سرپرست گمرك اعلام كرد:

آغاز پیش اظهاری قبل از ورود كالا در گمرك

آغاز پیش اظهاری قبل از ورود كالا در گمرك به گزارش ساسان گستر پیش اظهاری قبل از ورود كالا در گمرك شروع گردید.


به گزارش ساسان گستر به نقل از گمرك ایران، پیش اظهاری قبل از ورود كالا در گمرك همزمان با هفته دولت آغاز شد. فرود عسگری، سرپرست گمرك ایران، هفته گذشته از تلاش برای استقرار پیش اظهاری در گمرك با هدف تسهیل و توسعه تجارت خبر داد و قول داد كه به زودی پیش اظهاری قبل از ورود كالا در گمرك اجرایی شود .
وی گفته بود ؛ در صدد هستیم پیش اظهاری قبل از ورود محموله به گمرك را اجرایی كنیم زیرا گمرك اطلاعاتی چون مانیفست و بارنامه و ثبت سفارش را از نهادهای مربوطه به شكل الكترونیكی دریافت می كند و می توان شیوه پیش اظهاری را عملیاتی كرد كه در نتیجه آن دیگر كالا در گمرك نمی ماند. بر اساس اعلام سرپرست گمرك ایران ؛ این كار به ویژه برای واردات كالاهای واسطه ای و مواد اولیه مورد نیاز واحدهای تولیدی بسیار راهگشا خواهد بود.
اكنون قولی كه سرپرست گمرك ایران داده بود عملی شده و پس از تصویب شورای فن آوری اطلاعات گمرك ایران بخشنامه ای به گمركات جهت اجرای پیش اظهاری قبل از ورود كالا ابلاغ و اعلام شده كه قابلیت اظهار براساس بارنامه قبل از ورود كالا به كشور فراهم گردیده است و دستورالعمل مربوطه هم جهت بهره برداری به گمركات سراسر كشور ارسال شده است .
بر همین اساس، از این پس كلیه كاربران پنجره واحد تجارت فرامرزی می توانند بلافاصله پس از بارگیری كالا در مبدا صرفا بر اساس اطلاعات بارنامه خود اقدام به اظهار كنند تا قبل از ورود كالا به كشور تشریفات گمركی انجام شود. در بخشنامه ای كه امروز بدین منظور صادر گردید تاكید شده كه در رویه اظهار قبل از ورود كالا صدور پروانه گمركی و اجازه خروج كالا منوط به رسیدن كالا (كالای موجود) است .
این اقدام مطابق توصیه های سازمان جهانی گمرك و تدابیر دولت تدبیر و امید در خصوص تسهیل و توسعه تجارت انجام می شود و گام جدیدی در تسریع انجام فرآیندهای گمركی است. این اقدام در حالی صورت می گیرد كه با هدف رفع موانع تولید و تجارت و همچنین بهبود فضای كسب و كار، گمرك ایران اعلام كرده كه به منظور پیش اظهاری در گمرك به هیچ وجه نیاز به ثبت اطلاعات در سامانه ای دیگر نیست و صاحبان كالا می توانند پس از بارگیری كالا در مبدا صرفا بر اساس اطلاعات بارنامه خود اقدام به اظهار كنند.
همچنین در گام بعدی با هماهنگی صورت گرفته امكان ارائه مجوزهای زمان ترخیص همچون مجوز استاندارد و بهداشت قبل از ورود كالا برای اشخاص كم ریسك مقدور خواهد شد.
الكترونیكی شدن پته تجاری ، متروكه و مرجوعی
در ادامه اقدامات تكمیلی گمرك ایران برای الكترونیكی كردن امور گمركی ؛ پته تجاری ، متروكه و مرجوعی هم الكترونیكی شد . بر این اساس ؛ رویه دوراظهاری پته تجاری در اظهارنامه وارداتی در گمركات فرودگاه امام خمینی(ره) و تهران راه اندازی گردید و امكان ابلاغ مراتب جهت بهره برداری سایر گمركات مربوطه میسر شده است . همچنین رویه دوراظهاری متروكه در گمرك فرودگاه حضرت امام خمینی(ره) راه اندازی شد.
در همین چارچوب رویه دوراظهاری مرجوعی نیز در اظهارنامه صادراتی راه اندازی گردیده و لذا امكان ابلاغ مراتب جهت بهره برداری سایر گمركات مربوطه میسر شده است.
 

1396/06/08
15:42:40
5.0 از 5 امتیاز
5121
تگهای خبر: گمرك , كالا
این مطلب ساسان گستر مفید بود؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۳
sasangostar ساسان گستر صادرات و واردات
sasangostar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ساسان گستر محفوظ است

ساسان گستر

مرکز بازرگانی و واردات و صادرات