تشدید دومینوی زیان های اقتصادی غرب با مداخله نظامی آمریکا در دریای سرخ

تشدید دومینوی زیان های اقتصادی غرب با مداخله نظامی آمریکا در دریای سرخ به گزارش ساسان گستر، رسانه های غربی با تشریح دشواری راه های جایگزین کانال سوئز و تنگه باب المندب برای کشتیرانی بین المللی در رابطه با نتایج تشکیل ائتلاف تحت رهبری آمریکا برای مداخله نظامی در دریای سرخ ابراز تردید کردند


به گزارش گروه اقتصاد بین الملل خبرگزاری فارس، «تشکیل ائتلاف دریایی در دریای سرخ مغایر با حقوق بین الملل است و در پشتیبانی از کشتیرانی نیست، بلکه آمریکا به دنبال نظامی کردن دریای سرخ به سود اسرائیل است». این بخشی از بیانیه جدید دفتر سیاسی جنبش انصار الله یمن است که ضمن اطمینان خاطر به کشتی های های عازم بنادر در سراسر دنیا به غیر از اسرائیل اظهار داشت که تا زمان شکسته نشدن محاصره غزه کشتی های عازم سرزمین های اشغالی در تیررس یمنی ها هستند.
پنتاگون گفته که بیشتر از ۲۰ کشور برای آن چه  محافظت از کشتی های تجاری در مقابل حملات یمنی ها در دریای سرخ خواند به ائتلاف دریایی جدیدی به رهبری آمریکا پیوسته اند. اتحادیه  اروپا هم گفته که در این  ائتلاف نظامی مشارکت خواهد داشت.


 
با این حال تاکید یمنی ها بر پایبندی به وظیفه اخلاقی و انسانی خود در محاصره دریایی رژیم اشغالگر در سایه تداوم محاصره غزه  از یک سو و مجبور شدن کشتی ها به دور شدن از دریای سرخ معلوم می کند تا وقتی که تجاوزر نظامی ضد غزه ادامه دارد، اقتصاد غرب هم تحت تأثیر قرار خواهد گرفت.
 


در همین راستا رسانه ها و سازمان های غربی هم طی روزهای جاری دشواری های مسیرهای جایگزین کانال سوئز برای اروپا و آمریکا و تأثیر آن بر اقتصاد جهانی را تشریح کردند.
رویترز امروز در گزارشی با عنوان «سفر غیر ممکن... شرایط سخت پیش روی کشتی ها در راه دماغه امید» تصریح کرد که در حالی که بنادر آفریقایی از ازدحام و امکانات و زیرساخت های ضعیف رنج می برند، کشتی ها برای عبور از آنجا با چالش هایی برای سوخت گیری مواجه خواهند بود.
رویترز به نقل از تحلیل گران آورده است به دنبال عملیات های نظامی نیروهای مسلح یمن در دریای سرخ  شماری از کشتی های کانتینری تصمیم گرفتند به جای عبور از کانال سوئز با عبور از راس الرجاء(دماغه امید)، آفریقا را دور بزنند که در نتیجه آن با گزینه هایی روبه رو می شوند که آسان نخواهد بود.
رویترز با اشاره به اینکه صدها کشتی بزرگ مسیر خویش را از دریای سرخ به سمت جنوب آفریقا تغییر داده اند، اظهار داشت: این مسیر طولانی بین ۱۰ تا ۱۴ روز به سفر کشتی ها می افزاید، افزون بر این که سبب افزایش قیمت نفت و همینطور هزینه های حمل و نقل و بیمه شده است.


 
این خبرگزاری تاکید کرد که عملیات نیروهای مسلح یمن سبب اختلال در تجارت بین المللی از راه کانال سوئز شده است، در حالیکه این کانال کوتاه ترین مسیر کشتیرانی بین اروپا و آسیا به حساب می آید و حدود یک ششم تجارت جهانی از آنجا می گذرد.
 
رویترز اضافه کرد: بانک جهانی در گزارش ماه مه خود آورده است که بزرگترین بنادر آفریقای جنوبی، همچون دوربان که یکی از بزرگترین بنادر آفریقا از نظر حجم کانتینرهایی است که به آنجا می رسد و همینطور بندر کیپ تاون از بدترین بنادر در جهان هستند.
رویترز به نقل از آلسیو لنسیونی، مشاور تدارکات و زنجیره تأمین نوشت: در وضعیت فعلی، دوربان(با همه کم و کاستی هایش ) همچنان توسعه یافته ترین و بزرگ ترین بندر آفریقا است، ازاین رو کشتی هایی که مسیر خویش را از دریای سرخ به سمت جنوب آفریقا تغییر می دهند، انتخابهای محدودی برای پهلوگیری در بنادر و سوخت گیری و غیره دارند.


