در گردهمایی تورگردان ها اتفاق افتاد

از نقدهایی در لفافه تا خط و نشان هایی از سر بلاتكلیفی!

از نقدهایی در لفافه تا خط و نشان هایی از سر بلاتكلیفی! ساسان گستر: گردهمایی تورگردانان ایران درحالی برگزار گردید كه نمایندگان مجلس و بخش خصوصی، دولت را به نقد و چالش كشیدند و خواستند بیشتر از آن كه حرف بزند، عمل كند. مسؤولان دولتی هم در لفافه مجلسی ها را نقد كردند كه در اجرای سیاست های توسعه ای و بودجه ریزی هم سو نبوده اند. در این میان، وزارت خارجه با برگ برنده ویزا و دیپلماسی لبخند، از جانب سه ضلع دولتی، خصوصی و مجلس، شایسته تقدیر دانسته شد.


به گزارش ساسان گستر به نقل از ایسنا، این گردهمایی سالانه كه بیشتر به بهانه طرح مطالبات بخش صادرات گردشگری و تشكل های فعال با تصمیم گیران و سیاست گذاران كشور برگزار می شود، امسال هم كانون بحثِ ضرورت حذف مالیات بر ارزش افزوده، تولید انقلاب در زیرساخت های گردشگری، همراهی با تبریز ۲۰۱۸ ـ پایتخت گردشگری كشورهای اسلامی ـ و عملكرد شهر جهانی یزد بعد از ثبت در یونسكو بود.
حسن قشقاوی ـ معاون كنسولی، امور مجلس و ایرانی ها وزارت امور خارجه ایران ـ بعد از نقد برخوردهای حكومتی در گردشگری و ضعف در نظام پاسخگویی ایران، خبری داد و اظهار داشت: قول شرف می دهم روادید كاغذی ایران در سراسر جهان تا پیش از ماه مبارك رمضان حذف شود.
ابراهیم پورفرج ـ رییس جامعه تورگردانان ایران ـ هم با تاكید بر ضرورت هرچه سریع تر حذف كردن مالیات بر ارزش افزوده از صنعت گردشگری، اظهار داشت: شركت های خارجی به خاطر دریافت این مالیات، ما را به كلاهبرداری، سوءاستفاده از قوانین دولتی و باج گیری متهم می كنند.
او همینطور مسؤولان را تهدید كرد كه اگر در این مسیر آن ها را همراهی نكنند، ۱۶۶ آژانس از مجموع ۴۰۰۰ دفتر خدمات مسافرتی كه توریست به ایران وارد می كنند، رویه خویش را تغییر می دهند و خط دبی و تركیه را چارتر می كنند و دیگر توریست وارد نمی كنند.
پورفرج همینطور به غیبت رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این گردهمایی با وجود وعده ای كه برای حضور داده بود، اشاره نمود و با ناامیدی گفت؛ ایشان جلسه دیگری داشته كه آنجا را به این جمع مهم گردشگری ترجیح داده است.

یك نفر متقاضی ساخت مینی بوس گردشگری شده
اما در میان نقدهایی كه بین بخش خصوصی و دولتی مبادله می شود، مجتبی خسروتاج ـ معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس سازمان توسعه تجارت ـ از اعلام آمادگی این سازمان برای حل مشكلات تورگردان ها سخن گفت و اضافه كرد: كمك های ما می تواند در بخش سرمایه گذاری باشد، مثلا تقاضایی در زمینه تولید مینی بوس های گردشگری مطرح شده كه می توانیم همراهی نماییم. در بعضی كشورها به خصوص اروپا و بوی‍ژه اسپانیا كه كمیسیون های مشترك اقتصادی را در اختیار داریم می توانیم در خدمت توریست باشیم و در نمایشگاه های ۲۰۱۸ هم همراه تر عمل نماییم.

چرخش گفتمان شهرداری از تخریب به حفاظت
اما بخشی از این گردهمایی به شهرداران یزد و تبریز كه محور رویدادهایی بوده اند، اختصاص داشت. مهدی جمالی نژاد ـ شهردار یزد ـ با اشاره به رشد ۸۰ درصدی ورود توریست به این شهر، اظهار داشت: گفتمان و رویكرد شهرداری ها نسبت به میراث فرهنگی عوض شده و به سمت حفاظت و صیانت چرخیده است.
او با اشاره به كمبودهای گردشگری از سرویس بهداشتی گرفته تا نبود تابلوهای راهنمایی كه چاره كار آن ها بیشتر در دست شهرداران است، اضافه كرد: می دانم كه شهرداری ها همیشه دغدغه میراث فرهنگی كشور بوده است، ولی خوشبختانه نگاه و رویكرد آن ها تغییر كرده و به اقدامات فرهنگی، اجتماعی و گردشگری روی آورده اند و گفتمان شان عوض شده است.
جمالی نژاد كه از شهریورماه امسال مسؤولیت در شهرداری یزد را پذیرفته است، اظهار داشت: گفتمان شهرداری یزد بعنوان شهر ثبت شده در یونسكو كه تا آخر سال هم جشن جهانی شدن آن برگزار می شود، حفاظت محور شده است، به این مفهوم كه ما در كنار اقدامات زیرساختی، كارهای حفاظتی هم انجام می دهیم و از آثار به جای مانده از گذشته صیانت می نماییم.

