گزارش ساسان گستر به نقل از مهر؛

مدرك تحصیلی مدیران هنگام احراز پست استعلام نمی شود؟

مدرك تحصیلی مدیران هنگام احراز پست استعلام نمی شود؟ ساسان گستر: شائبه هایی كه بتازگی درباره مدرك دكترای معاون رئیس جمهور و طی سالهای قبل برای برخی مسئولان بوجود آمد، نشان داده است صحت مدارك تحصیلی مسئولان باید قبل از احراز پست های مدیریتی استعلام گردد.


به گزارش ساسان گستر به نقل از مهر، چندی قبل، خبری در ارتباط با جعلی بودن مدرك دكترای محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه كشور در فضای مجازی و سپس در رسانه ها عنوان شد. در این مطالب كه به نقل از داوود سوری اقتصاددان و عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی شریف مطرح شده بود، آمده بود كه «دانشگاه پیزلی (محل تحصیل نوبخت) از اساس وجود ندارد بلكه یك دانشگاهی وجود دارد به نام دانشگاه غرب اسكاتلند ( University of the West Scotland ) كه پردیسی ( campus) دارد در شهر كوچكی به نام پیزلی ( paisley). كل دانشگاه غرب اسكاتلند رشته اقتصاد ندارد، فقط یك مدرسه كسب و كار ( business school) دارد كه MBA می دهد و بالاترین مدركی هم كه نمایش می دهد MBA است.» بالاگرفتن بحث ها و گمانه ها پیرامون این مساله سبب شد سازمان برنامه و بودجه توضیحی به این شرح منتشر كند: «به آسانی بوسیله اینترنت و بازگشت به سایت در دسترس همگان یعنی ویكی پدیا مشخص است كه دانشگاه پیزلی از قرن نوزدهم وجود داشته و از سال ۲۰۰۷ سپس گسترش به دانشگاه غرب اسكاتلند تغییر نام یافته است. همین طور در سایت این دانشگاه هم تصویر ایشان بعنوان دانش آموخته مشهور و در كنار اسامی افرادی همچون دكتر شمشاد اختر، اقتصاددان پاكستانی (مشاور ارشد دبیركل سابق سازمان ملل و معاون اسبق بانك جهانی)، دكتر آدام همیلتون اقتصاددان و دولتمرد اسكاتلندی و …، جز فارغ التحصیلان به نام و برجسته آن دانشگاه معرفی شده و هم مقطع تحصیلی دكترای.Ph.D همراه با عنوان تز و سال ستاندن مدرك (۲۰۰۵) در صفحه كتابخانه منعكس شده است. مدرك دكتری برمبنای مستندات غیرقابل خدشه و انكار در سال ۲۰۰۵ (۱۳۸۴) با دفاع از تز دكتری تحت عنوان «نقش قانون كار در روابط كارگر و بازار كار در ایران» ستاندن شده است و مراحل تأیید آن باز در وزارت علوم در دولت نهم طی شده است.» سپس توضیحات سازمان برنامه و بودجه، ابهامات دیگری در فضای مجازی حول محور مدرك تحصیلی رئیس سازمان برنامه و بودجه شكل گرفت همچون اینكه تصویر نشر یافته از نوبخت مربوط به سایت دانشگاه غرب اسكاتلند نیست بلكه در سایت دیگری است كه آن هم ارتباطی با دانشگاه غرب اسكاتلند ندارد.
از سویی دیگر بررسی تز دكترای نوبت باز با ابهام روبه رو شده است؛ چراكه در تز آپلود شده اسمی از استاد راهنما، چكیده و اسپانسر و غیره به چشم نمی خورد.
همین طور محمد طبیبان، اقتصاددان با اشاره به جوابیه سازمان برنامه و بودجه كشور در كانال شخصی خود در شبكه های اجتماعی نوشت: «جوابیه سازمان برنامه به ابهام مطلب افزوده است؛ می توانستند به سادگی كپی مدرك تأیید شده وزارت علوم را نشان بدهند و ابهام زدایی كنند. اینجانب بر آن شدم تا همان سایت را نگاه كنم. عكس ایشان در سایت دانشگاه وجود دارد. اما در لیست فارغ التحصیلان دانشگاه كه در همان سایت زیر كلید قرمز رنگ ظاهر می شود نه برای سال ۲۰۰۵ بلكه سال قبل و بعد هم اطلاعاتی در مورد ایشان نیست. محل جست و جو هم نه برای نام ایشان و نه فارغ التحصیلان ایرانی نتیجه ای به دست نمی دهد.» وی عكس نامناسب یكی از فارغ التحصیلان بر روی وبسایت این دانشگاه را یاد شده قرار داده و نوشته است: «هیچ دانشگاه معتبری چنین كاری را اجازه نمی دهد». به گزارش ساسان گستر به نقل از مهر، شائبه درباره صحت مدارك تحصیلی مسئولان در حالی است كه طبق مقررات اداری، هر اداره و شركتی در بدو ورود كارمند خود، تمام مدارك تحصیلی و سوابق شغلی فرد را از محل كار قبلی و تحصیل او استعلام و نسبت به سلامت و صحت آن اطمینان حاصل می كند و معین نمی باشد چرا مسئولان رده بالای كشور از این رویه و قانون اداری مستثنی هستند. بویژه اینكه، جعلی بودن مدارك مسئولین سوژه جدیدی نیست و از سال ها قبل مطرح بود؛ افرادی همچون مرحوم كردان باز با این چالش مواجه گشتند. براین اساس لازم است ضمن شفاف سازی درباره مدرك تحصیلی رئیس سازمان برنامه و بودجه، رویه ها و قوانین اداری در خصوص استعلام سوابق شغلی و مدارك تحصیلی مسئولان باز در بدو احراز پست ها، استعلام و نسبت به صحت آنها اطمینان حاصل گردد.

1398/01/17
14:43:42
5.0 از 5 امتیاز
4518
تگهای خبر: بازار , بانك , دولت , سایت
این مطلب ساسان گستر مفید بود؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۴
sasangostar ساسان گستر صادرات و واردات
sasangostar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ساسان گستر محفوظ است

ساسان گستر

مرکز بازرگانی و واردات و صادرات