پسته بورسی از زیره و زعفران جلو زد

پسته بورسی از زیره و زعفران جلو زد به گزارش ساسان گستر یك كارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: ورود پسته به معاملات آتی بورس كالا جذابیت های این بازار را دوچندان كرده به نحوی كه این محصول نیامده گوی سبقت را در بخش ارزش معاملات از زعفران و زیره سبز، ربوده است.


محمدرضا اسلامی در گفت و گو با ایسنا، درباره عرضه محصولات كشاورزی در بورس كالا، اظهار نمود: معاملات محصولات كشاورزی در بورس های كالایی دارای سابقه ای بسیار طولانی در بورس های معتبر دنیاست. در ایران نیز از زمان تاسیس بورس كالا رویكرد ویژه به كاركردهای آن درباب معاملات محصولات كشاورزی وجود داشته است و بستر بورس با عنایت به قابلیت های بالایی كه در انواع معاملات و ابزارهای نوین مالی داراست، می تواند راهگشای ساختار سنتی بازار محصولات كشاورزی بوده و بعنوان ابزاری قدرتمند در كنار كشاورزان و سایر فعالان حوزه اقتصادی كشاورزی قرار گیرد.
وی اضافه كرد: در سال های گذشته هر چند با نوسان معاملات محصولات كشاوزی در بورس مواجه بودیم، اما هیچ گاه نمی توان از موفقیت های قابل توجه طرح قیمت تضمینی در بورس كالا، معاملات گواهی سپرده جو، ذرت، زعفران و معاملات آتی زعفران و... چشم پوشی كرد.
این كارشناس بازار سرمایه با اشاره به ارزش بالای صادرات محصولات كشاورزی اظهار داشت: برای مثال ارزش صادرات محصول زعفران ایران در سال ۹۷ مبلغی در حدود ۳۵۰ میلیون دلار و ارزش صادرات پسته در حدود یك میلیارد دلار است كه این ارقام نیاز به یك مرجع قیمت گذاری رسمی را بیشتر از پیش آشكار می كند كه بورس كالای ایران بعنوان یكی از اركان مهم اقتصادی كشور می تواند نقش مهمی را در این زمینه ایفا كند.
وی با اشاره به راه اندازی معاملات آتی پسته در بورس اظهار داشت: معاملات قراردادهای آتی پسته نیز در حالی پس از شروع معاملات گواهی سپرده كالایی این محصول در بورس شروع شده كه معاملات مذكور به سبب تولید بالای این محصول در كشور، مورد توجه فعالان این حوزه قرار گرفته است.
به گفته اسلامی، نكته مهم درباب معامله محصول پسته در بورس این است كه با عنایت به مقدار بالای صادرات آن، تاثیر قیمت ارز بر نرخ آن بیشتر از زعفران است.
وی با اشاره به اینكه بالاترین درصد پسته تولیدی كشور متعلق به استان كرمان است، اظهار داشت: انجام معاملات پسته در بورس كالا در چارچوب معاملات آتی و گواهی سپرده كالایی می تواند كمك شایانی به رونق معاملات این محصول و همچنین شناخته شدن پسته ایرانی در بازارهای جهانی كند.
این معامله گر بازارهای كالایی اشاره كرد: ورود پسته به بورس كالا در گذشته نیز انجام شد كه در آن زمان به دلایلی چندان مورد توجه فعالان بازار قرار نگرفت اما الان بورس كالا با فراهم آوردن بیشتر ابزارهای معاملاتی بر روی محصول پسته، دست پر وارد میدان شده و امروز علاوه بر انبارهای استاندارد پذیرش شده، پروسه پذیرش انبارهای جدید نیز با جدیت تمام در حال اهتمام است.
وی در بیان مزایای معاملات پسته در بورس اظهار نمود: از مزایای معاملات پسته می توان به مواردی همچون زمان و دامنه نوسان مناسب برای انجام معاملات و برخورداری از معافیت های مالیاتی مربوط به محصولات كشاورزی و ابزارهای نوین مالی در بورس اشاره نمود. همین طور ضرورت رعایت مشخصات كیفی استاندارد و نحوه خرید و فروش ساده از دیگر مزایای انجام معاملات پسته در بورس است. افزون بر این، بورس بستری شفاف برای كشف نرخ واقعی و پوشش ریسك كشاورزان و فعالان این حوزه تحت تاثیر نوسانات نرخ ارز است.
اسلامی اظهار نمود: با رویكرد مناسب بورس كالا و همراهی سایر نهادهای مربوط به محصولات كشاورزی در كشور امیدوارم شاهد رشد بیش از پیش اینگونه معاملات و تنوع بیشتر ابزارهای نوین مالی بر روی پسته و سایر محصولات كشاورزی در بورس كالا باشیم.




منبع:

1398/08/03
14:28:58
5.0 از 5 امتیاز
4378
تگهای خبر: ابزار , ارز , بازار , تولید
این مطلب ساسان گستر مفید بود؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۳
sasangostar ساسان گستر صادرات و واردات
sasangostar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ساسان گستر محفوظ است

ساسان گستر

مرکز بازرگانی و واردات و صادرات