سلول های مغزی سفیران و رایزنان بر جذب توریست متمركز شود
مجید خدابخش ـ استاندار آذربایجان شرقیـ هم با اشاره به برنامه های تبریز ۲۰۱۸، اظهار داشت: این مراسم فرودین ماه سال ۹۷ افتتاح می گردد و با همراهی وزارت خارجه از ۱۲ كشور كه نوروز را ارزش گذاری می كنند برای حضور در این مراسم دعوت شده است. افكار عمومی در این شهر هم آماده پذیرایی از گردشگران است. ما تعهد می دهیم و تلاش می نماییم مشكلات را هرچند كه درصد آن ها زیاد است، حل نماییم، ولی بخشی از آن ها ملی است و عزم دیگران را می طلبد.
او ادامه داد: كشور در دوره گذار است. وابستگی به نفت ضرورتا اتفاق می افتد. از جانب دیگر هزینه جاری دولت بسیار بسیار زیاد شده و برای توسعه نیازمندیم از ظرفیت بخش خصوصی استفاده نماییم.
وی اظهار داشت: مشكل ما در استان فقط پول نیست. حاضریم پول مورد نیاز را بدهیم، ولی نمی دانیم به كی و به چی باید پول بدهیم. آقای قشقاوی - معاون امور كنسولی، مجلس و ایرانی ها وزارت خارجه - اشاره كردند كه مشكل ویزا تا حدی برای گردشگران حل شده است، اما تا زمانی كه جهت گیری و رویكرد سلول های مغزی سفارتخانه ها و رایزنان فرهنگی مبتنی بر جذب توریست نشود، مشكل حل نخواهد شد.
خدابخش اظهار نمود: همه افكار ما دست كم در ۵۰ سال قبل متمركز بر واردات كالا بوده است. فقط بلد بودیم نفت صادر نماییم. حالا می خواهیم صادرات انجام دهیم. البته موفقیت هایی داشته ایم. مثلا با وجود همه مشكلات فردی در استان آذربایجان شرقی ۱۴ هزار كارگر دارد و به ۶۵ كشور دنیا صادرات انجام می دهد. ۱۲۵ میلیون دلار هم صادرات داشته است. او ماده اولیه كاكائو را به ایران وارد و بعد از تبدیل به پودر به سوئیس، مركز تولید شكلات جهان صادر می كند. شما حتی محصولات او را در سوپرماركت های ایران نمی بینید و یا در «سرد رود» ما حتی یك بیكار هم نداریم. آنجا محل تولید فرش دستباف است كه فقط برای بافت یك تابلوفرش ۲۳ نفر كار می كنند. از این محل هم ۵۰ میلیون دلار صادرات داشته ایم.

دوست داریم به سیمان و میلگرد پول بدهیم نه به تبلیغات
شهاب الدین بیمقدار ـ نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسكو در مجلس ـ در ادامه با انتقاد به وضعیت مدیریت و سرمایه گذاری در گردشگری اظهار داشت: متأسفانه ما فقط درباره گردشگری زیاد حرف می زنیم. راهكار عملیاتی نداریم. با وجود قوانین صریح اما همچنان جزیره ای عمل می نماییم.
او با تاكید بر ضرورت همراهی وزارتخانه هایی چون خارجه برای فراهم كردن زمینه سرمایه گذاری و اختصاص میزی به فعالیت های اقتصادی در سفارتخانه ها، اظهار نمود: مجلس و دولت برای تبلیغات پول نمی گذارند. ما دوست داریم به سیمان، آجر و میلگرد پول بدهیم.
این نماینده مجلس همینطور اظهار داشت: پیشنهادی عرضه كرده ام كه برپایه آن دو درصد به كالاهای وارداتی غیراساسی و دارویی اضافه شود تا از آن محل خرج توسعه صادرات گردشگری شود. معتقدم محصول گردشگری باید تبلیغ شود، به خصوص در تلویزیون ایران. دولت باید به سایت هایی كه در ایران به وجود آمده اند كمك نماید تا به سایت های جهانی وصل شوند.
او همینطور خطاب به دیگر نمایندگان مجلس اظهار داشت: در قانون آمده كه ما باید دنبال بخش خصوصی باشیم. باید به آن ها احترام بگذاریم. اگر قوانین را نمی دانند به آن ها یاد دهیم. توسعه با شعار اتفاق نمی افتد. می گویند هر توریست معادل ۲۵ بشكه نفت درآمد دارد درحالی كه كمترین سرمایه را برای توسعه نیاز دارد. همین حالا آقای زنگنه وزیر نفت میلیاردها دلار تسهیلات درخواست كرده تا یك درصد استحصال منابع نفتی را افزایش دهد.
این نماینده تبریز همینطور اظهار داشت: تو را به خدا تبریز ۲۰۱۸ را جدی بگیرد. دولت كاری برای آن نكرده است.

