راه حلی برای كنترل قیمت ها در بازار ارز

ارز پتروشیمی ها را وارد بازار كنید

ارز پتروشیمی ها را وارد بازار كنید ساسان گستر: یك استاد دانشگاه با توصیف شرایط حال حاضر اقتصاد كشور، تزریق ارز پتروشیمی ها به بازار دلار را گزینه ای برای بهبود وضعیت بازار دلار ارزیابی كرد.


به گزارش ساسان گستر به نقل از ایسنا، شرایط ملتهب بازار ارز به گونه ای است كه نرخ دلار در بازار آزاد به صورت لحظه ای در حال افزایش می باشد. این وضعیتی است كه در آن ارزش ریال در سراشیبی كم ارزشی می افتد. متناسب با این وضعیت قدرت خرید مردم به علت افزایش قیمت كالاهای وارداتی (واقعی و روانی) در بازار كاسته می شود.
بعضی از كارشناسان علت شرایط گرانی ارز و سكه و تورم در بازارهای خودرو و مسكن را رهاسازی حجم عظیم نقدینگی بوجود آمده در سال های آخر دوره دوم دولت احمدی نژاد می دانند؛ این نقدینگی ها در دوره دولت اول حسن روحانی با استفاده از اعطای سودهای بانكی بسیار بالا به سپرده های بانكی در همان بانك ها آرام گرفتند. با این وجود در بلند مدت بانك ها به علت مبالغ بالای پرداخت سود از سویی و از جانب دیگر ركود در بازارهای ساخت و سازی (به عنوان یكی از اصلی ترین منابع درآمدی آنها) با مشكل سوددهی مواجه گشتند و برای همین هم دولت در شهریورماه سال قبل (۱۳۹۶) نرخ سود بانكی را كاهش داد.
از آنجایی كه در ساختار اقتصادی كشور صنعت از جایگاه ضعیفی برخوردار است؛ سرمایه های خارج شده از بانك ها به جای آنكه از مجرای درست خود وارد اقتصاد شوند و تولید اشتغال و رونق اقتصادی كنند وارد فرایندهای سفته بازی شدند. امری كه در وهله اول بازار ارز را هدف قرار داد و پس از آن به سراغ بازارهای سكه، مسكن و بورس شد. این هجوم عظیم سرمایه ها به هركدام از این حوزه ها سبب تولید تلاطمات قیمتی و در نهایت تورم شده است.
در این باره یكی از اساتید دانشگاه شهید بهشتی ضمن توصیف شرایط خاص اقتصادی حال حاضر چاره خویش را برای كنترل قیمت ها در بازار ارز عرضه كرد و اظهار داشت: دولت در این شرایط می تواند ارز شركت های پتروشیمی را با استفاده از سامانه نیما به بازار دلار تزریق كند تا شاید بتواند بخشی از نیاز بازار ارز را جبران كند.
محمود باغجری در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به اینكه ریال در شرایط فعلی پولی داغ است در توضیح این اصطلاح اظهار داشت: در این شرایط ریال به علت ریسك افت ارزش به سرعت منتقل می گردد و همین سبب می گردد تا سرعت گردش پول به شدت بالا برود كه در نهایت سبب تولید تورم می گردد. در چنین شرایطی همه تلاش ها برای تبدیل دارایی ها به یك منبع ثروت باثبات است كه ارز می تواند یكی از آنها باشد.
گفتنی است حركت نقدینگی ها از سمت بانك ها به بازار از اواخر سال قبل سبب تولید نوساناتی فزاینده در بازار ارز، سكه، طلا، مسكن و بازار بورس شده است. اتفاقی كه ظاهرا قرار نیست به این زودی ها متوقف شود.



1397/04/05
13:19:38
5.0 از 5 امتیاز
4521
تگهای خبر: ارز , بازار , بانك , دلار
این مطلب ساسان گستر مفید بود؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۳
sasangostar ساسان گستر صادرات و واردات
sasangostar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ساسان گستر محفوظ است

ساسان گستر

مرکز بازرگانی و واردات و صادرات