تهران در حصار خط حریم شهری

تهران در حصار خط حریم شهری به گزارش ساسان گستر، به اعتقاد کارشناسان، عمده مشکلات آلودگی هوا، ترافیک و قیمت زمین در کلان شهر های ایران همگی ریشه در تراکم بالای ساختمان ها و محدود کردن گسترش افقی شهرها دارد


به گزارش ساسان گستر به نقل از فارس، «خوشبختی در تهران دو شرط لازم دارد، خانه داشته باشی و خانه ات نزدیک به محل کارت باشد »؛ این را اغلب جوانان شاغل در تهران می گویند و معتقدند که تأمین مسکن برای آنها آرزو شده است.
15 میلیون نفر در تهران زندگی می کنند که نیمی از آنها خانه ندارند. از طرفی مطابق اطلاعات اندیشکده راه دانشگاه تهران، از هر 10 تهرانی 6 نفر روزانه بالای دو ساعت در ترافیک هستند.
کارشناس شهرسازی، سعید رزاقی راد، دلیل اصلی مساله بروز ترافیک و قیمت مسکن را خط حریم شهری می داند و اعتقاد دارد، «6 دهه پیش دور شهر های ایران را خط کشیدند و جمعیت را در یک محیط بسته محبوس کردند.»
به گواه علم اقتصاد، عرضه و تقاضا دو پارامتر تعیین کننده قیمت هستند و قیمت زمین در تهران هم از همین شیوه محاسبه می شود، در 30 سال گذشته جمعیت تهران بعنوان متقاضیان مسکن 2.5 برابر شده اما مساحت شهر هیچ تغییر نکرده است.
سابقه اجرای سیاست خط حریم شهری به کشورهای اروپایی باز می گردد، جایی که عمده شهرها در بین جنگلها ساخته می شد و خط حریم شهری برای پیشگیری از گسترش شهر و تخریب جنگلها اعمال می شد؛ سیاستمداران ایرانی هم با نگاه روی دست سیاستمداران اروپایی دور شهر های واقع در مناطق خشک و نیمه خشک ایران را حریم بستند.
بستن خط حریم شهری در تهران در کنار افزایش جمعیت سبب شد تا این شهر به جای توسعه افقی به صورت عمومی رشد کرده و ساختمان های بالای 5 طبقه یک پدیده عادی در شهر لقب بگیرد. یک نهاد پژوهشی گزارش داده قیمت زمین تهران در 30 سال 1100 برابر شده است. این درحالیست که در این زمان دلار 143 برابر شده و نرخ رشد زمین در تهران 8 برابر دلار بوده است.
تهران امروز با معضلات گوناگونی همچون آلودگی هوا روبه رو است. اندیشکده شهرسازی دانشگاه تهران در گزارشی عنوان نمود، محدودیت مساحت شهری تهران سبب افزایش ترافیک است و ترافیک آلودگی هوا را تشدید می کند.
امید زمانی، کارشناس مسائل شهری، با دفاع از خط حریم شهری در تهران می گوید، «باز کردن خط حریم شهری هزینه شهرداری های را زیاد می کند، چونکه این نهاد باید در یک گستره وسیع تر خدمت رسانی کند و عملا انجام تکالیف شهرداری سخت خواهد شد ».
استاد دانشگاه، محمد راد، ضمن اشاره به این که خط حریم شهری به افزایش قیمت زمین ختم شده، اظهار نمود « قیمت بالای زمین سبب شده تا یک کیلومتر بزرگ راه هزاران میلیارد تومان هزینه داشته باشد و خط حریم شهری هزینه شهرداری را بالا برده است.»
امید زمانی از بین رفتن محیط زیست را دلیل دیگر مزیت خط حریم شهری می داند و در مقابل محمد راد اعتقاد دارد، کل دشت های تهران با وجود خط حریم شهری چهاردیواری شده است.
توسعه عمودی و تراکم در خیلی از کلانشهرهای دنیا وجود ندارد، برای مثال مساحت نیویورک با جمعیت نصف تهران 11 برابر پایتخت ایران است.
اخیراً موسسه بین المللی پیمایش شهری مستقر در برلین آلمان اعلام نموده، 3 کلانشهر آلمان با باز کردن خط حریم شهری و کاهش هر طبقه از تراکم ساختمان ها مشکلات ترافیک 73 درصد، آلودگی 52 درصد و قیمت زمین در این مناطق را 47 درصد کاهش داده اند.




منبع:

1402/09/25
15:19:52
5.0 از 5 امتیاز
258
تگهای خبر: دلار , سیاست , موسسه , هزینه
این مطلب ساسان گستر مفید بود؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۳
sasangostar ساسان گستر صادرات و واردات
sasangostar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ساسان گستر محفوظ است

ساسان گستر

مرکز بازرگانی و واردات و صادرات