جزئیات تخصیص ارز 4200 تومانی برای واردات اعلام گردید

جزئیات تخصیص ارز 4200 تومانی برای واردات اعلام گردید به گزارش ساسان گستر طی یك ماه گذشته ارزهای متنوعی با قیمت دولتی برای واردات كالا تأمین شده اما دینار عراق و فرانك سوئیس در این مدت برای واردات كالا تأمین ارز نشده اند.


به گزارش ساسان گستر به نقل از ایسنا، ارز ۴۲۰۰ تومانی یا همان ارز دولتی از سال قبل در دستور كار دولت برای تخصیص به تمام كالاهای وارداتی قرار گرفت، اما مدتی بعد با مخالفت برخی نمایندگان و اقتصاددانان، دولت از این سیاست خود دست كشید و بار دیگر تخصیص این ارز را محدود به كالاهای اساسی كرد.
هدف دولت از عرضه ارز ۴۲۰۰ تومانی كنترل قیمت كالاها در بازار بود تا بتواند مقابل تورم ناشی از افزایش قیمت ارز بایستد و این تورم یك باره به كالاها منتقل نشود؛ سیاستی كه به اعتقاد كارشناسان و دست اندركاران بازار، چندان موفق نبود و رشد قیمت كالاها بعد از افزایش قیمت دلار پارسال بیان گر این مورد است.
البته ارزی كه از آن با عنوان ارز ۴۲۰۰ تومانی یاد می شود، نرخ دولتی دلار است كه سایر ارزها بر طبق این قیمت و با عنایت به ضریب تبدیل آنها نسبت به دلار، قیمت گذاری می شوند.
بانك مركزی در مقاطع زمانی مختلف، لیست دریافت كنندگان ارز نیمایی و دولتی را منتشر و جدیدترین آمار این بخش را اطلاع رسانی می كند كه بر همین مبنا آمار دریافت كنندگان ارز تا ششم تیرماه سال جاری انتشار یافته است.
بر مبنای آمار عرضه شده از جانب بانك مركزی در این مدت فقط هفت میلیون و ۵۰۰ هزار دلار از جانب بانك مركزی تأمین ارز شده و این در شرایطی است كه عمده ارزهای تأمین شده برای واردات با قیمت دولتی، ارزهای دیگری چون یورو، روپیه، روبل و … بوده اند.
بر مبنای اعلام بانك مركزی از آغاز سال جاری تا ششم تیر امسال ۱۳ میلیارد و ۷۶۹ میلیون یورو با قیمت ارز دولتی برای واردات كالا و خدمات تأمین ارز شده است كه نشان از افزایش حدود ۵۰۰ میلیون دلار در طول یك ماه گذشته دارد.
۲۳۰ میلیارد و ۵۳۱ میلیون روپیه هند، ۵۰ میلیارد و ۳۱۹ میلیون یوان چین و ۱۰۵ میلیارد و ۲۸۲ میلیون روبل روسیه ارزهای مهم دیگری بوده است كه در این مدت توسط بانك مركزی با قیمت ارز دولتی برای واردكنندگان تأمین شده است.
این آمار نشان داده است كه بانك مركزی همینطور تأمین ارز ۲۵۴ میلیون و ۷۵۹ هزار درهم امارات، ۵۴ میلیارد و ۲۰۷ میلیون دینار عراق، ۳۸ میلیون و ۵۹۹ ریال عمان، ۱۸۱ میلیون و ۹۱ هزار فرانك سوئیس، ۱۴ میلیارد و ۳۲۷ میلیون لیر تركیه، ۱۳۲۸ میلیارد و ۴۰۰ میلیون وون كره جنوبی و ۳۱ میلیارد و ۲۰۸ میلیون ین ژاپن را هم برای واردات كالا و خدمات و بخشی از آنها را برای بازپرداخت اقساط انجام داده است.
همینطور یك میلیون و ۷۰۴ هزار كرون دانمارك جهت بازپرداخت اقساط شركت مادر تخصصی دارویی و تجهیزات پزشكی كشور تأمین ارز شده است.
نكته جالب در بین ارزهای تامین شده با قیمت دولتی برای واردات، عدم تغییر آمار دینار عراق و فرانك سوئیس است، در واقع در طول یك ماه گذشته هیچ ارزی برای واردات كالا از این دو كشور با قیمت دولتی تأمین نشده است.
پیشنهاد حذف ۴۲۰۰ تومانی هم در هفته های اخیر عنوان شد، اما دولت تصمیم گرفت در شرایط فعلی اقتصاد، اختصاص ارز دولتی برای واردات كالاهای اساسی را قطع نكند. این در شرایطی است كه به قول برخی كارشناسان، حذف ارز دولتی و پرداخت یارانه مستقیم به كالاها در زمان توزیع می تواند وضعیت معیشتی مردم را بهبود بخشد.



1398/04/24
14:02:57
5.0 از 5 امتیاز
4397
تگهای خبر: ارز , بازار , بانك , بانك مركزی
این مطلب ساسان گستر مفید بود؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۴
sasangostar ساسان گستر صادرات و واردات
sasangostar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ساسان گستر محفوظ است

ساسان گستر

مرکز بازرگانی و واردات و صادرات