وزیر جهاد كشاورزی:

خودكفایی گندم تحریم غذایی ایران را بی اثر كرد

خودكفایی گندم تحریم غذایی ایران را بی اثر كرد ساسان گستر: وزیر جهاد كشاورزی بر لزوم مقاومت مردم و مسئولان برای پیروزی در جنگ اقتصادی و عبور از شرایط تحریم اصرار كرد و خوداتكایی در گندم را عامل بی اثر شدن تحریم غذایی ایران دانست.



به گزارش ساسان گستر به نقل از وزارت جهاد كشاورزی، محمود حجتی در جمع معاونین این وزرات و مدیران حفظ نباتات كشور با تاكید بر این كه باید باور نماییم كه در شرایط سخت و جنگ اقتصادی قرار داریم، گفت: این مساله را همگان بیان می نماییم ولی باور نداریم برای اینكه اگر موضوعی را باور داشته باشیم، این باور در نگرش ها، عملكرد و رفتار ما باید نشان داده شود.
وی افزود: متاسفانه ما آن طور كه باید باور داشته باشیم این باور را نداریم كه شرایط و دوره سختی را پشت سر می گذاریم و در بوجود آمدن این شرایط سخت باز خود ما خصوصاً در این دوره سهم و تاثیری نداشته ایم.
حجتی با اشاره به این كه ایران در قالب توافقات بین المللی مسیر خودرا طی می كرد، اشاره كرد: یك برنده انتخابات در آمریكا می خواست روی رقیب انتخاباتی خودرا بكاهد، شعارهایی داد و قلدری های دیكتاتور مآبانه یك فرد بعنوان رئیس جمهور آمریكا موجب شد یك سری مشكلاتی در نظام جهانی برای ما احداث شود.
وزیر جهاد كشاورزی اشاره كرد: رسانه های بیگانه می كوشند القاء نمایند كه این مشكلات را ما با دست خود به وجود آورده ایم؛ جنگ روانی سختی را در پیش گرفته اند تا به شكلی سوژه را به داخل كشور بر گردانند ولی ما كه در قالب مقررات، ساختارها و سازوكارهای بین المللی كه در دنیا جاری هست، توافق كردیم.
حجتی با طرح این سئوال كه در این شرایط آیا باید مقاومت نماییم و یا عزت نفس فردی و ملی خودرا زیر پا بگذاریم؟ تصریح كرد: هجوم رسانه های بیگانه راه دوم را به ما القاء می كنند.
وی اضافه كرد: مصلحت خود ما و نسل های آینده ما و امانتی را كه بعنوان ایران اسلامی تحویل ما شده ایجاب می كند كه راه اول را بپذیریم و بر اصول خودمان پافشاری نماییم برای اینكه رویكرد ما پافشاری بر اصول و هنجارهایی بود كه در قالب های بین المللی به تفاهم رسیده بودیم.
حجتی اشاره كرد: در دوره تحریم قبلی، به غلط ادعاهایی را مطرح می كردند كه ایران با سازمان جهانی انرژی اتمی همكاری نكرده و یا با ساختارهای جهانی همراه نبوده است اما در این دوره در قالب برجام این همكاری ها و همراهی را انجام دادیم و نباید خدای نكرده این تبلیغات این القاء را ناخودآگاه در ما احداث كند كه ظالمانه به شرایط طرف مقابل تن دهیم.
وی اظهار داشت: ما راه و مسیر خودرا طی می كردیم؛ یك آقایی جایی رای آورده و عامیانه زیر هر آنچه كه توافق قبلی ما در قالب ۱+۵ بوده زده نه فقط در ارتباط با برجام و ایران در سطح بین المللی در زمینه سایر توافقات مثل مسائل تغییر اقلیم در نشست پاریس، مسائل در ارتباط با پیمان های منطقه ای آتلانتیك و آ س آن و همین طور با شركای تجاری خودشان مثل چین، مكزیك، ژاپن، كانادا، اتحادیه اروپا همه این را زیر پا داشته است؛ با این شرایط ما راهی جز مقاومت نداریم.
حجتی با اشاره به این كه بحث جهانی شدن و دهكده جهانی كه از دهه های قبل مطرح می شد، امروزه عملا اتفاق افتاده است، اظهار نمود: امروز اروپا آیا مستقل از آمریكا و اقتصاد جهانی می تواند تصمیمی بگیرد و یا كاری كند؟ تمام مسایل دنیا به هم گره خورده است.
وی افزود: این شركت ها و بانك های چند ملیتی كه در سطح دنیا به وجود آمده به هم گره خورده و همه اینها موجب احداث مشكلات جدی بر سر راه روند روزانه ما شده است. اساسا ما نمی توانیم مثل گذشته كشور خودرا اداره و زندگی نماییم و بگوییم پشت درهای بسته كشور، ما كار خودمان را انجام می دهیم.
حجتی اشاره كرد: امروز این گره خوردگی و سازوكارهای پیمان های جهانی و منطقه ای گاهی در خدمت قلدری قرار می گیرد و سبب شده ما به زحمت بیفتیم.