 
لنسیونی افزود که دیگر بنادر بزرگ آفریقایی در امتداد مسیر دماغه امید خوب، مانند مومباسا در کنیا و دارالسلام در تانزانیا هم فاقد تجهیزات و امکانات لازم برای رسیدگی به ازدحام مورد انتظار ناشی از رسیدن کشتی ها به آنجا طی دو هفته آینده هستند.
 شرکت کشتیرانی دانمارک مرسک هم گفته است: کشتی های این شرکت که مسیر خویش را به مسیر راس الرجاء تغییر دادند، تا حد امکان تلاش می کنند تا تنها در بندر مبدأ و بندرگاه نهایی سوخت گیری کنند.
سخنگوی این شرکت اضافه کرد: در صورت احتیاج به توقف در مسیر، مبحث مورد به موردد ر خصوص هر کشتی تصمیم گیری می شود و انتخابهای اولویت ما برای بندر «والویس بی»  در کشور نامیبیا و «پورت لوئیس» در موریس است.
دماغه طوفان ها
رویترز  به نقل از کارشناسان صنعت کشتیرانی تاکید رد، آب و هوای نامساعد و ناآرامی معمول وضعیت دریا در راس الرجاء که از همین رو به دماغه طوفان ها مشهور است و همینطور در کانال موزامبیک که مستعد طوفان است(آبراهی در غرب اقیانوس هند بین جزیرهٔ ماداگاسکار در شرق و کشور موزامبیک در قارهٔ آفریقا در غرب آن) به این مفهوم است که کشتی ها امکان دارد سوخت خویش را سریعتر بسوزانند که این امر  سوخت گیری مجدد را برای آنها بسیار مهم می کند.


 
به گزارش رویترز، بوروکراسی هم یک عامل دیگر نگران کننده برای کشتی های عبوری از جنوب آفریقاست، چونکه در ماه سپتامبر، مقامات آفریقای جنوبی پنج کشتی ذخیر سوخت را در خلیج آنگولا به ظن نقض قوانین گمرکی و مالیات غیر مستقیم توقیف کردند و شرکت هایی همچون BP، Trafigura و Mercuria مشمول دستور تعلیق فعالیت تا زمان بررسی نتایج قرار گرفتند.
رویترز اضافه کرد: از زمانیکه  اولین عملیات سوخت گیری کشتی به کشتی آفریقای جنوبی در خلیج آلگوا در سال ۲۰۱۶ آغاز شد، افزایش شدیدی در حجم سوخت و کشتی های استفاده کننده از آن مشاهده شد.
تحلیلگران می گویند که پیشبینی ها در مورد نیاز بیشتر آفریقای جنوبی به سوخت دریایی به این مفهوم است که انتظار می رود واردات سوخت این کشور در دسامبر به حدود ۲۳۰ کیلوتن افزایش یابد.
یونس عزوزی، یک تحلیلگر بازار در موسسه کپلر  هم گفته است: «انتظار می رود آفریقای جنوبی در ماه دسامبر رکورد واردات نفت کوره را به سبب  افزایش تقاضای کشتی های عبوری از آنجا برای سوخت گیری ثبت کند».
بلومبرگ: سوئز پس از پاناما قوز بالا قوز است
خبرگزاری بلومبرگ در آمریکا هم گزارش داد با نزدیک شدن به پایان سال ۲۰۲۳ و نزدیک شدن به سال جدید، اقتصاد جهان بخصوص صنعت کشتیرانی با بحران های بزرگی در دو آبراه بزرگ مواجه می باشد.
این خبرگزاری با تکیه بر این که دو آبراهه جهانی فلج شده اند، آورده است، نخستین و مهم ترین آبراه راهبردی در قلب شرق واقع شده که همان کانال سوئز است و دیگری در غرب دور در فاصله ۷۲۰۰ مایلی در کانال پاناما قرار دارد.
در گزارش بلومبرگ آمده است، در حالیکه سالجاری با شرایط مساعد برای اقتصاد جهانی شروع شده بود و  شاهد کاهش تنگناهای زنجیره تأمین، کاهش تورم و از بین رفتن وضعیت تاریکی ناشی از همه گیری ویروس کرونا بودیم، اما در انتهای سال، صنعت حمل و نقل دریایی در سایه  بحران در دو خط کشتیرانی تجاری مهم در جهان بحرانی شده است.


