مهم ترین های اقتصادی امروز ایسنا

موج دوم فروش دلار در فردوسی

موج دوم فروش دلار در فردوسی به گزارش ساسان گستر به نظر می آید سیاست های ارزی دولت درمورد راه اندازی سامانه های نیما، سنا و كنترل بازار آزاد ارز به نتیجه رسیده و با روند نزولی قیمت دلار، بعد از دو ماه، موج دوم فروش شروع شده است. در این میان ادامه روند كاهشی نرخ ارز می تواند خبر مهم امروز اقتصادی باشد.


به گزارش ساسان گستر به نقل از ایسنا، تشكیل صف های فروش ارز در بازار فردوسی كه امروز دیده می شد نشان داده است نبض دلار به دست دولت افتاده و نوسان گیران به حاشیه رانده شده اند. امروز تا ساعت ۱۴ بانك ها هر دلار را ۱۰ هزار و ۹ تومان از مردم می خریدند كه بعضی دلال ها در ساعاتی با قیمت های پایین تر از ۱۰ هزار تومان مبادرت به فروش دلار كردند. با سیاست های اخیر ارزی بانك مركزی، بعد از یك دوره طولانی نوسانات شدید ارزی و به تبع آن افزایش قیمت ها، بازار روند كاهشی به خود گرفت و دولت توانست قیمت ارز را كنترل كند و روند كاهشی آنرا تداوم بخشد؛ چراكه دلار در ماه های اخیر تا مرز ۲۰ هزار تومان رفت و بعد از آن سیر نزولی به خود گرفت و رفته رفته با آرام شدن بازار و كاهش خرید و فروش مردم، قیمت آن كاهش پیدا كرد.
حال به نظر می آید با تداوم كاهش نرخ ارز در بازار آزاد و احتمال ادامه این روند، مردم برای پیشگیری از ضرر بیشتر، برای فروش ارزهای خود به بازار آمده اند تا در صورت كاهش بیشتر نرخ ارز، بیشتر از پیش گرفتار زیان مالی نشوند. اوایل مهرماه تخمین زده می شد كه بیشتر از ۲۰ میلیارد دلار ارز از جانب مردم خریداری شده و در خانه ها نگهداری می گردد كه اگر وارد بازار شود، قیمت ارز متعادل خواهد شد. در این مدت، عبدالناصر همتی - رئیس كل بانك مركزی - بارها اعلام نموده بود كه بازار ارز گرفتار نوسانات زیادی است و محل خوبی برای سرمایه گذاری نیست. گزارش میدانی امروز ایسنا از بازار ارز فردوسی را این جا مشاهده كنید.
پس از طریق اندازی سامانه نیما، صادركنندگان ارزهای خویش را با قیمت های مصوب وارد این سامانه می كنند و واردكنندگان هم با همین نرخ كالای خویش را وارد می كنند كه بر مبنای نرخ یورو محاسبه می گردد. قیمت یورو در این سامانه الان حدود ۹۷۰۰ تومان است و بنابراین انتظار این است قیمت كالاها در ماه های آینده تعدیل شود. روز گذشته اعلام گردید چهار برند لوازم خانگی از شنبه قیمت های خویش را پایین می آورند. امیدواریم درمورد سایر كالاها هم این اتفاق بیفتد.
پیش بینی بازار ارز درپی كاهشی شدن نرخ ها
مدیرعامل اسبق بانك صادرات با اشاره به كاهش قیمت ها در بازار آزاد ارز و نزدیك شدن آن به قیمت سامانه نیما، این مساله را به علت كاهش تقاضا و قیمت در بازار آزاد ارزیابی كرد و در نهایت آنرا سبب تولید یك بازار واحد ارزی دانست. بهاءالدین حسینی هاشمی در گفت وگو با ایسنا با اشاره به كاهش تقاضا در بازار آزاد ادامه داد كه در بازار سیاه یا غیر رسمی به علت كاهش انتقال ارز برای خرید ویلا یا ساختمان در خارج از كشور و همچین كاهش قاچاق كالا تقاضا برای ارز كمتر است.
ادامه كاهش قیمت طلا و سكه در بازار
بازار طلا كه مستقیما از نرخ ارز تاثیر می گیرد امروز هم روند كاهشی داشت. به گونه ای كه به قول رئیس اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا و جواهر استان تهران هر عدد سكه تمام بهار طرح جدید به قیمت سه میلیون و ۵۷۰ هزار تومان معامله می گردد. هم چنین هر مثال طلای ۱۷ عیار یك میلیون و ۳۴۵ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار ۳۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان قیمت دارد. ابراهیم محمدولی رئیس اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا و جواهر تهران علت پایین آمدن قیمت ها را موفقیت دولت در كنترل بازار سكه و ارز عنوان نمود.
