اختلال در هسته معاملاتی صدای همه را درآورد

اختلال در هسته معاملاتی صدای همه را درآورد ساسان گستر: امروز اختلال در هسته معاملات سبب شد برای مدتی سفارش گذاری در نمادهای بورسی متوقف شود، اما كاهش قیمت ها در بورس تا حدودی كنترل شد و معامله گران كمتر با عرضه های سنگین مواجه گشتند.


به گزارش ساسان گستر به نقل از ایسنا، امروز در حالی روند كاهش قیمت سهم ها در بورس اوراق بهادار مقداری متعادل شد كه برای مدتی در سامانه معاملات اختلالاتی به وجود آمد و امكان سفارش گیری و انجام معاملات متوقف گردید. اما از ساعت ۱۱: ۵۰ دوباره سفارش گیری ها از سر گرفته شد و تا ساعت ۱۲: ۳۰ ادامه پیدا كرد.
بعضی از معامله گران بازار سرمایه معتقدند در چنین زمان هایی باید معاملات ابطال و ساعات معاملاتی تمدید شود. طی ماه های گذشته چند بار دیده شده كه هسته معاملات بورس برای مدتی مختل شده و معامله گران را با مشكل مواجه كرده است.
در عین حال چندی قبل رئیس جمهور اظهار داشت كه مقرر است "نفت خام در بورس انرژی عرضه شود". در اواخر هفته گذشته هم شركت ملی نفت ایران اعلام نمود كه "در مهرماه نفت خام در بورس عرضه می گردد و بر این اساس این معاملات ۲۰ درصد به صورت ریالی و ۸۰ درصد به صورت ارزی تسویه خواهد شد". تعدادی معتقدند مبحث مشكلات هسته معاملات برای بورس نفت هم امكان دارد رخ دهد و باید پیش از عرضه نفت در بورس برای موضوعات زیرساختی راهكارهای مناسب پیدا كرد.
روز گذشته قیمت سهم ها در بورس اوراق بهادار به شدت كاهشی بود و حدودا در تمام گروه های صادرات محور شاهد صف پایدار فروش بودیم. عرضه سنگین حقوقی ها در ایام گذشته، بیشترین تاثیر را روی كاهشی شدن قیمت های بازار و افت نماگر اصلی بورس داشت.
اما امروز روند كاهش قیمت ها كندتر شده است؛ به صورتی كه در مجموع نسبت به روز گذشته شاخص كل بازده نقدی و قیمتی ۱۰۸ واحد افت كرد و به تراز ۱۷۴ هزار و ۹۲۴ واحدی رسیده است.
شاخص كل هم وزن هم با ۲۹۱ واحد كاهش عدد ۲۸ هزار و ۴۴۹ واحدی را تجربه نمود. شاخص آزاد شناور با ۲۸۵ واحد افت تا رقم ۱۸۷ هزار و ۱۳۰ واحدی پایین آمد و شاخص بازار اول و دوم هر یك به ترتیب ۷۴ و ۲۴۳ واحد افت كردند.
پالایش نفت اصفهان، گروه مدیریت سرمایه گذاری امید و پالایش نفت تهران سه نمادی بودند كه بیشترین تاثیر كاهنده را روی شاخص كل داشتند. این سه نماد به ترتیب با ۲۵۳، ۱۳۴ و ۱۱۷ واحد تاثیر كاهنده در افت شاخص كل تاثیر بسزایی داشتند. در طرف مقابل فولاد مباركه اصفهان، معدنی و صنعتی چادرملو و سرمایه گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین هر یك به ترتیب ۱۶۹، ۱۴۱ و ۱۲۸ واحد تاثیر افزاینده روی شاخص های بازار داشتند.
برخلاف روز گذشته قیمت سهم ها در گروه فرآورده های نفتی، كك و سوخت هسته ای اكثرا روند افزایشی را از سر گرفت و در سهم هایی هم شاهد رشد نزدیك به چهار درصد بودیم. در این گروه ۸۶ میلیون سهم به ارزش بیشتر از ۷۸ میلیارد تومان مورد داد و ستد قرار گرفت.
سهامداران گروه فلزات اساسی هم امروز شاهد دست به دست شدن بیشتر از ۴۰ میلیون سهم به ارزش حدود ۲۳ میلیارد تومان بودند. در این گروه خیلی از سهم ها با كاهش قیمت مواجه شدند؛ هر چند كه روند كاهش قیمت نسبت به روز گذشته تعدیل شده بود.
در گروه محصولات شیمیایی هم روند قیمت بعضی از سهم ها مخالف روز گذشته افزایشی بود؛ هر چند شركت هایی كه قیمت سهم شان در حال كاهش باشد هم در این گروه دیده شد اما خودرویی ها امروز یكدست منفی بودند و با كاهش حدود چهار درصدی قیمت مواجه گشتند. در این گروه امروز هم صف فروش را شاهد بودیم. اكثریت سهم های خودرویی سال های سال است كه در صورت های مالی شان زیان ده هستند و عمده آنها با عنایت به جو بازار افزایش یا كاسته می شوند.
ارزش معاملات بورس تهران امروز به رقم ۲۲۳ میلیارد تومان رسید و این رقم ناشی از دست به دست شدن ۱.۳ میلیارد سهم و اوراق مالی است. حجم معاملات در این روزها روند كاهشی را تجربه می كند.
آیفكس هم ۱۲.۷ واحد افت كرد و به قم ۱۹۲۷ واحدی رسید. این در شرایطی است كه طی هفته های گذشته این شاخص برای نخستین بار توانسته بود تراز تاریخی ۲۰۰۰ واحدی را پشت سر بگذارد اما امر وز با اصلاح قیمت سهم ها به تراز ۱۹۰۰ واحدی نزدیك می گردد. ارزش معاملات فرابورس ایران به رقم ۴۳۵ میلیارد تومانی رسید و حجم معاملات رقم یك میلیارد سهم و اوراق مالی را رد كرد.



1397/07/22
19:56:03
5.0 از 5 امتیاز
4557
تگهای خبر: ارز , انرژی , بازار , پتروشیمی
این مطلب ساسان گستر مفید بود؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۴
sasangostar ساسان گستر صادرات و واردات
sasangostar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ساسان گستر محفوظ است

ساسان گستر

مرکز بازرگانی و واردات و صادرات