 
بلومبرگ اضافه کرد: باآنکه دلایل این دو بحران کاملا متفاوت می باشد، اما عواقب آن بر اقتصاد جهانی از نظر شدت یکسان است. در تنگه باب المندب که اقیانوس هند و دریای سرخ را به هم وصل می کند، یمنی ها به کشتی های تجاری که از راه دریای سرخ به سمت اسرائیل حرکت می کنند در پشتیبانی از فلسطینی ها حمله می کنند. این حملات منجر به این شد که کشتی های تجاری مسیر خویش را از دریای سرخ و کانال سوئز در مصر به سمت دماغه امید تغییر دهند، جایی که تا اواسط قرن نوزدهم یعنی تا پیش از زمان افتتاح کانال سوئز تنها مسیر برای حمل و نقل دریایی بین اروپا، آسیا و اقیانوسیه بود.
این خبرگزاری آمریکایی تصریح کرد: در ۷۲۰۰ کیلومتری غرب کانال سوئز، ترافیک دریایی جهانی با بحران دیگری در کانال پاناما در آمریکای مرکزی مواجه می باشد که نتیجه موج خشکسالی است که این منطقه را درنوردیده و منجر به کاهش سطح آب آن و در نتیجه کاهش قابل توجهی تعداد کشتی هایی شده که می توانند از آن عبور کنند.
برندان موری نویسنده گزارش بلومبرگ تصریح کرد که داده های شرکت نظارت بر ترافیک کشتیرانی "FlexPort" که چهارشنبه گذشته انتشار یافت، نشان داده است که حدود ۱۸۰ کشتی کانتینری مسیر خویش را از دریای سرخ و کانال سوئز تغییر داده و آفریقا را دور می زنند یا به صورت کامل فعالیت خویش را متوقف کرده و منتظر اتفاق جدیدی هستند.
بلومبرگ اضافه کرد: در حالی که کشتی های تجاری از هفته ها پیش به سبب سطح پایین آب کانال پاناما از آنجا منحرف شده اند و به سمت کانال سوئز حرکت کردند در صورت ادامه تنش در دریای سرخ، وضعیت حمل و نقل دریایی به قرن هجدهم باز می گردد که این به معنای ایجاد مشکلات بزرگ برای اقتصاد جهانی در نتیجه افزایش هزینه های حمل و نقل و تاخیر در رسیدن کالاهاست.
این خبرگزاری اضافه کرد: بر مبنای شاخص قیمت جهانی کانتینر Derury، هزینه حمل و نقل کالا در یک کانتینر استاندارد ۴۰ فوت مکعبی از آسیا به شمال اروپا در هفته گذشته ۱۶ درصد افزایش پیدا کرده و در کل ماه جاری ۴۱ درصد افزایش خواهد یافت.
در این گزارش ضمن اشاره به افزایش قبوض سوخت برای کشتی های باری آمده است: وردهشرکت های نفتی و نفتکش های بزرگ هم گفتند که از ترانزیت از جنوب دریای سرخ اجتناب خواهند کرد. روز گذشته جمعه، شرکت آلمانی Hapag-Lloyd به رقبای خود پیوست و هزینه های اضافی را برای کانتینرهای کالایی که از آسیا و استرالیا به خاورمیانه حمل می کند، اعلام نمود و کانتینرهایی که در جهت مخالف حرکت می کنند هم برای بازگشت ایمن خود هزینه اضافی را طلب خواهند کرد که بسته به مسیر و اندازه کانتینر از ۲۵۰ تا ۱۰۰۰ دلار متغیر است.
بلومبرگ نوشت شرکتهای حمل و نقل دریایی درحال بررسی گزینه هایی هستند که پیش از تاسیس دو کانال پاناما و سوئز برای جابجایی کالا بین آسیا و آمریکای شمال و اروپا استفاده می شد.
بلومبرگ به نقل از یکی از مقامات یکی از شرکتهای بزرگ خدمات لجستیکی اظهار داشت که مالکان محموله ها خواهان بررسی همه انتخابهای موجود برای پیشگیری از عبور از کانال های سوئز و پاناما، همچون استفاده از حمل و نقل هوایی، باوجود افزایش شدید قیمتها شده اند.
بلومبرگ اظهار داشت که خرده فروش پوشاک Abercrombie & Fitch می خواهد برای پیشگیری از اختلال در ترافیک دریایی به حمل و نقل هوایی متوسل شود. این شرکت می گوید که خطوط کشتیرانی از راه دریای سرخ برای حمل و نقل کالا برای آن خیلی مهم است چونکه تمام محموله های آن که از هند، سریلانکا و بنگلادش می آیند از این مسیر عبور می کنند تا به ایالات متحده برسند.
 شرکت خرده فروش اثاثیه منزل سوئدی IKEA هم نسبت به کمبود برخی محصولات در فروشگاه های خود به سبب مشکلات ناوبری در دریای سرخ اخطار داده است.
به گفته اریک مارتین نوفل، معاون اجرایی شرکت کشتیرانی «GEODES»، کشتی هایی که از راس الرجاء می گذرند به ۶۰ روز زمان نیاز دارند تا از چین به اروپا برسند، در حالیکه در صورت استفاده از کانال سوئز تنها به ۴۰ روز زمان نیاز دارند که این تغییر مسیر هزینه آنرا هم تا ۴ برابر بیشتر می شود، در حالیکه هزینه حمل و نقل هوایی هم بسیار بالاتر از هزینه حمل و نقل دریایی کالا است.
بر اساس گزارش بلومبرگ، به نظر نمی رسد اینروزها چاره ای برای بحران دریای سرخ و کانال پاناما وجود داشته باشد؛ چونکه یمنی ها متعهد شدند که با وجود تشکیل ائتلاف بین المللی تحت رهبری آمریکا برای محافظت از حرکت کشتی های تجاری در دریای سرخ به حملات ضد کشتی های عازم اسرائیل ادامه دهند و شرکتهای کشتیرانی هم هنوز منتظرند ببینند استقرار کشتی های جنگی کشورهای ائتلاف می تواند عبور از دریای سرخ را ایمن کند یا تنش ها را بیشتر می کند.
بلومبرگ آورده است: در مورد بحران آب و هوای کانال پاناما، بعید است که اوضاع حداقل تا پایان فوریه (اسفند ماه) بهبود یابد. چندین ماه است که این کانال شاهد کاهش سطح آب بوده است که سبب کاهش تعداد کشتی های عبوری شده است، علاوه بر این که اندازه کشتی های مجاز برای عبور را به منظور پیشگیری از برخورد کف آنها با کف کانال محدود کردند.
از تابستان گذشته تا کنون، نرخ حمل و نقل کالا بین چین و ایالات متحده از راه کانال پاناما بعنوان یک نتیجه مستقیم، بدون احتساب ضرر و زیان ناشی از تاخیر در حمل و نقل، ۳۶ درصد افزایش پیدا کرده است.
در پایان آگوست گذشته، ۱۳۵ کشتی در لیست انتظار نوبت عبور از کانال پاناما ایستاده بودند که ۵۰ درصد بیشتر از حد معمول برای این زمان از سال است.
خشکسالی در پاناما به سبب پدیده آب و هوایی ال نینو که اقیانوس آرام را گرم می کند، شدت گرفته و منجر به افزایش عوارض و ترافیک در کانال بعد از کاهش سطح آب آنجا شده و تانکرهای حمل سوخت و کامیون های حمل غلات را مجبور به پیمودن مسیرهای طولانی تری برای پیشگیری از ازدحام کرده است.
یک مسیر جایگزین،   تنگهٔ ماژلان بوده که  در پایان جنوبی آمریکای جنوبی در مسیری سخت و آب و هوایی سرد و مه گرفته قرار دارد و تا قبل از ساخته شدن کانال پاناما در ۱۹۱۴ که مسیر اطلس-آرام را چندین هزار مایل کم کرد یکی از مهم ترین مسیرهای کشتی رو محسوب می شد.
طبق داده های سازمان تجارت جهانی، کانال پاناما  پنج درصد تجارت دریایی را تشکیل می دهد و در ماه های اوج (تابستان) به 7 درصد از کل تجارت جهانی می رسد.
طبق گزارش موسسه صادرات و تجارت بین الملل، در سایه کاهش فعالیت کانال پاناما و تداوم تحولات امنیتی و نظامی در تنگه باب المندب،  تاثیر دومینوی صدمه و اختلال در زنجیره تأمین ناشی از تاخیر کشتی ها قابل توجه خواهد بود.


