ایجاد انحصار در بازار تایر

ایجاد انحصار در بازار تایر به گزارش ساسان گستر، اداره کل صمت البرز در نامه ای به وزارت صمت از ایجاد انحصار در بازار تایر و عدم تخصیص کافی تایر از جانب نمایندگی ها و عاملین عمده به صنف خرده فروشان اطلاع داد که باعث گرانی تایر شده است.



به گزارش ساسان گستر به نقل از مهر، اداره کل صنعت، معدن و تجارت البرز در نامه ای به وزارت صمت با برشمردن ۷ مشکل اساسی بازار تایر، از ایجاد انحصار از جانب شرکتهای تولیدی و وارد کننده تایر برای چند نماینده و عامل عمده استان از پیش تعیین شده و محدودیت در اعطای نمایندگی و عاملیت برای سایر متقاضیان اطلاع داد.
در این نامه آمده است: با توجه به مشکلات پیش آمده در حوزه توزیع تایر موارد به شرح ذیل جهت استحضار و صدور دستور مقتضی در مورد پیشنهادات مطرح شده به حضور ارسال می گردد.
مشکلات:
۱- فروش سبدی واحدهای تولیدی و وارد کنندگان که سبب انباشت سرمایه و ضرر و زیان عوامل توزیع شده است.
۲- کاهش عرضه رینگ های پرمصرف (۱۴، ۱۳ و ۱۵) از جانب واحدهای تولیدی که باعث کمبود شدید این کالاها در سطح بازار شده است.
۳- قطعی مستمر و مدام سامانه که سبب سردرگمی کسبه، ایجاد صفوف طولانی و همینطور نارضایتی شهروندان شده است.
۴- عدم اطلاع رسانی بموقع از تصمیمات و در مواردی تغییرات در سامانه جامع تجارت که باعث سردرگمی و عدم امکان پاسخگویی به ارباب رجوع توسط ادارات صمت و واحدهای صنفی؛ بعنوان مثال ثبت شماره برگ سبز خودرو پیش از مکاتبه وزارت متبوع از راه عوامل توزیع و فضای مجازی مبحث به کارشناسان ادارات کل صمت اطلاع رسانی شد.
۵- ایجاد انحصار از جانب شرکتهای تولیدی و وارد کننده تایر برای چند نماینده و عامل عمده استان از پیش تعیین شده و محدودیت در اعطای نمایندگی و عاملیت برای سایر متقاضیان
۶- عدم محدودیت در فروش مستقیم به مصرف کننده برای واحدهای تولیدی و نمایندگی و عوامل عمده فروش که باعث عدم رغبت به کسب سود مجاز عمده فروشی (۳ الی ۵ درصد) و ترغیب این گونه واحدها برای دست یابی به منافع و سود خرده فروشی حداقل به میزان ۱۵ درصد و حتی بالاتر از آن گردیده است.
۷- عدم تخصیص کافی تایر از جانب نمایندگی ها و عاملین عمده تعیین شده به صنف خرده فروشان که باعث ایجاد حاشیه بازار و فروش آن کالا بالاتر از قیمت مصوب و در نتیجه خارج شدن واحدهای صنفی خرده فروش از چرخه توزیع گردیده است.
پیشنهادات:
۱- اعلام برنامه تولید به واحدهای فوق الذکر برای رینگ های پر مصرف (۱۴۱۳ و ۱۵) به مقدار نیاز استان ها بر مبنای برآورد وسایل حمل و نقل شماره گذاری شده در هر استان
۲- ایجاد گروه کشوری در فضای مجازی برای ادارات کل استان ها و اطلاع رسانی بهنگام برای مدیران و کارشناسان استانی جهت اتخاذ تصمیمات مناسب
۳- در ابتدا رفع محدودیت و فراهم نمودن شرایط افزایش تعداد نمایندگی و عوامل متقاضی توزیع استانی و شهرستانی از جانب واحدهای تولید کننده و وارد کننده تایر
۴- در صورت عدم امکان اجرای بند فوق (از طریق افزایش تولید یا واردات)؛ مدیریت تأمین و توزیع (سهمیه تخصیص یافته تایر به هر استان) از راه رفع انحصار و افزایش تعداد عاملین استانی و شهرستانی از جانب واحدهای تولیدی و وارد کننده
۵- اجرای محدودیت فروش مستقیم به مصرف کننده در سامانه برای واحدهای تولیدی نمایندگی های و عوامل عمده فروش تایر و رعایت سیکل عرضه: واحد تولیدی عامل عمده
۶- -فروش واحد صنفی خرده فروش مصرف کننده نهایی و ایجاد زیرساخت و فراهم نمودن بستر مناسب سامانه جامع تجارت برای کالای تایر مانند بستر سایر کالاها در سامانه بعنوان مثال لوازم خانگی و … بمنظور پیشگیری از قطعی های مکرر
۷- تعدیل درصد سود عمده فروشان حداقل به ۵ الی ۷ درصد بمنظور پوشش هزینه های واحد صنفی
۸- تعدیل تدریجی قیمت درب کارخانه برای تایرهای پرمصرف رینگ ۱۳ و ۱۴ بمنظور ترغیب تولید کنندگان
۹ - تأمین بموقع ارز واردات تایر و مواد اولیه واحدهای تولید کننده و وارد کننده.






منبع:

1402/12/04
16:30:33
5.0 از 5 امتیاز
202
تگهای خبر: ارز , بازار , تجارت , توزیع
این مطلب ساسان گستر مفید بود؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۲
sasangostar ساسان گستر صادرات و واردات
sasangostar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ساسان گستر محفوظ است

ساسان گستر

مرکز بازرگانی و واردات و صادرات