با عقب نشینی مجدد در برابر پوند، یورو و ین

دلار از نفس افتاد

دلار از نفس افتاد ساسان گستر: اخبار بد از آمریكا، دلار را به عقب راند.


به گزارش ساسان گستر به نقل از رویترز، در جریان معاملات روز جمعه، خیلی از ارزهای مختلف در مقابل دلار در موقعیت صعودی قرار گرفتند و دلار به عقب رانده شد. بخش بزرگی از اروپا در نتیجه گسترش شیوع ویروس كرونا به حال تعطیلی درآمده كه وضعیت در ایتالیا، هشتمین اقتصاد بزرگ جهان و اسپانیا، پنجمین اقتصاد بزرگ اروپا از همه وخیم تر است. دولت ایتالیا قرنطینه سراسری را به مدت چهار ماه دیگر تمدید و از جریمه ۳۰۰۰ دلاری خاطیان آگاهی داده است. اسپانیا از كشورهای عضو ناتو درخواست كمك كرده است.
در فرانسه نیز دولت از تمدید قرنطینه سراسری و جریمه سنگین ناقضان قرنطینه آگاهی داد. در شرایطی كه شمار قربانیان ویروس كرونا در آمریكا به ۱۳۰۱ نفر افزایش یافته است، دولت این كشور از در نظر گرفتن یك بسته حمایتی دو تریلیون دلاری و اهدای ۳۰۰۰ دلار به هر خانواده آگاهی داده است. فدرال رزرو كه پیش تر نرخ بهره را در اقدامی بی سابقه یك درصد كاهش داده و به محدوده ۰.۲۵ درصدی تا صفر درصدی رسانده بود از آغاز عملیات جدید خرید اوراق قرضه به میزان نامحدود آگاهی داد. خیلی از بانكهای مركزی دیگر نیز در سراسر جهان دست به اقدام مشابه زده اند.
حالا در سراسر آمریكا وضعیت فوق العاده اعلام شده و فرماندار كالیفرنیا از احتمال بیكاری موقت یك میلیون نفر آگاهی داده است. دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریكا كه پیش تر نسبت به بازگشایی اقتصاد این كشور تا عید پاك ابراز امیدواری كرده بود، با مخالفت های گسترده فرمانداران محلی از موضع قبلی خود عقب نشینی كرده است. مایك پمپیو، وزیر خارجه آمریكا نیز پنهانكاری چین در ارائه اطلاعات مربوط به كووید-۱۹ را عامل گسترش این بیماری در جهان دانسه است.
تابحال بیش از ۵۳۲ هزار و ۲۶۳ مورد مبتلاشدن به كرونا گزارش شده است كه در این بین ۲۴ هزار و ۹۰ نفر جان خودرا از دست داده اند. در میان كشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به ایتالیا با ۸۲۱۵ نفر، اسپانیا با ۴۳۶۵ نفر، چین با ۳۲۹۲ نفر، ایران با ۲۲۳۴ نفر و فرانسه با ۱۶۹۶ نفر بوده است.
مارگارت یانگ، استراتژیست بازار ارز در موسسه سی ام سی ماركتس اظهار داشت: بعد از سه هفته عجیب و غریب و دیوانه وار، شاهد بازگشت نسبی عقلانیت به روند معاملات بازار هستیم و هر چند نوسانات كماكان بالاست اما بازار قابل پیش بینی تر شده است.
رقابت های انتخاباتی درون حزبی آمریكا حالا به ایستگاه هشتم رسید و انتخابات درون حزبی دموكرات ها در ایالت های آریزونا، فلوریدا و ایلینویز انجام شد كه طی آن جو بایدن در هر سه ایالت به پیروزی رسید.
حالا جو بایدن در صدر سه نامزد باقی مانده دموكرات از حیث آرای متعهد قرار دارد. به سبب كرونا انتخابات در ایالت های آلاسكا، وایومینگ كنسل شد و هاوایی مقصد بعدی انتخابات درون حزبی خواهند بود.
انتخابات ریاست جمهوری آمریكا در ماه نوامبر امسال انجام خواهد شد. نامزدی دونالد ترامپ از حزب جمهوری خواه قطعی شده است.
شاخص دلار كه نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می گیرد، در معاملات امروز با ریزش ۱.۱۶۳ درصدی نسبت به روز قبل و در سطح ۹۹.۲۹ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانك سوئیس معادل ۱.۰۴۰۶ دلار اعلام گردید.
در اروپا خیلی از كشورها به حالت قرنطینه درآمده اند و نخست وزیر انگلیس با ابراز نارضایتی از رفتار شهروندان در نادیده گرفتن هشدارها در این كشور قرنطینه سراسری اعلام و تجمع بیش از دو نفر را ممنوع اعلام نمود. اسپانیا یك بسته ۲۰۰ میلیارد یورویی و آلمان یك بسته ۷۵۰ میلیارد یورویی را برای پشتیبانی از اقتصاد خود در نظر گرفته اند.
