معاون شریعتمداری خبر داد:

راهبردهای سه گانه بسته مدیریت شرایط تحریم

راهبردهای سه گانه بسته مدیریت شرایط تحریم ساسان گستر: معاون وزیر صنعت اظهار داشت: درباره نامه اخیر اقتصاددانان به رییس جمهور و مباحث پیرامون تنظیم بازار توضیحاتی عرضه كرد و اظهار داشت: هیچ نگرانی در تامین ارز اقلام اساسی و كالاهای مذكور در بازار وجود ندارد.


به گزارش ساسان گستر به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت، حسن یونس سینكی، معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت اضافه كرد: ضریب اهمیت اقلام اساسی در سبد هزینه های خانوار احصا شده وتاكید گردید دستگاه های مسئول مانند وزارت جهاد كشاورزی(در كالاهای مشمول قانون انتزاع ) و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی (در كالاهای دارویی و تجهیزات پزشكی ) با حساسیت و دقت فراوان زنجیره تامین را طراحی و اعمال نظارت نمایند.
وی در توضیح این مطلب تصریح كرد: زنجیره تامین از تخصیص ارز تا رسیدن كالا به دست مشتری را شامل می گردد و از ابتدا تا آخر ایستگاه های كنترلی و نظارتی طراحی شده است.
سینكی اظهار داشت: باز هم تاكید می گردد نگرانی در تامین كالاهای اساسی كشور وجود ندارد اما سخن من بدان معنا نیست كه صد در صد قیمتی كه برای این اقلام ابلاغ كرده ایم، به دست صد در صد خریداران می رسد و امكان دارد تخلفاتی در این مسیر اتفاق بیفتد كه البته تلاش می گردد با نظارت موثر امكان بروز تخلف كم شود.
وی با اشاره به دستور صریح رییس جمهوری اظهار داشت: قیمت كالاهای اساسی بعد از اعمال نوسانات قیمت های جهانی، افزایش نرخ ارز تامین كالا كه در سال ۹۶ حدود ۳۳۰۰ تومان بود و امسال به ۴۲۰۰ تومان رسید و هزینه های واقعی مترتب بر تولید و واردات همچون هزینه نقل و انتقال ارز و هزینه خرید برخی كالاها از مسیرهای تحریمی كه اتفاق افتاده است، نمی تواند بیش از ۱۰ درصد افزایش یابد.
سینكی اضافه كرد: این افزایش قیمت یك بار ابلاغ گردیده است و طبق مقررات اگر تولیدكنندگان یا واردكنندگان درخواست مجدد افزایش قیمت را داشته باشند باید پیشنهادشان را به سازمان پشتیبانی از تولید كنندگان و مصرف كنندگان ارائه نمایند تا در صورت تایید این سازمان، موارد در شورای هماهنگی اقتصادی مطرح شود و تصمیم گیری در این خصوص صورت گیرد.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: فعلا درخواستی برای افزایش مرحله دوم قیمت كالاهای اساسی نداریم اما باز هم صادقانه عرض می كنم كه در تمام اقلام گروه یك، ضریب وابستگی به واردات وجود دارد و اگر قیمت های جهانی دستخوش افزایش شوند و ما نتوانیم با اعطای یارانه ریالی رشد قیمت ها را پوشش دهیم ناچار به كنترل قیمتی برای تنظیم بازار خواهیم بود.
تشدید نظارت بر بازار
وی به مواردی كه حسین راغفر، اقتصاددان و امضا كننده نامه اخیر اقتصاددانان به رییس جمهور در باب "نظارت" طرح كرد هم پاسخ داد و تصریح كرد: نظارت و كنترل تشدید شده و به تازگی در جلسه ای كه با حضور نهادهای نظارتی برگزار شد، گزارشی از جانب نماینده نیروی انتظامی عرضه شد و اقدامات صورت گرفته در این حوزه جای تقدیر دارد.
وی در توضیح این مطلب اضافه كرد: بعنوان مثال به صورت مصداقی دستگاه ها در حوزه پیشگیری از قاچاق دام زنده به شدت فعال می باشند.
سینكی در بخش دیگری از این برنامه در پاسخ به انتقاد راغفر در مورد وضعیت بازار پتروشیمی ها اظهار داشت: این تصور نباید وجود داشته باشد كه بازار رهاست ؛ ما در شرایط تحریم دیدیم باید برای محصولات پتروشیمی طور دیگری مدیریت صورت گیرد از این رو دستورالعمل ویژه ای را تنظیم و متناسب با شرایط تحریم اصلاحات تبصره ای بر آن اعمال كردیم.
وی اظهار داشت: این دستور العمل حدود یك ماه است ابلاغ گردیده و رصد بازار نشان داده است قیمت ها در همین مقطع زمانی كاهشی بوده است.
وی با تاكید بر اینكه مذاكراتی با انجمن های فعال در حوزه پتروشیمی صورت گرفته است، تصریح كرد: مقرر است فرآیند توزیع و نظارت، با نظارت بالادستی دولت به این انجمن ها واگذار شود.
راهبردهای سه گانه بسته مدیریت شرایط تحریم
