تحت تاثیر پاندمی كرونا

اجاره بهای كشتی به یك هفتم كم شد

اجاره بهای كشتی به یك هفتم كم شد ساسان گستر: مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از تحركات برخی كشورها در نادیده گرفتن ایمنی دریانوردی و تهدید غیر قانونی كارهای مشروع و قانونی كشتیرانی ایران آگاهی داد.



به گزارش ساسان گستر به نقل از سازمان بنادر و دریانوردی، محمد راستاد در نخستین جلسه شورای مدیران ارشد ارگان های دریایی کشور، اشاره کرد: در گفت و گو با دبیرکل آیمو، بر این نکته تاکید کردیم که دریانوردان ایرانی در صورتیکه به صورت قانونی و در قالب کنوانسیون ها و قوانین بین المللی دریانوردی، وظایف قانونی خودرا پیگیری می کند، مورد تهدید قرار می گیرد.
معاون وزیر راه و شهرسازی اشاره کرد: بروز چنین رفتار خارج از عرفی از طرف آمریکا تهدید مستقیمی بر ایمنی دریانوردی شمرده می شود که لازم است توسط آیمو و سایر سازمان های نظارتی بین المللی اصلاح و پیشگیری شود.
راستاد اضافه کرد: با وجود اعتقاد دبیرکل آیمو به جایگاه غیر سیاسی این سازمان، لزوم رعایت همه جانبه ایمنی دریانوردی و حفاظت از محیط زیست را جزو وظایف ذاتی سازمان بین المللی دریانوردی برشمردیم و در نهایت برای نخستین بار توانسته ایم این سازمان را متقاعد نماییم تا موضوع تهدیدات غیر قانونی کارهای کشتیرانی ایران را از نظر حقوقی بررسی نمایند.
کرونا و رکود در همه زنجیره کارهای حمل و نقل دریایی دنیا
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به تأثیرات فراگیر شیوع بیماری کرونا بر اقتصاد حمل و نقل دریایی جهان، اضافه کرد: شرایط پرچالشی را داریم طی می نماییم، بازار حمل و نقل دریایی متأثر از شرایط تجارت بین المللی و اقتصاد جهانی است. کرونا بر اقتصاد جهان سایه سنگینی انداخته است و به تبع آن، مبادلات تجاری بین کشورها کاهش پیدا کرده و در نتیجه شاهد کاهش تقاضا برای حمل و نقل دریایی هستیم.
راستاد با بیان اینکه «در همه زنجیره کارهای حمل و نقل دریایی شاهد رکود هستیم» توضیح داد: در همان سه چهار ماه اول سال ۲۰۲۰ میلادی، در مقایسه با سال قبل، سفارش ساخت کشتی حداقل تا ۶۰ درصد کاهش مواجه گردید. در زمینه اجاره روزانه کشتی های کیپ سایز (بزرگ ترین کشتی های باری) از ۳۵ هزار دلار در اواخر سال ۲۰۱۹ به کمتر از ۵ هزار دلار در آوریل ۲۰۲۰ رسید که نشان میدهد صنعت کشتیرانی و حمل و نقل دریایی به شدت گرفتار بحران ناشی از اپیدمی کووید ۱۹ شده است.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، با اشاره به تحریم های جدید اعمال شده به صنعت کشتیرانی کشور، اشاره کرد: در این خصوص به تعامل جدی تر و تنگاتنگ ارگان ها و شرکت های دریایی نیاز داریم و لازم است از تمام امکانات و توان داخلی برای بهبود روند فعالیت ها در این عرصه و به حداقل رساندن آثار ناشی از تحریم ها بهره ببریم.
راستاد با تاکید بر اینکه ظرفیت بزرگ دریایی کشور قابل تحریم نیست، اضافه کرد: برای مقابله با تحریم ها هیچ گاه کوتاه نمی آییم و با پیگیری های حقوقی گسترده در مجامع بین المللی، تلاش می نماییم صدمات ناشی از تحریم ها و تهدیدات یک جانبه و غیر قانونی را کاهش دهیم.
مدیرعامل سازمان بنادر همین طور اشاره کرد: کرونا بر گردشگری و مسافرت های دریایی در ایران و جهان نیز تأثیر منفی گذشته است، بطوریکه نوروز امسال در مقایسه با سال قبل، شاهد کاهش ۹۸ درصدی فعالیت ها دراین زمینه بوده ایم.
