وضعیت مطالبات سپرده گذاران موسسه های البرز و ولی عصر

وضعیت مطالبات سپرده گذاران موسسه های البرز و ولی عصر به گزارش ساسان گستر آخرین وضعیت پرداختی و مطالبات باقی مانده سپرده گذاران تعاونی های «البرز ایرانیان» و «ولی عصر (عج)» اعلام گردید.


به گزارش ساسان گستر به نقل از ایسنا، طی دهه اخیر تعداد زیادی از مؤسسات مالی و اعتباری غیر مجاز آغاز به فعالیت كردند كه بانك مركزی در سال های گذشته درصدد ساماندهی این مؤسسات برآمد؛ موسساتی كه بخشی از آنها مشكلات مالی فراوانی را به وجود آوردند و برخی هم مشكلات قضائی ایجاد كردند تا پرونده شان در دادگاه بررسی شود.
امروز اولین جلسه رسیدگی به پرونده مؤسسات مالی «البرز ایرانیان»، «ولیعصر»، «فردوسی» و «آرمان» است كه بر مبنای اعلام دادگاه، كل سرمایه گذاران این مؤسسات ۹۱ هزار نفر هستند كه ۶۰۳۶ نفر از آنها برای شكایت مراجعه نموده اند و تعهد باقی مانده تعاونی البرز ایرانی ها ۱۴۰۰ میلیارد و تعهد باقی مانده تعاونی ولیعصر ۲۵۰ میلیارد است.

آخرین وضعیت مؤسسه البرز ایرانیان
مؤسسه البرز ایرانی ها در ابتدا بعنوان مؤسسه امیرالمومنین در سال ۱۳۸۷ با سرمایه هفت میلیون و ۵۰۰ هزار ریال به ثبت رسید و مبحث این شركت برای اعضا، پرداخت و تخصیص وام و انجام خدمات اعتباری بود كه پس از تغییرات در دوره های مختلف به البرز ایرانی ها تغییر نام داده است.
بر اساس این گزارش، از آن جاكه مؤسسه البرز ایرانی ها در بانك تجارت ادغام شده است، این بانك موظف است سپرده گذاران این مؤسسه را به شكلی ساماندهی كند و از این رو گزارشی درباره بدهی ها، تسهیلات داده شده، سرمایه گذاری های انجام شده توسط این مؤسسه، تراز مالی و دارایی های شناسایی شده در شش استان و ۴۰ شعبه داده شد.
بانك مركزی هم پارسال اعلام نموده بود كه تمامی سپرده گذاران و كسانی كه بیشتر از ۱۰۰ میلیون تومان در این تعاونی سپرده دارند، هم می توانند رجوع و البته حداكثر تا ۱۰۰ میلیون تومان دریافت نمایند كه البته این پرداخت، علی الحساب خواهد بود و مابقی وجوه سپرده گذاران كلان پس از ارزیابی و شناسایی دارایی های این تعاونی ها پرداخت می شود.
جریان این تعاونی از این مقرر است كه در مردادماه سال قبل و در جهت ساماندهی بازار غیر متشكل پولی، بانك مركزی فعالیت سه تعاونی بزرگ باقی مانده را متوقف كرد و مسئولیت دارایی ها و بدهی های آنها و انجام تعهدات را بر عهده بانك ها قرار داد.
بر این اساس، مسئولیت تعاونی البرز ایرانی ها به بانك تجارت واگذار شد، اما اعلام گردید كه با عنایت به شرایط تعاونی البرز ایرانی ها به علت مسائل قضائی، پرداختی انجام نشد تا اینكه با تصمیمات جدید از چهارم آذرماه سال قبل بانك تجارت پرداخت تا سقف سه میلیون تومان را در مرحله اول و به مدت یك هفته در دستور كار قرار داد تا در ادامه ۱۰۰ میلیون تومانی ها را آغاز كند؛ در واقع یك هفته بعد از این اعلام، بانك تجارت پرداخت سپرده های تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان را هم انجام داد.
اما ادامه جریان پرداختی ها با سهام داران این تعاونی به سال جاری موكول شد و قرار بود با توافقی كه در كمیته رسیدگی به مسائل مربوط به مؤسسات غیرمجاز و با حضور نمایندگان سران سه قوا انجام شد، از ۲۱ خردادماه سال جاری و طی سه مرحله حساب های مربوطه بررسی و پرداخت ها تا سقف یك میلیارد تومان صورت گیرد.
طبق مراحل اعلام شده از جانب بانك مركزی از ۲۱ خرداد تا دوم شهریورماه زمانی بود كه سه مرحله رجوع سپرده گذاران و عرضه مدارك مثبته، بررسی مدارك توسط بانك مركزی و همینطور واریز باید انجام می شد.
این در حالی است كه تا مهرماه امسال، پیگیری های اخیر در مورد روند پرداختی ها به سپرده گذاران تأیید كننده این مورد بود كه روال به كندی پیش رفته و بخشی از سپرده گذاران درباره تعیین تكلیف و تسویه حساب خود با مشكل روبرو شده بودند.
البته در آن زمان اعلام شده بود كه مقرر است تا یك هفته آینده تعیین تكلیف نهایی این تعاونی انجام شده و بانك تجارت مطالبات تا سقف یك میلیارد تومان را پرداخت كند كه تابحال خبر جدیدی در این باره از جانب بانك مركزی اعلام نشده است.
بر اساس اطلاعات واصله از دادگاه، بانك مركزی از راه بانك های تجارت و كشاورزی ۷۰۰ میلیارد و ۶۳۰ میلیارد تومان بعنوان بانك عامل برای بازپرداخت بدهی های تعاونی البرز ایرانی ها خط اعتباری بوجود آورده است و با ۱۶ هزار و ۲۰۰ نفر هم تسویه شده است.