سینكی در بخش دیگری از سخنانش تصریح كرد: ما در شرایط ویژه تحریم قرار داریم و برای عبور از این موقعیت خاص، برنامه ریزی می نماییم اما مفهوم این سیاست گذاری ها در كوتاه مدت، حل مشكلات تاریخی و كلیدی اقتصاد ایران نیست.
وی با اشاره به اینكه به منظور مدیریت شرایط تحریم، بسته اقتصادی تدوین شده است، اظهار داشت: این بسته سه راهبرد را در خود جای داده است كه شامل آرامش بخشی اجتماعی، مصون سازی و متقاعد سازی است.
به گفته وی در شرایط كنونی برای مدیریت وضعیت به آرامش اجتماعی نیاز داریم چون كه در وضعیت كنونی هیچ كالایی را با تصمیم گیری صرف اقتصادی نمی توانید مدیریت كنید.
وی در پاسخ به نقد راغفر در مورد چرایی تصمیم دولت برای بالا بردن نرخ ارز امسال اظهار داشت: همان زمان كه در اردیبهشت ماه دولت وارد عمل شد و قیمت ارز كالاهای اساسی را ۴۲۰۰ تومان اعلام كرد، نرخ هر دلار در سامانه سنا در بانك مركزی(صرافی بانك) حدود ۴۹۰۰ تومان و در بازار آزاد حدود شش هزار تومان بود.
سینكی افزود: شما در نامه ای كه به رییس جمهور نوشتید هم انتقاداتی به بحث راه اندازی بازار ثانویه ارز داشتید اما نكته اینجاست كه شرایط كنونی مدیریت خاص را می طلبد.
معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینكه بهتر بود بحث بر این نامه متمركز می شد و سپس مصادیق تنظیم بازار و ارز مورد بررسی قرار می گرفت، افزود: این نامه برای من اهمیت داشت از این رو در شورای مدیران معاونت تحت مدیریتم با حضور بیش از ۳۵ كارشناس و متخصص، به مدت سه ساعت در مورد این نامه بحث شد و من از همكارانم در دفتر اقتصادی خواستم یافته های خویش را در حوزه مربوط به فعالیت ما به موضوعات اجرایی و برنامه تبدیل كنند.
او تصریح كرد: البته در این نامه همان گونه كه از ابتدای آن مشخص است مخاطب قبل از آنكه رییس جمهور باشد، مردم هستند و خواسته یا ناخواسته تاكید گردیده است در مورد آنچه مطرح می كنند، تنها قوه مجریه پاسخگو نیست.
سینكی اظهار داشت: به نظرم امروز از گمشده های مباحث مطروحه در ساختار كلان دو نكته مهم قابل بررسی است؛ اینكه ما در دوره های متفاوت رفتارهای سیاسی در چه نوع ساختار اقتصادی حركت می كردیم و سهم دولت چه بوده است؟
وی اظهار داشت: مدیریت كنونی صرفا اقتصادی نیست، انتقادات مطرح شده امكان دارد در حوزه اجتماعی مقبول شنوندگان واقع شود اما در گفتمان تخصصی این مقبولیت وجود ندارد.
وی اظهار داشت: افتخار می نماییم خادم ملتی هستیم كه با همه تهدیدات خارجی ضد كشور و انقلاب طوری عمل كردند كه سربلند و پیروز بیرون آمدیم و آنچه می خواهم در این شرایط بگویم این نكته است كه امروز با عنایت به مباحث اجتماعی و سیاسی، باید نسبت به مدیریت اقتصاد اقدام نماییم.
سینكی اظهار داشت: تنظیم بازار یك خاستگاه اجتماعی دارد و یك برون رفت اقتصادی. ما بعنوان مسئولین تنظیم بازار باید تلاش نماییم بین خواسته اجتماعی وبرون رفت اقتصادی همسان سازی تولید شود.
این مقام مسئول در توضیح این مطلب افزود: پس لازم است تاكید كنم نمی توانم فارغ از نرخ تورم و گردش نقدینگی و تخصیص ارز و نظام نظارت و بازرسی و شبكه توزیع، ادعای مدیریت تنظیم بازار كالایی را داشته باشم چون كه همه این ها متاثر از هم است.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: در ظاهر آنچه از ما می خواهند فقط كنترل قیمت است اما مفهوم تخصصی تنظیم بازار و كاركرد اجتماعی آن تنها در كنترل قیمت خلاصه نمی گردد و در واقع سیاست های اقتصادی می بایست متناسب با سود منطقی بنگاه ها اتخاذ شود و با تصمیم صحیح از كمبود كالایی و تولید بحران، كه نتیجه آن افزایش غیرمتعارف قیمت است، پیشگیری شود.
سینكی با اشاره به اینكه پیچیدگی كار اینجاست، افزود: از این رو بازار كالاهای اساسی را در همین چارچوب لازم است مدیریت شود.

1397/06/13
16:29:14
5.0 از 5 امتیاز
4583
تگهای خبر: ارز , بازار , بازرگانی , بانك
این مطلب ساسان گستر مفید بود؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۴
sasangostar ساسان گستر صادرات و واردات
sasangostar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ساسان گستر محفوظ است

ساسان گستر

مرکز بازرگانی و واردات و صادرات