وزیر جهاد كشاورزی با بیان این كه در این شرایط یا باید تن بدهیم به هر آنچه كه آنها می خواهند و یا باید مقاومت نماییم، اضافه كرد: باید توجه داشت كه خواسته های آنان توقف ناپذیر است برای اینكه آنچه را كه می گفتند و اعلام می كردند را ما تفاهم كردیم؛ پس ناچار از مقاومتیم.
حجتی اظهار داشت: محدودیت های زیادی را حتی در زمینه غذا و دارو كه بعنوان مسائل انسان دوستانه اعلام كردند، برای ما احداث كردند؛ این را هم عملا دروغ می گویند كه ما در زمینه تامین غذا و دارو محدودیتی احداث نكرده ایم.
وی افزود: ظاهر مسئله این است كه در مورد غذا محدودیتی احداث نكرده اند ولی در عمل به وجود آورده اند؛ مگر می شود امروز كشوری نیازش را در سطح بین المللی بدون مراودات بانكی و جا به جایی پول تامین كند؟ جواب منفی است. اینها همه راه های مراودات بانكی و پولی را به روی ما بسته اند، پس كمبود غذای خودرا چگونه تامین كنیم؟
وزیر جهاد كشاورزی اضافه كرد: خداروشكر هم اكنون همه چیز در كشور ما وجود دارد؛ امكان دارد گاهی اوقات كالایی بیش از اندازه خودش گران شده باشد. برخی گرانی ها طبیعی است برای اینكه قیمت ارز، قیمت محصولات خارجی و هزینه حمل و نقل و مبادله كالا افزایش پیدا كرده ولی برخی گرانی ها هم غیر طبیعی است كه مردم باید همكاری كنند تا ان شاء الله بتوانیم آرامش بیشتری را به بازار برگردانیم.
حجتی افزود: خدا را شاكریم كه امروز هر كسی هر كالایی در ارتباط با غذا در كشور نیاز داشته باشد باوجود همه مشكلات، تامین شده و به وفور در بازار موجود است.
وزیر جهاد كشاورزی اظهار داشت: ما بعنوان دستگاهی كه مسئول تامین غذای مردم است كاری كه انجام می دهیم، حساسیت بالایی دارد.
حجتی تصریح كرد: اگر امروز مثل سال های ۹۱ و ۹۲ می خواستیم ۶ میلیون تن گندم وارد نماییم، ببینید چه وضعیتی می داشتیم. ما ذرت، دانه روغنی، كنجاله سویا و یا روغن را كه می خواهیم وارد نماییم با مشكلات زیادی رو به رو هستیم حالا اگر علاوه بر این محصولات می خواستیم سالانه ۶ میلیون تن گندم هم وارد نماییم و یا می خواستیم ۱.۵ تا ۲ میلیون تن شكر هم وارد نماییم هم تامین منابع و هم چگونگی مبادله پول با این محدودیت هایی كه به وجود آمده و انتقال كالا به كشور چه میزان به مشكلاتمان افزوده می شد.
وزیر جهاد كشاورزی اشاره كرد: پس بپذیریم كه در شرایط سخت و جنگ اقتصادی قرار داریم و در این شرایط ما باید غذای مورد نیاز مردم خودرا تامین نماییم و امروز از هر روزی این امر بر ما روشن تر است كه باید متكی به خودمان باشیم.
حجتی یادآوری كرد: روز گذشته اگر ما می گفتیم كه باید خوداتكا باشیم و یا در بعضی محصولات كشاورزی مثل گندم افزایش تولید داشته باشیم، بخشی از بدخواهان در خارج و بخشی هم در داخل كشور از كم اطلاعی سر و صدا به پا می كردند كه اینها می خواهند مملكت را ویران كنند و به قیمت تاراج آب و خاك می خواهند گندم تولید كنند در صورتیكه ما هیچ وقت تقاضای بیشتر برای آب و خاك نكردیم ولی همین قدر كه محصول ما اضافه می شد، صداها بلند می شد؛ این می رساند كه بدخواهان ما همیشه خواب هایی را برای ما دیده بوده اند و آنها دنبال این بودند كه امروز ما ۶ میلیون تن گندم و یا ۱.۵ تا ۲ میلیون تن هم شكر وارد نماییم.
وی افزود: از یكی دو سال پیش سر و صداهای زیست محیطی كه شبكه «بی بی سی» در ارتباط با ایران به پا می كرد، مشكوك بود؛ آیا اینها بیشتر دل در گرو آب و خاك ما دارند و یا ما بعنوان شهروندانی كه در این كشور داریم زندگی می كنیم؟ در ارتباط با محیط زیست كشور ما خیلی دایه دلسوزتر از مادر شدند؛ این سر و صداها را چرا انجام می دادند؟ اینها باید برای ما همیشه سئوال باشد. متاسفانه بعضی ها باز در داخل ناخودآگاه در این مسیر می افتادند و حرف هایی می زدند كه این هم از گرفتاری های ماست و ما هیچگاه نخواستیم وقت خودرا درگیر مجادله های بی ثمر با آنها نماییم.