راستاد با اعلان اینکه صنعت گردشگری و سفرهای دریایی به مکانیزم های حمایتی نیاز دارد، اشاره کرد: صنایع دریایی کشور نیز برای ساخت انواع شناور در دوران کرونا به حمایت جدی نیاز دارد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلان اینکه ناوگان سنتی کشور به شدت لطمه پذیر شده اند، از اقدام سازمان برای بهبود کیفیت و ارتقای ناوگان ایرانی در منطقه آگاهی داد و اظهار داشت: درباب کیفیت و ایمنی شناورها نباید گرفتار چشم پوشی شویم. در این راستا و در زمینه ایمنی ناوگان سنتی و صیادی؛ به یک تحول جدی نیاز داریم و باید به سمت به روز رسانی این شناورها، متناسب با شرایط حمل و نقل و تجارت دریایی، حرکت نماییم.
سند جامع عملیاتی سازمان بنادر برای اشاعه فرهنگ دریایی
راستاد همین طور با تاکید بر لزوم اشاعه فرهنگ دریایی در بین افراد جامعه، گفت: یک بسته از اقداماتی که می تواند به اشاعه فرهنگ دریایی منجر شود، توسط مدیریت ارتباطات سازمان بنادر و دریانوردی تهیه شده و در نظر است با اجرای این پروژه ها در سطح کشور، مردم را با دریا، تجارت دریایی، دریانوردی و هر آنچه متعلق به دریا است، آشنا نماییم.
وی همین طور درباب پیشنهاد یکی از نمایندگان ارگان های دریایی در خصوص تجلیل از مفاخر علوم دریایی کشور، اظهار داشت: سازمان بنادر و دریانوردی همیشه از چنین ایده هایی حمایت می کند و پیشنهاد می نماییم هر ساله در کنار مراسم های مختلف ارگان های دریایی، از یکی از مفاخر علوم دریایی تقدیر به عمل آید.
نسبت به سوانح دریایی حساسیت بیشتری داشته باشیم
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به سوانح ناوگان تحت پرچم و تحت مالکیت، اشاره کرد: باید به درس های آموختنی به دست آمده از بررسی و ارزیابی این سوانح، توجه ویژه ای داشته باشیم؛ چونکه بعضی از این سوانح به قوانین و مقررات در سطح بین المللی و برخی توسط سازمان بنادر به قوانین داخلی تبدیل می شود. مواردی نیز باید توسط شرکت های کشتیرانی در اصلاح رویه ها مد نظر قرار گیرد.
راستاد با اشاره به حمایت سازمان بنادر و دریانوردی از تولید و ساخت داخل، گفت: این سازمان کماکان از ساخت کانتینر در داخل کشور حمایت می کند و همین طور در سال جهش تولید، ضمن تاکید بر این روند، در چارچوب طرح تحول صنایع دریایی، با سفارش ساخت ۹۰ فروند انواع شناورها و تجهیزات دریایی و بندری در داخل کشور، به دنبال مساعدت در تجهیز کارگاه و زیرساخت های تولیدی در کشور است.
لزوم تعامل هرچه بیشتر شرکت های کشتیرانی برای پشتیبانی از دوره کارورزی دانشجویان دریایی
راستاد با تاکید بر پشتیبانی از صندوق حمایتی دریانوردان توسط ارگان های دریایی کشور، درباب تعامل بیشتر برای انجام کارورزی دانشجویان علوم دریایی اظهار داشت: همه شرکت های کشتیرانی فرصت انجام دوره کارورزی را برای دانشجویان دریایی فراهم آورند تا در راه تحصیلی این افراد اختلالی پیش نیاید. چونکه عدم انجام کارورزی سبب می شود، نتوانند گواهی نامه های شایستگی خودرا بموقع دریافت نمایند.


منبع:

1399/03/31
15:03:54
5.0 از 5 امتیاز
2345
تگهای خبر: آمریكا , ارز , بازار , تجارت
این مطلب ساسان گستر مفید بود؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۴
sasangostar ساسان گستر صادرات و واردات
sasangostar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ساسان گستر محفوظ است

ساسان گستر

مرکز بازرگانی و واردات و صادرات