جانشین رئیس سازمان بورس پاسخ داد

بازارهای مالی ایران چقدر در جهان تاثیرگذارند؟

بازارهای مالی ایران چقدر در جهان تاثیرگذارند؟ به گزارش ساسان گستر جانشین رئیس سازمان بورس در امور بین الملل با اشاره به اهمیت توسعه ارتباط با بازارهای مالی جهان، اظهار داشت: پیشبینی شده ارزش بازار مالی اسلامی در سال ۲۰۲۰ به سه تریلیون دلار برسد كه ایران می تواند سهم بالایی در این بخش داشته باشد.


بهادر بیژنی در گفتگو با ایسنا، درباره برگزاری اجلاس بازار سرمایه اسلامی در ایران، اظهار نمود: اجلاس بازار سرمایه اسلامی یكی از مناسبت های بین المللی بازار سرمایه است كه امسال یازدهمین دوره آنرا در تهران برگزار گردید. این اجلاس نشان دهنده اهمیت بازار مالی اسلامی است كه پیشبینی شده ارزش بازار مالی اسلامی در سال ۲۰۲۰ در بخش بازار سرمایه، بازار پول و بازار بیمه به سه تریلیون دلار برسد كه مبین این است كه ابزار مالی اسلامی قدرتی است كه نمی گردد به آسانی از آن گذشت.
وی افزود: كمیته كشورهای اقتصاد نوظهورِ آیسكو (GEM) بزرگترین كمیته آیسكو است و بیشتر از ۷۵ درصد از اعضای آیسكو عضو این كمیته هستند. در این كمیته وقت قابل توجهی به بررسی ابزارهای مالی اسلامی در بازار سرمایه اختصاص داده شده بود كه دبیر كل هیأت خدمات مالی اسلامی (IFSB) كه استانداردساز مالی اسلامی در جهان است، هم در این نشست حضور داشت تا اعضای آیسكو را در جریان آخرین تحولات مالی اسلامی بگذارد.

رونق بازارهای مالی - اسلامی در جهان، حضور كشورهای غیر اسلامی را در این بازار پررنگ كرده است
بیژنی با اشاره به اینكه بازار مالی - اسلامی فقط به كشورهای اسلامی محدود نمی گردد، اظهار داشت: كشورهای غیر اسلامی هم به شدت در حال توجه بیشتر به بازارهای مالی اسلامی هستند. كشور ما بعنوان یكی از كشورهای كاملاً اسلامی، توجه زیادی به اجلاس مالی اسلامی دارد تا تحولات در حوزه مالی اسلامی بیشتر بررسی شود.
جانشین رئیس سازمان بورس در امور بین الملل با اشاره به اینكه امسال ۱۵ كشور دنیا در جلسه مالی اسلامی یازدهم حضور داشتند، اظهار داشت: نوآوری های بازار سرمایه ایران كم نیست. شورای فقهی سازمان بورس بسیار فعال است؛ به صورتی كه فقط در حوزه ارزهای دیجیتال رمزنگاری شده (cryptocurrency) ۲۰ جلسه برگزار كرده است كه این نشان دهنده اهمیت بازار سرمایه ما به حوزه مالی اسلامی است. در اجلاس مالی اسلامی توانستیم آخرین دستاوردهایمان را در اختیار علاقه مندان به مالی اسلامی بگذاریم و از تجارب میهمان های رده بالای علمی كه به این همایش آمده بودند، استفاده نماییم.

بازارهای مالی ایران و مالزی می توانند با هم همكاری كنند؟
وی در پاسخ به اینكه جدا از مبحث تحریم ها، بازار سرمایه ایران با بخش بازار سرمایه اسلامی مالزی بتواند همكاریهای بزرگی داشته باشد؟ اظهار نمود: لازمه این ارتباط، همكاری بیشتری بین شوراهای فقهی كشورهای اسلامی است. ما و مالزی در مجامع مختلف و مشتركی عضو هستیم كه همچون آن می توان به كمیته رشد اقتصادی و بازارهای نوظهور آیسكو اشاره نمود. این مورد خود می تواند به همكاریهای مشترك كمك نماید.
بیژنی در پاسخ به اینكه آیا می توان بستری فراهم نمود كه بازار سرمایه كشوری مثل مالزی اوراق بهادار انتشار یافته در بازار سرمایه ایران را هم در بازار مالی اسلامی خود جای دهد؟ بیان كرد: اگر ارتباط بین دو طرف (بازار سرمایه ایران و مالزی) زیاد شود متوجه می شویم كه محصولات مالی مختلف در همه مذاهب اسلامی قابل قبول است.
وی اضافه كرد: سازمان بورس اخیراً مصوبات كمیته فقهی را به زبان عربی ترجمه كرد و به كشورهای اسلامی فرستاد. این اقدام خوبی برای آشنایی علمای فقهی كشورهای اسلامی با آخرین دستاوردهای بازارهای مالی اسلامی بود.

