یك اقتصاددان برررسی كرد

شرایط سخت دولت در بستن بودجه

شرایط سخت دولت در بستن بودجه ساسان گستر: وجود شرایط تورمی از یك سو و فشار بر درآمدهای نفتی و مالیاتی دولت از طرف دیگر سبب شده بودجه ۹۸ به یكی از سخت ترین بودجه بندی ها تبدیل گردد. در این باره یك اقتصاددان معتقد می باشد كه در شرایط جنگ اقتصادی دولت باید بودجه ای را طراحی كند كه افزایشی نباشد، در حالیكه دولت می خواهد منابع بودجه را از ۳۶۷ هزار میلیارد تومان به ۴۲۰ هزار میلیارد تومان افزایش دهد.



به گزارش ساسان گستر به نقل از ایسنا، با نزدیك شدن به اختتام سال و اعلام رسمی بودجه سال ۱۳۹۸، بعضی از آمارها و ارقام سال جاری نشان از اوضاع سخت بودجه بندی برای سال آینده دارند. كاهش قیمت نفت و میزان صادرات آن و همین طور اوضاع نه چندان مناسب بنگاه های اقتصادی سبب شده كه امكان افزایش درآمدهای مالیاتی كمتر از سال های گذشته باشد. مجموع اینها دولت را در تامین بودجه تحت فشار می گذارد. از آن طرف چیزی كه به نظر می آید در جانب هزینه های دولت به بودجه فشار بیشتری وارد كند، مساله تورم است.

در همین باره وحید شقاقی شهری - عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی تهران، در گفت وگو با ایسنا، یكی از مهم ترین موضوعات پیش روی در اقتصاد كشور را بحث تنظیم بودجه سال آینده دانست و اظهار داشت: در سال آینده در بخش عمده ای از متغیرهای كلان اقتصادی شاهد شرایط سختی خواهیم بود. در شش ماه اول سال جاری پیش بینی شده بود كه حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی داشته باشیم كه هم اكنون تنها ۵۰ هزار میلیارد تومان از آن محقق شده است.

همه درآمدهای مالیاتی امسال محقق نمی شود

وی در ادامه با اشاره به پیش بینی درآمد ۱۴۲ هزار میلیارد تومانی از محل مالیات در سال ۱۳۹۷، اظهار نمود: پیش بینی میگردد تنها ۱۰۰ هزار میلیارد تومان از این رقم محقق شود. این در شرایطی است كه وضعیت تولید در شش ماهه اول سال خیلی بد نبود، در حالیكه در سال آینده شاهد كاهش فروش بنگاه های تولیدی تا حدود یك سوم سال ۱۳۹۶ خواهیم بود كه همین مساله درآمدهای مالیاتی را كاهش خواهد داد.

عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی تهران با بیان این كه در سال آینده درآمدهای مالیاتی با وضعیت پایه های موجود امكان ندارد افزایش پیدا كند، به حوزه نفت بعنوان دیگر منبع درآمدی دولت هم اشاره نمود و افزود: دولت در نظر دارد یك میلیون بشكه نفت را با قیمت حدود ۶۰ دلار در سال آینده به فروش برساند. نرخ تسعیر ارز را حدود ۸۰۰۰ تومان در نظر گرفته است. با این اوصاف اگر دولت دلار ۸۰۰۰ تومانی را بپذیرد، یعنی به همه بازارهای اقتصادی علامت افزایش تورم را می دهد.

شقاقی شهری با بیان این كه با افزایش نرخ تسعیر ارز كل اقتصاد متضرر می شود، اشاره كرد: در شرایط جنگ اقتصادی دولت باید بودجه ای را طراحی كند كه افزایشی نباشد، در حالیكه دولت می خواهد منابع بودجه را از ۳۶۷ هزار میلیارد تومان به ۴۲۰ هزار میلیارد تومان افزایش دهد.

۴۰ درصد هزینه های بودجه قابل كاهش است

وی با تاكید بر این كه شرایط جنگ اقتصادی بودجه انبساطی را برنمی تابد، اظهار داشت كه ۳۰ تا ۴۰ درصد هزینه های بودجه دولت قابل مدیریت و كاهش است به شرطی كه دولت جلوی منافذ اتلاف منابع را بگیرد.

عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی تهران با بیان این كه امكان دارد دولت از صندوق توسعه ملی هم خرج كند، این مساله را امری خطرناك توصیف كرد كه می تواند موجب افزایش كسری بودجه، تورم و در نهایت گسترش فقر شود.

شقاقی شهری با تاكید بر این كه اگر دولت می توانست پایه های مالیاتی جدید را تصویب كند، می توانست بخش زیادی از درآمدهای مالیاتی را تامین كند، اظهار داشت: این در شرایطی است كه به دولت اجازه ندادند این پایه های جدید را تصویب كند و بدین سبب دولت احیانا مجبور میگردد به فروش اوراق بهادار روی آورد.

به گزارش ساسان گستر به نقل از ایسنا، بخش عمده هزینه های دولت را هزینه های جاری تشكیل می دهد كه برای امسال حدود ۲۹۰ هزار میلیارد تومان بوده كه عمده آن حقوق و دستمزد است. برای سال آینده با عنایت به تورم فعلی و آنچه برای آینده پیش بینی شده، افزایش ۲۰ درصدی حقوق كاركنان در دستور كار قرار دارد. حقوق كاركنان برای امسال تا حداكثر ۲۰ درصد پیش بینی شده بود و به صورت پلكانی اختصاص پیدا كرد.
برای بخش عمرانی هم كه امسال ۶۲ هزار میلیارد تومان مصوب شد و با وجود صرفه جویی كه باید در هزینه ها وجود داشته باشد، از این بخش رقمی كم نشده ولی میزان رشد آن قابل توجه نیست و به كمتر از ۱۰ درصد برای سال ۱۳۹۸ می رسد. به هر حال كلیت بودجه سال آینده نشان از روزهای سخت دولت دارد و همانطور كه مسئولان دولتی تا كنون اعلام نموده اند تدوین لایحه ۱۳۹۸ از سخت ترین لوایح بودجه در سال های اخیر بوده است.




1397/09/15
13:15:24
5.0 از 5 امتیاز
4278
تگهای خبر: ارز , اقتصاد كشور , بازار , تولید
این مطلب ساسان گستر مفید بود؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۳
sasangostar ساسان گستر صادرات و واردات
sasangostar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ساسان گستر محفوظ است

ساسان گستر

مرکز بازرگانی و واردات و صادرات