قول بانك مركزی برای جبران سود ۲۰ درصدی اوراق

بانك ها منتظرند

بانك ها منتظرند ساسان گستر: با وجود گذشت حدود دو ماه از وعده بانك مركزی برای جبران زیان بانك ها در انتشار اوراق گواهی سپرده ۲۰ درصد، مدیران بانكی می گویند تابحال در این باره اقدامی نشده است.



به گزارش ساسان گستر به نقل از ایسنا، انتشار اوراق گواهی سپرده در بهمن ماه سال قبل و به مدت دو هفته با هدف جذب نقدینگی به سمت شبكه بانكی و تولید تعادل در بازار ارز در بانك ها صورت گرفت. بانك مركزی طی اقدامی نرخ سود اوراق گواهی سپرده را با پنج درصد بالاتر از سود سپرده موجود در شبكه بانكی (۱۵) حدود ۲۰ درصد تعیین كرد. در دو هفته ای كه اوراق انتشار یافت، نزدیك به ۲۴۰ هزار میلیارد تومان در بانك ها فروش رفت و به اذعان مدیران بانك مركزی عمده این فروش به تبدیل وضعیت حساب های ۱۵ درصد و یا حساب هایی كه به آخر سررسید نزدیك بودند، برمی گردد و كمتر باعث جذب سپرده جدید كه هدف اصلی انتشار اوراق بود، منتهی شد.

به هر صورت انتشار ۲۴۰ هزار میلیاردی اوراق كه اختلاف پنج درصدی با سود بانكی داشت، با سررسید یك ساله باعث می گردد كه بانك ها ۱۲ هزار میلیارد تومان بالاتر از سودی كه به سپرده ۱۵ درصد پرداخت می كرده اند، بپردازند. در این حالت این زیان منبع تعریف شده ای ندارد چون كه در حالت عادی سود سپرده از سود تسهیلات كه بانك ها پرداخت می كنند، تامین می شود، ازاین رو با عنایت به اینكه هم اكنون سود تسهیلات ۱۸ درصد و سود این اوراق ۲۰ درصد است، در اتفاقی عجیب سود سپرده بالاتر از ت تسهیلات قرار گرفته كه باعث زیان بانك ها می گردد.

اما در زمان انتشار اوراق بود كه سیف-رئیس كل بانك مركزی- اعلام نمود اگر بانك ها در جریان اجرای این طرح دچار زیان شوند، بانك مركزی آن را جبران خواهد نمود. پس از این مورد حیدری-معاون نظارت بانك مركزی- گفته بود كه این بانك در حال بررسی جریان انتشار اوراق بوده و بانك ها را به صورت جداگانه بررسی می كند و در مورد نحوه جبران زیان تصمیم گیری خواهد نمود.

با اینكه در مدت اخیر بانك ها طی نامه ای به بانك مركزی درخواست جبران سود و عرضه راهكار داشته اند، آخرین اخبار دریافتی از مدیران ارشد بانكی از این حكایت دارد كه تابحال بانك مركزی در این رابطه اقدامی انجام نداده و وضعیت مشخص نمی باشد. بانكی ها از بانك مركزی می خواهند كه هر چه سریع تر برای جبران زیان ناشی از انتشار اوراق ۲۰ درصدی همكاری های لازم را انجام داده و به قول خود عمل كنند.

این در حالی است كه در مجموع با وجود هزینه ای كه به دنبال انتشار اورق بوجود آمده كلا برای همه بانكها با زیان همراه نیست چراكه ممكن است بانك مركز بنابر اشاره ای كه در این مورد داشته با بدهی آنها به بانك مركزی تهاتر كند در این حالت سود كمتری نسبت به جریمه براشت از بانك مركزی پرداخت خواهند كرد. جریان از این مقرر است كه برخی بانك ها بیش از آنكه جمع آوری سپرده و یا نقدینگی داشته باشند، مصارف دارند كه در این حالت برای جبران كسری دست به اضافه برداشت از بانك مركزی می زنند.

در این شرایط بدهی آنها با جریمه ۳۴ درصدی مواجه می گردد و تا زمانی كه تسویه نكنند، باید این نرخ بالا را بپردازند اما در زمان انتشار اوراق گواهی سپرده ۲۰ درصد آنها توانستند منابعی را در این حالت جذب كنند كه باعث شد در مرحله اول به سمت برداشت از بانك مركزی حركت نكرده و در سوی دیگر بخشی از بدهی آنها تسویه شود. در این حالت اوراق ۲۰ درصد با اینكه نرخی بالاتر از سود تسهیلات ۱۸ درصد دارد، اما در هر حال از جریمه ۳۴ درصد برای آنها بهتر بوده و اختلاف حداقل ۱۴ درصدی دارند.




1397/02/14
14:41:12
5.0 از 5 امتیاز
4274
تگهای خبر: بانك , بانك مركزی , تسهیلات
این مطلب ساسان گستر مفید بود؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۲
sasangostar ساسان گستر صادرات و واردات
sasangostar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ساسان گستر محفوظ است

ساسان گستر

مرکز بازرگانی و واردات و صادرات