وزیر جهاد كشاورزی با طرح سئوالاتی در خصوص این كه آیا ما برای افزایش تولید و خوداتكایی در محصول گندم در سه سال اخیر آب بیشتری مصرف كرده ایم؟ یا اراضی زراعی بیشتری اختصاص داده ایم؟ اظهار داشت: برمبنای آماری متقنی كه موجود است، اساسا پاسخ این سئوال ها منفی است. ما با آب و زمین كمتر و از راه افزایش بهره وری، محصول بیشتر تولید كرده ایم. پس این سر و صداها و هم نوایی ها در داخل كشور برای چیست؟ برای این است كه روزهایی مثل امروز دست ما بیشتر زیر سنگ باشد و ما بیشتر در فشار قرار بگیریم و زودتر بتوانند مقاومت ما را در هم بشكنند. این دقت ها را باید داشته باشیم و به اهمیت مسئولیت و رسالتی كه بر دوش ماست در این مقطع پی ببریم.
حجتی با اشاره به این كه مسئولان بخش تولید و بخش حفظ نباتات كشور با كاهش ضایعات می توانند در این راه موثر باشند، افزود: اگر ۱۰ درصد ضایعات ما كم شود اثر آن در ثروت ملی در اقتصاد ملی و درآمد كشاورزان و تامین مایحتاج عمومی و با عنایت به مشكلات امروز می تواند آثار مثبت داشته باشد.
وی تصریح كرد: آمار مبارزه با سن گندم در یكی دو سال قبل واقعا افتخار آفرین است؛ سال زراعی گذشته كه ۹.۵ میلیون تن گندم از كشاورزان خریداری شد حدودا خسارت آفت سن گندم به صفر نزدیك شد ولی در سال های دور سن گندم از مشكلات تولید گندم كشور بود؛ بخشی از ارتقای كیفیت گندم حاصل تلاش های شماست.
وزیر جهاد كشاورزی اشاره كرد: كیفیت گندم ما روز به روز بهتر شده و در دهه ۹۰ بهتر از دهه ۸۰ و در دهه ۸۰ بهتر از دهه ۷۰ بوده است.
حجتی اشاره كرد: در همین اوایل این دولت و در قالب سروصداهای خارجی و هم نوایی های داخلی مطرح می شد كه گندم تولید داخل كیفیت نانوایی اش كم است؛ در سی چهل سال قبل هر وقت تولیدگندم افزایش پیدا كرد، این گونه سر و صداها بالاتر رفت؛ این مساله در دوره وزارت قبلی اینجانب در دولت اصلاحات در دهه ۸۰ هم عنوان شد كه مسولان وقت همواره به دنبال اثبات كیفیت مناسب گندم داخلی بودند.
وی با بیان این كه الحمدلله با تلاش های صورت گرفته این افتخار و سایر افتخارات خلق شده كه ما بتوانیم در ارتباط با غذای اصلی مردم متكی به خود باشیم، اشاره كرد: باوجود كاهش بارندگی ها در سال زراعی گذشته بیشتر از یك میلیون تن گندم بیشتر از سال پیش از آن خریداری شد كه این كار مرهون لطف خداوند و تلاش بیشتر كشاورزان و تولیدكنندگان عزیز كشورمان است و همگی ما هم دروزارت جهاد كشاورزی با افتخار همراه و در كنار این عزیزان بوده ایم.
وزیر جهاد كشاورزی اظهار داشت: ما بعنوان خدمتگزار مردم و جزئی از دولت به همه كشاورزان و تولیدكنندگان عزیز اعلام می نمائیم كه در این جنگ اقتصادی به هر طریق ممكن در كنار شما در سنگر تولید داخلی خواهیم بود تا امنیت غذایی مردم شریف مان را در این شرایط سخت تامین نماییم.
حجتی افزود: این كار با تلاش بیشتر همكاران ما در وزارت جهاد كشاورزی در همه رده های مدیریتی و كارشناسی امكان پذیر است و تابحال هم ثابت كرده ایم باوجود همه محدودیت های به وجود آمده توسط دولت آمریكا و هم پیمانانش در تامین نهاده های تولید و باز بخشی از كسری مواد غذایی، برنامه ریزی های ما به گونه ای بوده است كه الان بازارهای كشور اشباع از مواد غذایی مورد نیاز می باشد.
وی اشاره كرد: دشمنان ما كه ادعا می كردند ظرف مدت كوتاهی از شروع تحریم ها، كشور با قحطی رو به رو خواهد شد، الان متحیرانه شاهد این دستاوردهای بزرگ هستند كه ان شاءالله با الطاف خداون متعال این وضعیت استمرار خواهد داشت.

1397/11/04
13:17:40
5.0 از 5 امتیاز
4242
تگهای خبر: آمریكا , ارز , انرژی , بازار
این مطلب ساسان گستر مفید بود؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۳
sasangostar ساسان گستر صادرات و واردات
sasangostar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ساسان گستر محفوظ است

ساسان گستر

مرکز بازرگانی و واردات و صادرات