 
راهول کاپور، رئیس بخش تحقیقات و تحلیل حمل و نقل دریایی در مشاوره اس اند پی گلوبال، می گوید که هزینه اقتصادی بحران باب المندب و کانال پاناما تا وقتی که  عبور کشتی ها از دریای سرخ، کانال سوئز و پاناما به وضعیت معمولی خود برگردند، افزایش خواهد یافت و در همین حال تقاضای مصرف کننده در جهان هم به سبب افزایش نرخ حمل و نقل دریایی کم تر می شود.
کاپور در مصاحبه ای با تلویزیون بلومبرگ اظهار داشت: «در چند سال قبل شاهد بودیم که تنش ها و درگیری های ژئوپلیتیکی به تهدیدی فزاینده برای تجارت جهانی تبدیل گشته اند.»
داده های انتشار یافته در وبسایت Vessel Tracking نشان داده است که میانگین تعداد شناورهای دریایی (کشتی ها و قایق ها) که سالانه از تنگه باب المندب عبور می کنند به حدود ۲۲ هزار کشتی دریایی یا تقریبا ۶۰ شناور دریایی در روز رسیده است.
 اهمیت فراوان کانال سوئز که حدود ۱۲ درصد تجارت جهانی از راه آن صورت می گیرد، در حمل و نقل کالا بین آسیا و اروپا است، اما کارشناسان جهانی کشتیرانی اخطار داده اند که صادرکنندگان سویا ایالات متحده که قبلا محموله های خویش را از کانال پاناما تحت تاثیر خشکسالی به کانال سوئز منتقل می کردند، درحال بررسی این هستند که آیا می توانند از قطارهای ساحل غربی برای رسیدن به کشتی هایی که مستقیماً به چین و سایر بازارهای آسیایی می روند، استفاده نمایند به جای این که بخواهند از مسیرهای جایگزین طولانی تر در سرتاسر آمریکا، جنوب یا آفریقا استفاده نمایند.
فیچ: اوضاع دریای سرخ حمل و نقل هوایی را هم گران می کند
آژانس رتبه بندی فیچ هم تصریح کرد منحرف شدن کشتی ها از مسیر دریای سرخ به سمت دماغه امید هزینه های سنگینی را به شرکتهای کشتیرانی تحمل می کند.
این آژانس تصریح کرد در صورت تداوم تنش در دریای سرخ این هزینه های اضافی باعث افزایش نرخ حمل و نقل کالاها خواهد شد.
این آژانس اعتقاد دارد که حمل و نقل کانتینری امکان دارد بالاترین افزایش نرخ روبه رو باشد داشته باشد، چونکه ۲۵ تا ۳۰ درصد حجم حمل و نقل کانتینری جهانی از کانال سوئز عبور می کند.
این گزارش توضیح داد که تغییر مسیر و دور زدن  آفریقا می تواند به صورت قابل توجهی زمان سفر را افزایش دهد و ظرفیت موثر جهانی برای حمل و نقل کانتینری را کم کند.


