسعه روابط همه جانبه دو كشور در اختیار قرار دهد.
شریعتمداری با اشاره به اینكه خوشبختانه طی سال قبل روابط دو كشور جهش پیدا كرده است، اظهار داشت: در حوزه خدمات فنی و مهندسی ما سابقه ارزشمندی در همكاری های مشترك داریم. به تازگی به علت تحریم با مشكلاتی در این زمینه مواجه شده بودیم كه خوشبختانه در مذاكره با وزیر صنایع بلاروس، راه حل های آن را جستجو كردیم و امیدوار هستیم این مسائل مرتفع شود و پروژه های مذكور هم مانند پروژه هایی كه در گذشته به آخر رساندیم، با افتخار به آخر برسد.
وی با اشاره به تاسیس شركت مشترك صنایع دارویی ایران در بلاروس توسط شركت توفیق دارو افزود: در زمینه همكاری های علمی و دانشگاهی و مسائل بهداشتی و درمانی توافق های خوبی به عمل آمده است.
شریعتمداری با اشاره به اینكه یك سند همكاری امروز در این حوزه به امضا رسید و سه سند همكاری در ادامه مسیر امضا خواهد شد، اظهار داشت: نقشه راه همكاری های آینده ایران و بلاروس كه همكاران ما در ایام گذشته تهیه كرده اند، در جلسه اختتامیه این اجلاس به امضا خواهد رسید كه حدودا می توان گفت در عرصه های گوناگون همكاری های دو كشور از حالا تا سال ۲۰۲۰ طراحی شده است.
وزیر صنعت معدن و تجارت در پاسخ به پرسشی درباره اینكه رقم قرارداد همكاری های ایران و بلاروس مشخص شده است، تصریح كرد: سقف كلی برای این قرارداد در نظر گرفته نشده و روابط ما بدون محدودیت توسعه پیدا خواهد نمود. ما هیچ محدودیتی را برای توسعه روابطمان در نظر نگرفته ایم. مشخص شده كه در چه زمینه هایی، باید چه گام هایی را برداریم بعنوان مثال در خودروسازی كار مشترك خویش را در كشور بلاروس شروع كرده ایم و راهیابی خودروهای ایرانی به بازار اورآسیا در دستور كار ما است و بطور قطع می خواهیم این هدف را تحقق بخشیم.
وی در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص اینكه آیا میزان سرمایه گذاری دو طرف مشخص شده است و آیا مقرر است كه فقط ما در كشور بلاروس سرمایه گذاری نماییم، اظهار داشت: فرصت های اقتصادی قابل مبادله را باید تجار، بازرگانان، صاحبان صنایع و مشاغل تشخیص دهند و به انجام آن اهتمام ورزند. بازار بلاروس برای تولید زیرساخت های مناسبی در راه و ساختمان، بازار گسترده ای است و ما همه تلاشمان را می نماییم از این بازار حداكثر استفاده را به نفع صادركنندگان خدمات فنی و مهندسی ببریم.
در ادامه، ووك، وزیر صنایع بلاروس با اشاره به اینكه تجارت ما در سال های اخیر زیاد شده و در حال تولید طرح های جدید برای مسائل تجاری و اقتصادی هستیم، اظهار داشت: قصد داریم حجم مراودات تجاری مان را تا ۵۰۰ میلیون دلار افزایش دهیم.
وی افزود: متاسفانه هم اكنون مشكلاتی كه بر سر راه توسعه روابط وجود دارد، نه تنها برای تجار و كاركنان ایرانی است، بلكه طرف های بلاروسی هم درگیر این مسائل هستند.
وزیر صنایع بلاروس خاطرنشان كرد: ما بسیار مایل هستیم در صنعت ماشین سازی، مونتاژ و خرید و فروش این ماشین آلات با ایران همكاری داشته باشیم.

1396/11/02
13:52:24
5.0 از 5 امتیاز
4335
تگهای خبر: بازار , بانك , تجارت , صادرات
این مطلب ساسان گستر مفید بود؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۳
sasangostar ساسان گستر صادرات و واردات
sasangostar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ساسان گستر محفوظ است

ساسان گستر

مرکز بازرگانی و واردات و صادرات