۱۵ هزار نفر از سپرده گذاران ولی عصر (عج) تسویه شدند
تعاونی ولی عصر (عج) در سال ۱۳۸۸ به ثبت رسید و در سال چهار سال بعد به علت تخلفات مدیرعامل تعطیل و زیان ده شد، اما بعد از آن در سال ۱۳۹۲ با هیأت مدیره جدید خانوادگی افتتاح شد كه سرمایه اولیه آن شش میلیون ریال بوده است.
اما آنچه كه به صورت رسمی درباره تعاونی ولی عصر (عج) اعلام شده مربوط به سال قبل است كه مسعود پزشكیان، نایب رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به نشست نمایندگان سران سه قوه برای پیگیری مشكلات سپرده گذاران این تعاونی، اظهار داشت: تصویب گردید كه به سپرده گذاران تعاونی ولی عصر (عج) اعلام گردد كه می توانند سپرده های خویش را دریافت نمایند و حدود ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان به تمامی سپرده گذاران این تعاونی پرداخت گردد.
وی اضافه كرد: اگر تا سقف ۸۰ تا ۹۰ میلیون تومان به سپرده گذاران این مؤسسه پرداخت گردد، احتمالاً ۹۸ تا ۹۹ درصد سپرده گذاران تسویه حساب می شوند و تنها حدود دو درصد باقی می ماند كه پیگیری می شود كه این دو درصد هم پرداخت گردد.
بر این اساس، مقرر شد كه خط اعتباری باز شود تا بانك مركزی بتواند سپرده های این سپرده گذاران را در ماه پایانی سال قبل پرداخت كند.
در حال حاضر دادگاه تخلفات این تعاونی در حال برگزاری است و بر مبنای اطلاعات عرضه شده، تعهد باقی مانده تعاونی ولیعصر ۲۵۰ میلیارد است و ۱۳۰ میلیارد تومان خط اعتباری بوجود آمده و با ۱۵ هزار و ۳۵۶ نفر تسویه شده است.
به این ترتیب، با عنایت به اینكه قرار بوده مطالبات تا سقف یك میلیارد سهام داران و سپرده گذاران این مؤسسات در نیمه نخست سال جاری پرداخت گردد، به نظر می آید بخش عمده ای از این مانده مطالبات مربوط به سپرده گذاران بیشتر از یك میلیارد باشد یا اینكه بانك مركزی هنوز مطالبات سپرده های زیر یك میلیارد تومان را پرداخت نكرده باشد.



1397/12/22
17:53:47
5.0 از 5 امتیاز
4289
تگهای خبر: ارز , بازار , بانك , بانك مركزی
این مطلب ساسان گستر مفید بود؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۳
sasangostar ساسان گستر صادرات و واردات
sasangostar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ساسان گستر محفوظ است

ساسان گستر

مرکز بازرگانی و واردات و صادرات