معاون رییس جمهور:

بانك مركزی مشكلات ارزی گردشگری را قبول كرد

بانك مركزی مشكلات ارزی گردشگری را قبول كرد ساسان گستر: معاون رییس جمهور اظهار داشت: مشكلات ارزی گردشگری در دو جلسه از هیات دولت مطرح شده و بانك مركزی هم آن ها را پذیرفته است و به مرور رفع خواهد شد.


به گزارش ساسان گستر به نقل از ایسنا، بعد از ابلاغ مصوبه «یكسان سازی نرخ ارز» از جانب دولت، تشكل های گردشگری در نامه هایی خطاب به رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و رییس كل بانك مركزی چالش های به وجود آمده برای شركت های گردشگری، مسافرانی كه قصد عزیمت به خارج از كشور را دارند و گردشگران خارجی كه به ایران وارد می شوند را مطرح نمودند كه علی اصغر مونسان اواخر هفته گذشته در دیدار با برخی تشكل های خصوصی گردشگری، از دستور معاون اول رییس جمهور بعد از طرح این مشكلات در حاشیه جلسه هیات دولت اطلاع داده و اظهار داشته بود: با دستور دكتر جهانگیری به رییس كل بانك مركزی، قرار شد در جلسه ای با حضور معاون گردشگری این سازمان و معاون بانك مركزی این مورد به صورت ویژه بررسی شود.
رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اما در گفت و گو با ایسنا درباره نتایج بعدی دستور معاون رییس جمهور اظهار نمود: این هفته درگیر رویداد تبریز پایتخت گردشگری كشورهای اسلامی در سال ۲۰۱۸ هستیم كه هیات دولت هم در آن حضور دارد، اما در اولین فرصت معاون گردشگری با معاون ارزی بانك مركزی جلسه خواهند داشت تا مشكلات این حوزه حل شود كه قول داده اند آن ها را رفع كنند.
مونسان درباره بی اطلاعی وزیر اقتصاد از مشكلات ارزی در حوزه گردشگری كه بعد از تصمیم اخیر دولت بوجود آمده، اظهار نمود: شاید وزیر اقتصاد درست گفته اند، چون مكاتبات ما با بانك مركزی بوده، هرچند این مشكلات در دو جلسه هیات دولت مطرح شده كه آقای جهانگیری دستور حل آن را دادند.
وی اضافه كرد: به هر حال مدل جدیدی است و حتما بخش های مختلف مشكلاتی دارند كه بانك مركزی آن ها را قبول دارد كه انشااله به مرور مرتفع خواهد شد.
بانك مركزی در جریان یكسان سازی نرخ ارز كه ارزش دلار را ۴۲۰۰ تومان تعیین كرد، ۱۱ اطلاعیه برای مشخص شدن جزئیات بیشتر نحوه توزیع ارز برای گروه های مختلف صادر كرد كه بر این اساس تكلیف ارز مسافرتی این گونه تعیین شد؛ این ارز یكبار در سال به میزان ۵۰۰ یورو (برای كشورهای مشترك المنافع و هم مرز غیر از عراق و عربستان) و برای سایر كشورها حداكثر ۱۰۰۰ یورو تعیین شده و متقاضیان دریافت این ارز كه با استفاده از فرودگاه های بین المللی امام خمینی (ره)، اصفهان، شیراز، تبریز، ارومیه و اهواز به خارج از كشور سفر می كنند می توانند برای دریافت حواله ارز مسافرتی به شعب منتخب رجوع كنند. پرداخت ارز مسافرتی در باجه های بانك ملی ایران مستقر در مبادی خروجی (پس از باجه كنترل گذرنامه) در مقابل رسید/حواله ارزی متقاضی انجام می گردد.
همچنین برپایه تصمیم دولت، تا اطلاع ثانوی صرافی ها اجازه خرید و فروش ارز و صدور حواله ارزی را ندارند. بر مبنای بند (خ) ماده ۲ قانون مبارزه با قاچاق كالا و ارز هم هر گونه خرید و فروش ارز خارج از سیستم بانكی و صرافی های مجاز قاچاق محسوب شده و نهادهای ذی صلاح با مرتكب بر مبنای قوانین و مقررات جاری همچون قانون مبارزه با قاچاق كالا و ارز برخورد می كنند.
این تصمیم اعتراض تشكل های گردشگری را همراه داشت. حرمت الله رفیعی ـ رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران ـ از مقامات و مسؤولان كشور كه تجربه سفرهای خارجی را هم دارند درخواست كرده بود به این پریش پاسخ بدهند؛ «آیا این هزار یورویی كه تعیین كرده اند، آن هم در حالیكه همه راه ها را برای تامین ارز بسته اند، مخارج سفرهای خارجی را كفاف می دهد؟ »
رضا اباذری ـ رییس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی تهران ـ هم در نامه ای اعتراضی نسبت به سیاست هایی كه درباره سفرهای خارجی گرفته شده است، خطاب به رییس سازمان میراث فرهنگیف صنایع دستی و گردشگری نوشته بود: «به رغم تدابیر دولت تدبیر و امید و تلاش ها و مسؤولیت پذیری آن سازمان محترم، دست غیب، عوارض خروج از كشور را به اعداد غیركارشناسی، غیر منطقی و غیرعادلانه در بودجه سال ۹۷ ارتقا داد، امروز شاهد این هستیم كه در شرایط ناپایدار ارزی و نوسانات این بخش، امكان خرید و فروش و حواله ارز برای مسافران و گروه ها وجود ندارد، این درحالی است كه رقم اختصاص یافته به مسافران برای یك سفر در سال بوده كه نه تنها برای مقاصد مختلف رقمی كارشناسی نیست، بلكه برای مقاصدی كه در كشور سفارت ندارند و مسافران باید حداقل دو سفر داشته باشند، مشخص نمی باشد كه مربوط به كدام سفر ایشان است! »
