موسوی: تقاضای ارز خرد ساماندهی گردد، عمده واردات با ارز سامانه نیما تامین می گردد

موسوی: تقاضای ارز خرد ساماندهی گردد، عمده واردات با ارز سامانه نیما تامین می گردد ساسان گستر: یك عضو كمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان این كه «عمده نیازها برای واردات كالا با ارز سامانه نیما تامین می شود» بر لزوم سامان دهی تقاضای ارز خرد جهت ساماندهی بازار ارز هم تاكید نمود.


سید فرید موسوی در گفت وگو با ایسنا، با بیان این كه «در بازار ثانویه حسب آمار در هفته گذشته و در یك روز ۷۴ میلیون یورو ارز تزریق شده است» تصریح كرد: از این میزان ۴۱ میلیون یورو هم معامله شده كه رقم قابل توجهی است و این معامله به قیمت بازار نیما انجام شده است.
وی ادامه داد: با این وجود عدد و ارقامی كه در مورد دلار در جامعه مطرح می شود، متاسفانه معاملات خرد بدون در نظر داشتن حجم معاملات است كه قیمت را تعیین می كند، در حالیكه حجم بسیار محدودی مبادله در این قیمت وجود دارد. بنابراین باید برای تقاضای خرد برنامه ای تدارك شود. البته نگرانی ها نسبت به آینده اقتصاد كشور حسب برخی تهدیدهای خارجی وضعیت را تشدید می كند و متاسفانه عده ای هم به نام كارشناس اقتصاد كه انتظار هست به ایجاد آرامش نسبی در جامعه كمك كنند، در تشدید نگرانی ذی مدخل بوده اند.
نماینده مردم تهران در مجلس افزود: هم اكنون یك سری سپرده ها سررسیدشان تمام شده و از بانك ها بیرون آمدند و همین سبب شده تقاضای مضاعفی به بازار ارز تزریق شود. در چند روز گذشته هم تعطیل شدن بازار آتی سكه تقاضا را در حوزه ارز بالا برد.
موسوی با تاكید بر لزوم تسریع دولت برای تعیین تكلیف سفارت ایران در چین خاطرنشان كرد: چین نقش مهمی در اقتصاد و تجارت ما دارد. در این شرایط كه آقای همتی به بانك مركزی آمده لازم است در مورد استقرار سفیر ایران در چین تسریع شود تا در سطوح بالا در مورد مباحث رایزنی صورت گیرد.
این عضو كمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینكه «عمده نیازهای ارزی برای واردات كالا با ارز سامانه نیما تامین می شود» افزود: در عین حال رقمی كه برای نرخ ارز در جامعه مطرح می گردد مربوط به بازار خرد است در این شرایط عرضه كننده و متقاضی ارز در بازار نیما هم تصور می كنند رقم اصلی همان است كه در بازار خرد مطرح می گردد در حالیكه حجم مبادلات در آنجا بسیار ناچیز است. در صورت عدم ساماندهی بازار خرد صادركننده احساس می كند مورد ظلم واقع شده و واردكننده هم احساس می كند كه رانت و شانس شامل او شده است. و در این صورت انگیزه كار اقتصادی سالم هم روز به روز كمتر خواهد شد. البته در تخصیص ارز نیما هم باید اصلاحات لازم جهت تسریع در فرایند صورت پذیرد.
وی افزود: ما بارها گفتیم نظام توزیع هم باید اصلاح گردد در این شرایط حساس است كه نبود نظام توزیع كارآمد، معایب خویش را نشان داده است. متاسفانه گاها كالاها با همان نرخ ارزی به دست مصرف كننده می رسند كه در بازار خرد تعیین شده است. حتی اگر ما بازار ارز را كنترل نماییم وقتی نظام توزیع مشكل داشته باشد تلاش های اصلاحی ارزی را هم خنثی می كند. سالهاست از اصلاح نظام توزیع غفلت كرده ایم.



1397/06/18
14:37:15
5.0 از 5 امتیاز
4195
تگهای خبر: ارز , اقتصاد كشور , بازار , بانك
این مطلب ساسان گستر مفید بود؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۳
sasangostar ساسان گستر صادرات و واردات
sasangostar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ساسان گستر محفوظ است

ساسان گستر

مرکز بازرگانی و واردات و صادرات