نقطه آخر اوج در بازار مسكن
تا روز سه شنبه ۲۰ آذرماه رشد دلار ۱۶۰ درصد، سكه ۱۹۶ درصد و مسكن ۹۱ درصد نسبت به سال قبل به ثبت رسید كه در بخش دلار و سكه این فاصله ی قیمتی نسبت به ماه گذشته تعدیل شده و انتظار می رود همین روند در بازار مسكن تولید شود. مانیتورینگ معاملات نشان داده است بازار مسكن شهر تهران در راه پایانی مقطع هیجانی قرار دارد. افت شدید معاملات، مرز روانی برای رشد قیمت مشخص كرده و دفاتر املاك از فروكش یكباره نرخ های پیشنهادی املاك نوساز گزارش می دهند.
حتی بعضی فروشندگان پول لازم به ناچار قیمت ها را تا متری یك میلیون تومان پایین آورده اند. شرایط موجود از آخر ماه عسل فروشندگان متوهم حكایت می كند. هم اكنون بیشتر از ۸۰ درصد فایل های فروش ملك مربوط به مناطق شمال شهر است، در حالیكه معاملات قطعی، بیشتر در مناطق جنوبی انجام می گردد. گزارش ایسنا از آخرین وضعیت بازار مسكن به همراه قیمت پیشنهادی آپارتمان در شهر تهران را این جا مشاهده كنید.
تا از اخبار مسكن دور نشده ایم به گزارش مركز پژوهش های مجلس درمورد رشد ۲۵ درصدی خط فقر در تابستان امسال نسبت به تابستان ۱۳۹۶ اشاره نماییم كه جعفر خیرخواهان ـ عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد ـ اصلی ترین عامل آنرا افزایش قیمت مسكن و اجاره بها در شهرهای بزرگ عنوان كرده است.
ماجرای نامه تشكر كارگران هفت تپه چه بود؟
امروز در گزاشی به آخرین وضعیت كارگران كارخانه نیشكر هفت تپه پرداختیم كه ظاهرا با دریافت سومین مرحله حقوق معوقه شان از مسئولان مربوطه تشكر كردند. آنها كه ماه ها از دریافت حقوق و مطالبات خود عاجز مانده بودند، چندی قبل تصمیم گرفتند صدای خویش را با اعتراضی چند روزه به گوش مسئولان برسانند.
وزیر كار به محض آن كه در جریان این رویداد قرار گرفت نماینده ویژه خویش را اعزام و مامور بررسی ماجرا كرد؛ در نهایت با پیگیری های مستمر وزارت كار و همكاری مسئولان استانی، تلاش ها نتیجه داد و آرامش به اردوی كارگران هفت تپه بازگشت.
در نهایت مجمع نمایندگان كارگری كشت و صنعت هفت تپه در نامه ای تشكر آمیز از پیگیری مسئولانه وزارت كار و شخص وزیر در اعزام نماینده ویژه او برای رسیدگی سریع به مشكلات كارگران قدردانی كردند. با بیان روز گذشته استاندار خوزستان در خصوص پرداخت سومین حقوق معوق كارگران شركت نیشكر هفت تپه، حقوق یك ماه دیگر كارگران به آنها پرداخت شده و كارگران حالا تنها یك ماه طلب دارند.
وعده ۲ هفته ای اروپا جهت راه اندازی سازوكار مالی با ایران
خبر آخر بسته اقتصادی امروز هم به تمهیدات اروپا برای تسهیل تجارت با ایران مربوط می گردد. بر مبنای آن چه مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام نموده است، سازوكار مالی اروپا برای تسهیل تجارت با ایران تا حدود دو هفته آینده اجرا می گردد. صحبت های شفاف موگرینی این دفعه یا به تحقق این مورد می انجامد و یا در غیر این صورت ایران به اتخاذ تصمیم دیگری در قبال سیاست های دوپهلوی اروپا وادار می گردد.



1397/09/22
13:43:26
5.0 از 5 امتیاز
4255
تگهای خبر: ارز , بازار , بانك , بانك مركزی
این مطلب ساسان گستر مفید بود؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۳
sasangostar ساسان گستر صادرات و واردات
sasangostar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ساسان گستر محفوظ است

ساسان گستر

مرکز بازرگانی و واردات و صادرات