واردات طلای سفید

واردات طلای سفید به گزارش ساسان گستر، به نقل از ایسنا مدیرعامل صندوق پنبه معتقد است كه ایران امروز برای تأمین صنایع نساجی به واردات پنبه نیاز دارد روزی ۱۰۰هزار تن از این محصول تنها از استان گلستان به ۲۰ كشور مختلف صادر می‌كرد.


محمدحسن كاویانی اظهار كرد: در دهه ۵۰ حدود ۱۸۰ هزار هكتار از مزارع استان گلستان به پنبه اختصاص داشت و تنها از این استان سالانه ۱۰۰ هزار تن از این محصول به كشورهای مختلف صادر می‌شد و از آنجا كه درآمد ایران چندان به نفت وابسته نبود صادرات پنبه به یكی از تنها منبع تأمین درآمدی كشور تبدیل شده بود و به همین دلیل به این محصول طلای سفید می‌گفتند اما امروز میزان تولید پنبه تصفیه شده در كشور به حدود ۵۰ هزار تن رسیده و حتی نمی‌توانیم نیاز صنایع نساجی خودمان را برطرف كنیم چرا كه به همین میزان نیز از ازبكستان و تاجیكستان پنبه وارد می‌كنیم.
 
رنگ موهای كشاورزانی كه مانند پنبه سفید شده و جوانانشان فراری‌اند
كاویانی تأكید كرد: از آنجا كه كاشت و برداشت پنبه جزو پرزحمت‌ترین محصولات كشاورزی به شمار می‌رود و زراعت آن نیز از فروردین تا بهمن‌ماه طول می‌كشد و عایدی نسبتا كمتری از دیگر محصولات كشاورزی دارد جوانان رغبتی به تولید پنبه ندارند و معمولا از پنبه‌كاری فراری‌اند.
 
او ادامه داد: یكی از دلایل كاهش سطح زیر كشت پنبه همین مسئله بوده است كه سبب شده هم اكنون میانگین سنی پنبه كاران ایرانی به بیش از ۴۵ سال برسد. البته برآورد و ارزیابی دقیقی از میانگین سنی پنبه‌كاران ایرانی منتشر نشده اما مسلما در صورت ارزیابی آن به این عدد و حتی بیشتر خواهیم رسید چرا كه پنبه‌كاران ایرانی همگی پا به سن گذاشتند و جوانان تمایلی برای كار در این زمینه ندارند.
 
مدیرعامل صندوق پنبه با بیان اینكه طی سال‌های گذشته تولید و حمایت از تولیدكنندگان پنبه از سوی دولت افزایش پیدا كرده است، گفت:‌ یكی از كارهایی كه می‌توان برای افزایش اقبال عمومی كشاورزان و بویژه جوانان به تولید پنبه انجام داد توسعه مكانیزاسیون در این بخش است چرا كه هم اكنون كشاورزانی فعالیت می‌كنند كه می‌خواهند از تكنولوژی و امكانات برای راحت‌تر شدن تولیدشان استفاده كنند كه البته حق آن‌هاست.
 
كاویانی اضافه كرد: یكی دیگر از راهكارهای افزایش انگیزه پنبه‌كاران برای رشد تولید و جوان‌تر شدن نسل كشاورزان در این زمینه، افزایش قیمت پنبه نسبت به دیگر محصولات كشاورزی با توجه به پرزحمت‌ بودن آن است. از سویی دیگر می‌توان بذرهایی وارد كرد كه عملكرد بهتری نسبت به بذرهای موجود در بازار دارند. به عنوان مثال اخیرا بذرهایی از تركیه وارد شد و در مناطقی مانند فارس، اردبیل و خراسان جنوبی كاشته شد كه كشاورزان از عملكرد آن راضی بودند كه می‌توان به عملكرد ۵.۳ تنی آن در هر هكتار در استان فارس اشاره كرد در حالی كه میانگین عملكرد پنبه در كشور ۲.۲ تن است.
 
او اعلام كرد: از وزارت جهاد كشاورزی به عنوان متولی تولید و بازار پنبه انتظار می‌رود كه به كشت و توسعه تولید این محصول بیشتر توجه كنند چرا كه به عنوان مثال میزان آبی كه برای یك هكتار شالیزار و تولید برنج نیاز است را می‌توان به سه هكتار پنبه اختصاص داد و اگر به این محصول توجه بیشتری شود می‌توانیم به راحتی تولید داخلی پنبه را به حدی برسانیم كه در كشور به خودكفایی برسیم و برای تأمین نیاز نساجی‌ها به واردات نیاز نداشته باشیم كه البته حتی می‌توانیم مجدد به صادركننده پنبه تبدیل شویم كه البته بسیار سخت است.
1396/04/22
23:25:52
5.0 از 5 امتیاز
4623
تگهای خبر: واردات , صادرات
این مطلب ساسان گستر مفید بود؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۵
sasangostar ساسان گستر صادرات و واردات
sasangostar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ساسان گستر محفوظ است

ساسان گستر

مرکز بازرگانی و واردات و صادرات