در ادامه نامه وی آمده بود: «به لطف نظام آماری كشور و ورود بیش از ۵ میلیون توریست ورودی (خارجی)، با اذعان معاون محترم گردشگری كه رقم توریست خروجی غیر زیارتی را چهار و نیم میلیون نفر اعلام كردند، تراز گردشگری كشور مثبت شده است! با احتساب این مورد دیگر قاعدتا نمی بایست اصراری برای تحدید سفر خارجی باشد. »
در مصوبه اخیر بانك مركزی ۳۳ اولویت تخصیص ارز تعیین شده كه به جز ارز مسافرتی و فروش ارز به شركت های منتخب برای اعزام زائران به عمره مفرده و عتبات عالیات (عراق) به دیگر موضواعت گردشگری و نحوه تامین ارز این بخش اشاره ای نشده كه اعتراض تشكل های گردشگری را هم به دنبال داشته است. همینطور تعیین محدودیت برای جابه جایی مبلغ ارز كه ۱۰ هزار یورو تعیین شده با عنایت به تحریم بانك ها و ممنوعیت فعالیت صرافی ها، دردسرهای تازه ای را برای بدنه گردشگری كه مجبور است به روشی كاملا سنتی ارز را نقدی جابه جا كنند، بوجود آورده است.
رییس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی در این باره گفته: آقایان آمار می دهند سال قبل ۹ میلیون مسافر از كشور خارج شده است كه چهار و نیم میلیون نفر آن ها سفر زیارتی داشته اند، در همین مصوبه بانك مركزی یك اولویت را به «فروش ارز به شركت های منتخب برای اعزام زائران به عمره مفرده و عتبات عالیات (عراق) » داده اند، چطور شده كه برای كمتر از نصف جمعیت مسافران خروجی اولویت تخصیص ارز درنظر گرفته اند، اما نیم دیگر این جمعیت را نادیده گرفته اند؟ چطور ممكن است شركت های اعزام كننده زائر به عراق به ارز نیاز داشته باشند، اما آژانس های گردشگری كه برای مسافران و یا حتی همین آقایان كه سفر خارجی می روند، بلیت و هتل رزرو می كنند، به ارز نیاز نداشته باشند!؟
وی اظهار كرده بود: تكلیف آژانس های گردشگری نامشخص است، از یك طرف صرافی ها ممنوع الفروش ارز شده اند، از جانب دیگر آژانس های گردشگری چون در میان اولویت های ۳۳ گانه تخصیص ارز نیستند، از بانك نمی توانند ارز مورد نیاز خویش را تامین كنند، پس ما چگونه باید خدمات مورد نیاز مسافر را خریداری نماییم. اگر هم از دلال ها ارز بخریم كه قاچاقچی محسوب می شویم. گردشگری در اصل هیچ جایگاهی در این تصمیم دولت ندارد، با این كار عملا این صنف را از چرخه اقتصادی كشور خارج كرده اند كه درصورت تجدید نظر نكردن در آن، بطور قطع صنف آژانس های گردشگری را به تعطیلی خواهند كشاند.
پیامد دیگر این تصمیم، سردرگمی گردشگران خارجی در بازار ارز ایران بوده است. درمجموع اطلاعیه های بانك مركزی كه با عنوان «یكسان سازی نرخ ارز» برپایه تصمیم ها و مصوبه های دولت صادر شده كه با وجود تعیین «ضوابط مربوط به تامین ارز برای مسافران به خارج از كشور»، اما به شرایط تامین ارز گردشگران خارجی كه به ایران سفر می كنند و امكان استفاده از كارت های اعتباری را ندارند، هیچ اشاره ای نشده است.
در این اطلاعیه های بانك مركزی صراحتا اعلام شده؛ «تمام صرافی ها تا اطلاع ثانوی مجاز به خرید و فروش اسكناس به صورت فیزیكی نبوده و این امر با استفاده از بانك ها انجام خواهد شد»، درحالیكه مسافران خارج و خارجی هایی كه به ایران آمده اند در گزارش هایی اعلام نموده اند؛ خیلی از بانك ها ارز مورد نیاز مسافر را تامین نمی كنند و برخی شعب بانك ها در فرودگاه ها در ساعت اوج ورود و خروج مسافران، اعلام می كنند؛ «ارز (دلار، یورو، ریال) تمام شده است. »
سمیه حسنلو، ایسنا.



1397/02/03
13:06:14
5.0 از 5 امتیاز
4623
تگهای خبر: ارز , بانك , بانك مركزی , خرید و فروش
این مطلب ساسان گستر مفید بود؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۳
sasangostar ساسان گستر صادرات و واردات
sasangostar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ساسان گستر محفوظ است

ساسان گستر

مرکز بازرگانی و واردات و صادرات