ایران می تواند در تصمیمات آیسكو تأثیرگذار باشد
جانشین رئیس سازمان بورس در امور بین الملل در پاسخ به اینكه عضویت در آیسكو چه مزایایی برای بازار سرمایه ایران داشته است، اظهار داشت: آذر ماه سال قبل با امضای موافقت نامه چند جانبه عضو عادی آیسكو شدیم و با این اتفاق حق رأی داریم در صوتی كه قبلاً عضو پیوسته بودیم. با این شرایط ما می توانیم در كمیته های سیاست گذاری آیسكو عضو شویم و روی تصمیم های آنها تأثیرگذار باشیم در حالیكه این اقدامی سابقا امكان وجود نداشت.
بیژنی تصریح كرد: مهمترین محصول ارتقای جایگاه ایران در آیسكو بهبود استانداردهای بازار سرمایه كشور است و اضافه كرد: هدف اول از اهداف سه گانه آیسكو پشتیبانی از حقوق سرمایه گذاران است و در نتیجه صیانت از حقوق سرمایه گذاران از این پس، بیشتر از گذشته در دستور كار سازمان بورس قرار دارد و این مورد در درجه اول تأثیر بسزایی بر سرمایه گذاران داخلی كشور می گذارد.
بیژنی افزود: قبل از این در كمیته كشورهای اقتصاد نوظهور و كمیته منطقه ای آفریقا و خاورمیانه عضو بودیم اما در كمیته های هشت گانه سیاست گذاری آیسكو حضور نداشتیم اما حالا در فرآیند تصمیم سازی مهم ترین نهاد بین المللی استانداردساز بازار سرمایه دنیا دخیل هستیم.
جانشین رئیس سازمان بورس در امور بین الملل، اضافه كرد: در آیسكو، سه رده عضویت وجود دارد. یكی از رده ها وابسته است كه مختص بورس ها و نهادهای سرمایه گذاری مانند كانون ها است و سازمان بورس در این رده قرار نمی گیرد. رده بعدی، عضویت پیوسته است كه سازمان های بین المللی مانند IMF یا بانك جهانی به صورت پیوسته به عضویت این نهاد درآمده اند. مرحله بعدی عضو عادی است. سازمان بورس و اوراق بهادار مدتی به صورت پیوسته عضو آیسكو بود و الان به عضویت عادی درآمده است. بعد از این مرحله، جایگاه بالاتری وجود ندارد و بهبود جایگاه به عضویت در كمیته های هشت گانه بر می گردد و اگر بتوانیم در این كمیته ها حضور فعال داشته باشیم اعتبار بیشتری كسب می نماییم.

ایران در فیاس نقش پررنگی دارد
وی درباره اجلاس فیاس (فدراسیون بورس های اروپایی و آسیایی) كه اخیرا برگزار شده است، هم اظهار داشت: در سطح مدیریتی در فیاس بورس های ما نقش بسیار مهمی را ایفا می كنند. امسال بورس های ما اقدامات جدیدی همچون انتخاب كارگزار برتر را در اجلاس فیاس انجام دادند.
به گزارش ساسان گستر به نقل از ایسنا سازمان بین المللی كمیسیون های اوراق بهادار (آیسكو) یك انجمن از سازمان هایی است كه برای بازارهای اوراق بهادار و قراردادهای آتی ضابطه گذاری می كنند و بر آنها نظارت دارند.



1398/04/09
01:03:32
5.0 از 5 امتیاز
4242
تگهای خبر: ابزار , ارز , بازار , بانك
این مطلب ساسان گستر مفید بود؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۳
sasangostar ساسان گستر صادرات و واردات
sasangostar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ساسان گستر محفوظ است

ساسان گستر

مرکز بازرگانی و واردات و صادرات