 
فیچ تخمین می زند که با تغییر مسیر کشتی ها به سمت جنوب آفریقا زمان سفر از شرق آسیا به اروپا تا ۵۰ درصد افزایش یابد  و ظرفیت حمل و نقل کانتینری جهانی ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش پیدا کند، اما انتظار ندارد اختلالات طولانی مدت عمده ای در تعادل بین المللی بین عرضه و تقاضا در مورد حمل و نقل دریایی، ایجاد شود و همچنان انتظار دارد که عرضه کشتی های کانتینری در سال آینده حدود ۴ درصد از رشد تقاضا فراتر رود.
در گزارش اخیر، آژانس پیشبینی شده که حمل و نقل کانتینری بیشترین افزایش را در قیمت حمل و نقل داشته باشد و حمل و نقل هوایی هم از افزایش تقاضا برای محموله هایی که احتیاج به حمل سریع دارند منتفع شوند و نرخ هایشان را بالا ببرند.
گزارش آژانس رتبه بندی می گوید که ناآرامی در دریای سرخ تاثیر بر تجارت جهانی را تشدید و مشکلات در زنجیره های تأمین جهانی را برجسته می کند که می تواند تأثیرات قابل توجهی بر صنایع مختلف داشته باشد.
در همین راستاست که مقامات یمنی تاکید کرده اند که آمریکا به جای تشکیل ائتلاف برای مقابله با نیروهای مسلح یمن که مطمئنا با واکنش قاطع آنها روبه رو خواهد شد و دریای سرخ را برای مدت طولانی تری به روی کشتی ها تعطیل خواهد کرد، برای توقف تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی ضد نوار غزه و شکستن محاصره این منطقه اقدام نماید.




منبع:

1402/10/03
08:30:29
5.0 از 5 امتیاز
239
تگهای خبر: آمریكا , بازار , بانك , تجارت
این مطلب ساسان گستر مفید بود؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۳
sasangostar ساسان گستر صادرات و واردات
sasangostar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ساسان گستر محفوظ است

ساسان گستر

مرکز بازرگانی و واردات و صادرات