در شرایطی كه كشورهای اروپایی به شدت درگیر مقابله با كرونا هستند بنظر می رسد رسیدن به توافقی بر سر برگزیت بین انگلیس و اتحادیه اروپا بیش از هر زمان دیگری بعید است خصوصاً آن كه انگلیس كماكان بر موضع خود در دستیابی به یك توافق تجاری با اتحادیه اروپا مشابه كانادا اصرار دارد اما طرف اروپایی چندان مایل به انجام چنین كاری نیست. از طرف دیگر نیز برخی منابع خبری گزارش داده اند بوریس جانسون با تمدید مهلت مذاكرات برگزیت مخالفت كرده است.
حالا خیلی از كشورهای آسیایی در حال بررسی گزینه های موجود برای تقویت رشد اقتصادی خود هستند. بر طبق برخی گزارشات، به دنبال رشد منفی هفت درصدی اقتصاد ژاپن در سه ماهه پایانی سال قبل، حالا دولت و بانك مركزی این كشور در حال رایزنی با یكدیگر برای اتخاذ سیاست های محرك بیشتر هستند. نخست وزیر استرالیا نیز از آماده شدن یك بسته جدید برای تقویت رشد اقتصادی آگاهی داده است. نیوزلند نیز با بیان اقدامات حمایتی جدید اعلام نمود كشور را قرنطینه می كند.
در تازه ترین دور از معاملات، پوند با صعود ۳.۶۶ درصدی نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۲۲۵۷ دلار مبادله شد. یورو ۱.۱۰ درصد بالا رفت و با عبور از كانال ۱.۰۹ به ۱.۱۰۵۷ دلار رسید. همین طور نرخ برابری هر دلار آمریكا معادل ۱.۴۰۱۱ دلار كانادا اعلام گردید. در مقابل همتای سنگاپوری، هر دلار به ازای ۱.۴۲۷ دلار سنگاپور مبادله شد.
در چین فعالیت ها در خیلی از مناطق مهم نظیر پكن، شانگهای و گوانگجو از سر گرفته شده است. در ووهان، كانون اولیه شیوع ویروس كرونا نیز بخش زیادی از كاركنان با رعایت نكات بهداشتی به سر كار خود بازگشته اند.
توهورو ساسایی، مدیر مركز تحقیقات بازار ژاپن در بانك پی مورگان اظهار داشت: احیانا در روزها و هفته های آینده شاهد ارائه آمارهای عجیبی از نرخ بیكاری خواهیم بود كه هضم آن برای بازارها دشوار خواهد بود. اگر وضعیت بدتر شود به نفع دلار تمام خواهد شد.
هر چند هنوز معین نمی باشد برگزاری رقابت های المپیك به سبب كرونا به تعویق خواهد افتاد یا خیر اما شهردار توكیو لغو آنرا غیرقابل تصور دانسته است. ژاپن برای تقویت رشد اقتصادی خود نیاز زیادی به برگزاری این مسابقات دارد. كمیته جهانی المپیك با تعویق یك ساله برگزاری مسابقات موافقت كرده است.
شماری از كشورهای جهان همچون كانادا خواستار به تعویق افتادن برگزاری این رقابت ها شده و تهدید كرده اند در صورت اصرار توكیو به برگزاری مسابقات، ورزشكاران خودرا اعزام نخواهند كرد. وزیر بهداشت فرانسه نیز گفته است برگزار شدن یا نشدن مسابقات به خود ژاپن مربوط است اما در صورت باقی ماندن شرایط در این وضعیت، فرانسه ورزشكاران خودرا به این مسابقات اعزام نخواهد كرد.
یوكیو ایشیزوكی، استراتژیست ازار ارز در موسسه ایوا سكیوریتیز اظهار داشت: نمی دانیم دولت ها چه اقدامات حمایتی دیگری را انجام خواهند داد اما معامله گران چشم به راه كارهای بیشتری هستند. دلار كماكان رهبر بازار ارز است و نوسانات آن به خوبی نشان دهنده اضطراب معامله گران است.
در معاملات بازارهای ارزی جهانی، همین طور هر دلار با ۲.۰۱ درصد كاهش به ۱۰۸.۵۰۷۷ ین رسید. در مقابل همتای استرالیایی، هر دلار آمریكا به ازای ۱.۶۴۰۴ دلار مبادله شد. همین طور نرخ برابری دلار معادل ۷.۰۷۷۳ یوان چین اعلام گردید.



1399/01/08
23:19:16
5.0 از 5 امتیاز
3018
تگهای خبر: آمریكا , ارز , بازار , بانك
این مطلب ساسان گستر مفید بود؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۴
sasangostar ساسان گستر صادرات و واردات
sasangostar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ساسان گستر محفوظ است

ساسان گستر

مرکز بازرگانی و واردات و صادرات