پست اینستاگرامی رئیس كل بانك مركزی در مورد عملیات بازار باز

پست اینستاگرامی رئیس كل بانك مركزی در مورد عملیات بازار باز به گزارش ساسان گستر رئیس كل بانك مركزی در مورد فرآیند عملیات بازار باز توضیحاتی ارائه داد.



به گزارش ساسان گستر به نقل از مهر، عبدالناصر همتی رئیس كل بانك مركزی در یك پست اینستاگرامی، عملیات بازار باز را تشریح كرد.
در یادداشت همتی آمده است: چند نكته در مورد بازار باز:
۱- مایه شادمانی است كه برای نخستین بار بانك مركزی، مجهز به ابزار مدیریت نرخ سود با استفاده از سازوكار بازار و نه روش های دستوری، به مدد عملیات بازار باز شده است.
۲- همینطور خوشحالم كه بحث های فنی راجع به این ابزار در بین فعالان و اقتصادی های كشورمان به خوبی مورد توجه قرار گرفته كه خود، نشانی است از بالندگی و نشاط علمی.
۳- عملیات بازار باز، كه از دو هفته گذشته، با موفقیت مراحل اولیه و آزمایشی خویش را سپری كرده است، یك ساز و كار پیچیده و فنی است كه به تدریج، نحوه كاركرد آنرا بانك مركزی تشریح كرده و با فعالان بازار در عمل به پیش خواهد رفت.
۴- به صورت خلاصه، این سازوكار برای كنترل نوسانات نرخ سود در حول و حوش «نرخ سیاست گذاری» بسیار كوتاه مدت در «بازار ذخایر» بانك ها استفاده می شود. در این بازار، خرید و فروش قطعی اوراق دولتی و هم قراردادهای «بازخرید» و «بازخرید مجدد» اوراق دولتی در چارچوب قواعد مصوب شورای فقهی صورت خواهد گرفت. در مواقعی كه نرخ سود بالاتر از «نرخ سیاستگذاری» قرار گیرد بانك مركزی مبادرت به خرید اوراق و افزایش عرضه پول می كند و برعكس، هنگامی كه نرخ سود پایین تر از «نرخ سیاستگذاری» بیاید، مبادرت به فروش اوراق و كاهش عرضه پول می كند.
۵- همزمان، بانك مركزی «دالان نرخ سود بین بانكی» را تعریف كرده است در این دالان، نرخ «كف دالان» نرخ پس انداز منابع بانك ها نزد بانك مركزی، نرخ «سقف دالان»، نرخ تنزیل مجدد نهایی می باشند. «نرخ سیاست گذاری» همان نرخ میانه دالان نرخ است. هدف بانك مركزی، به ثبات رساندن نرخ مبادلات بین بانك ها، در حول و حوش نرخ سیاست گذاری است.
۶- بدیهی است، بانك مركزی فقط زمانی در بازار دخالت می كند، كه نرخ بین بانكی از نرخ سیاست گذاری «فاصله معناداری» پیدا كند. این دخالت می تواند با خرید، فروش، خرید مجدد، یا معكوس خرید- مجدد انجام گیرد. بانك مركزی، با لحاظ تورم هدف، نسبت به تعیین دالان نرخ سود و بالتبع، عملیات بازار باز اقدام می كند.
۷- به فعالان بازار و بانك ها سفارش می كنم كه دارایی هایی غیرنقد خویش را به اوراق دولتی تبدیل كنند تا بتوانند فعالانه در بازار بین بانكی حضور داشته و از مزایای آن بهره مند شوند، بانك مركزی، با قدرت به دنبال تغییر كانال انتقال سیاست پولی، در كنار اصلاح و سالم سازی ترازنامه بانك هاست.



منبع:

1398/11/18
18:26:19
5.0 از 5 امتیاز
4243
تگهای خبر: ابزار , بازار , بانك , بانك مركزی
این مطلب ساسان گستر مفید بود؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
sasangostar ساسان گستر صادرات و واردات
sasangostar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ساسان گستر محفوظ است

ساسان گستر

مرکز بازرگانی و واردات و صادرات