پدیده تورم، چالش اقتصادی چند دهه اخیر در ایران

پدیده تورم، چالش اقتصادی چند دهه اخیر در ایران ساسان گستر: بدون شك یكی از مهم ترین چالش های اقتصاد ایران در چند دهه گذشته پدیده تورم بوده است.


این معضل اقتصادی با استفاده از تأثیرگذاری بر رشد اقتصاد، سرمایه گذاری، اشتغال و توزیع درآمد و حتی سیاسی و اجتماعی یك كشور و به صورت كلی تر بر زندگی همه شهروندان كشور تحت تأثیر قرار دهد. در سه دهه اخیر نرخ تورم در كشور ایران همواره دو رقمی بوده است و بنابراین برنامه ریزان اقتصادی جهت مهار و كنترل تورم بررسی هایی انجام داده روش های زیادی پیشنهاد و عملی كردند و دولتمردان هم سیاست های متنوعی در این زمینه اجرایی كردند اما نكته قابل مشاهده و برجسته در این مورد عدم موفقیت برنامه ها و غیرقابل كنترل درآوردن تورم توسط مجموعه تصمیم گیران به شكلی كه نرخ تورم به زیر ده درصد حركت نكرده است.
به گزارش ساسان گستر به نقل از ایسنا، در چند ماهه گذشته تورم به صورت پایدار افزایش یافت و این معضل مزمن اقتصاد ایران هزینه های بسیار زیادی هم بر شهروندان و هم اقتصاد ایران وارد آورد. این نوع تورم سبب كاهش نرخ رشد اقتصادی و به دنبال آن كاهش سطح رفاه عمومی می گردد و از سوی دیگر سبب تغییر توزیع درامد و ثروت و رفاه به زیان اقشار كم درآمد جامعه خواهد شد.
در مورد توضیح تورم بوجود آمده در كشور باید گفت در اقتصاد از نوعی تورم نام برده می گردد كه بیشتر در كشورهای درحال توسعه مثل ایران به دلیل عدم وجود زیرساخت های اقتصادی مناسب و گسترده شدن فعالیت بخش های دولتی در اقتصاد بروز می كند كه به تورم ساختاری نام دارد یعنی به دلیل وضعیت نامناسب ساختارهای اقتصادی، سیاسی، حكومتی و حتی فرهنگی و اجتماعی این نوع تورم به وجود می آید و مسائل و مشكلات متفاوتی در تولید و پایداری این پدیده نامطلوب اقتصادی دخیل هستند. بدتر از این مشكل درمان آن است كه در این گونه شرایط نمی توان با اجرای سیاست های پولی و مالی تورم بوجود آمده را كنترل كرد.
از اثرات این پدیده دردناك این است كه همه افراد جامعه در جهت حفظ منافع شخصی خود در برابر افزایش قیمت های شدید و پیش بینی نشده مبادرت به خرید داری های فیزیكی مثل زمین، مسكن و انواع ارزها می كنند تا در آینده به قیمت بالاتری بفروشند و به همین علت این نوع اقدامات كارایی اقتصاد را كاهش داده و اثرات منفی بوجود می آورد و در نهایت با پایداری این شرایط میزان پس انداز در كشور كاسته می شود كه این امر هم سبب كاهش سرمایه گذاری درزمینهٔ فعالیت های تولید می گردد كه همه این عوامل منجر به كاهش ظرفیت اقتصادی و كاهش رشد اقتصادی خواهد شد.
جهت توضیح بیشتر در مورد روند قیمت ها و نوسانات ارزی بوجود آمده شما را به گفت وگوی ایسنا با یك استاد دانشگاه و كارشناس اقتصادی دعوت می كنیم:
افشین حبیبی در مورد علت افزایش نرخ ارز اظهار نمود: نیاز بود كه از ابتدا تیم اقتصادی دولت چاره دومی برای زمانی كه سیاست های جاری جوابگو نباشد در نظر بگیرد و در این شرایط حاد، از نقشه یا سیاست دوم خود استفاده نماید كه عملاً این اتفاق نیفتاد درحالی كه كشور ما پتانسیل هر نوع تحریم داشت و اگر این مسئله پیش بینی شده بود، امروز مشكلات اقتصادی كمتری داشتیم.
وی ادامه داد: پیش از این اتفاقات دولت به دلار یارانه می داد و تقریباً همه اطلاع داشتند كه قیمت واقعی دلار 3700 تومان نیست و قیمت واقعی آن بالاتر است حال اگر دولت در چهار یا پنج سال قبل به صورت سالانه حدود 12 درصد قیمت نرخ ارز را افزایش می داد در انتها سال دولت فعلی نرخ ارز به قیمت واقعی خود می رسید و این همه مشكلات به وجود نمی آمد.
حبیبی افزود: با عنایت به اینكه دو نوع سرمایه گذاری امن و غیر امن داریم، در شرایطی كه نرخ بهره بانك ها در كشور خیلی پایین و وضعیت تورمی پیش آمده است ازاین رو با عنایت به اوضاع اقتصادی، سرمایه گذاری امن همان خرید سكه و ارز و زمین و مسكن در كشور اتفاق می افتد و بنابراین تقاضا برای سكه و ارز به شدت افزایش یافت.
این كارشناس اقتصادی در مورد چاره این مورد عنوان كرد: اگر دولت بتواند راهكار مناسبی برای حل این مسائل پیدا كند، می توان بر مشكلات غلبه كرد چونكه كشور ما تجربه این نوع مسائل در گذشته دارد اما تابحال چاره واقعی جهت مرتفع ساختن این مسائل عرضه نشده و به نظر می آید تا یك سال آینده وضعیت اقتصادی كشور بر همین منوال باشد.
وی در انتها اضافه كرد: درهرصورت تحریم ها بر وضعیت سرمایه گذاری اثر دارد لیكن اگر بتوان در كشور بازار سرما گذاری امنی برای جذب سرمایه ها تولید كرد می توان از تولید این قبیل مشكلات جلوگیری كرد.
تهیه و تنظیم از: سعید محمدیان، خبرنگار ایسنا، منطقه خلیج فارس





1397/07/02
14:55:49
5.0 از 5 امتیاز
4337
تگهای خبر: ارز , اشتغال , بازار , بانك
این مطلب ساسان گستر مفید بود؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۲
sasangostar ساسان گستر صادرات و واردات
sasangostar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ساسان گستر محفوظ است

ساسان گستر

مرکز بازرگانی و واردات و صادرات