گردشگر بیگانه نیست
در ادامه پروانه سلحشوری ـ نماینده مردم تهران در مجلس ـ با اشاره به طلب كمك بخش خصوصی از دولت، متذكر شد: این دولت می باشد كه به بخش خصوصی نیاز دارد و باید قدر آن را بداند. متأسفانه نه دولت و نه مجلس قدر این بخش را نمی دانند. اگر می دانستند طرح كمیسیون ویژه گردشگری را در مجلس تصویب كرده بودند. هر چند كه این اتفاق خواهد افتاد چون در دستور كار مجلس قرار دارد و نباید نگران بود.
او در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به نگاه های منفی كه نسبت به گردشگری وجود دارد، اظهار نمود: معتقدم برای صدور انقلاب، كافی است توریست وارد كشور شود. با بررسی وبلاگ ها و شبكه های اجتماعی گردشگرانی كه به ایران سفر كرده اند بخصوص زنان به این نتیجه رسیده ام كه حضور آن ها در كشور ما چقدر افكار و دیدگاهشان را تغییر می دهد. زن ها شاید در ابتدای سفر با حجاب مشكل داشته باشند، اما در ادامه برایشان مسئله ای وجود ندارد.
او افزود: فكر نكنید توریست بیگانه است و فرهنگش روی ما تأثیر می گذارد. مطمئن باشید این فرهنگ ایرانی است كه توریست را تحت تأثیر قرار می دهد.
سلحشوری همینطور از بخش خصوصی درخواست نمود ضمن تعریف مقاصد جدید گردشگری برای توزیع سفر در ایران كمك كنند كمیسیون ویژه گردشگری در مجلس تصویب و وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تشكیل شود تا از این مشكلات رها شوند.

عمان درحال از دست رفتن است
سعید اوحدی ـ معاون سرمایه گذاری و برنامه ریزی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ـ كه آخرین سخنران این گردهمایی بود، در سخنانی اظهار داشت: هنوز در حوزه توسعه گردشگری راه زیادی در پیش داریم، با این جلسات هم اندیشی می توان تلنگری به مجموعه های مختلف ازجمله سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری زد تا با افزایش شناخت، ابزار مورد نیاز را برای توسعه گردشگری فراهم كرد.
وی با اشاره به وضعیت زیرساخت گردشگری در ایران اظهار نمود: خیلی از ابزارها در اختیار سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و معاونت گردشگری این سازمان نیست، مثلاً در لایحه بودجه امسال، سرفصل تملك دارایی یارانه زیرساخت های صنعت گردشگری نسبت به سال قبل ۵۰ درصد كاهش داشته است. متأسفانه كشور ما با وجود ظرفیت های بی نظیری كه دارد، در حوزه زیرساخت های گردشگری بین ۱۳۶ كشور دنیا در رتبه ۱۱۶ قرار دارد.
اوحدی همینطور به برخی مشكلات مربوط به ویزا اشاره نمود و اضافه كرد: سال قبل ۳۶ هزار نفر از عمان به ایران سفر كردند، درحالی كه این آمار امسال ریزش داشته است. ایران فقط یك سفارت در مسقط دارد و مردم سایر شهرها مجبورند دست كم دو سه ساعت رانندگی كنند تا به این سفارت برسند.
او همینطور به ظرفیت گردشگری سلامت در ایران كه مورد توجه كشورهایی همچون عمان است، اشاره و اظهار نمود: توسعه گردشگری نیازمند عزمی ملی است، امیدواریم با كمك هم به اجماعی برای رسیدن به اهداف برسیم.
در حاشیه این گردهمایی از مجتبی كریمی ـ رییس اداره گذرنامه و روادید وزارت خارجه ـ به خاطر همراهی با صنعت گردشگری و حل مشكلات ویزای فرودگاهی و پیگیری ویزای الكترونیكی و صیانت از حقوق ارباب رجوع، تقدیر گردید.

غذا و موسیقی همچنان در محاق
همچنین قرار بود بانوانی از موزه موسیقی اصفهان كه یكی از پرطرفدارترین اماكن در میان گردشگران خارجی است، به اجرای موسیقی بپردازند كه عنوان شد به علت محدودیت هایی كه معمولا از ناحیه اداره اماكن متوجه اجرای چنین مراسمی در هتل ها است، ترجیح داده شد تنها كلیپی از موزه موسیقی اصفهان پخش شود.
پذیرایی از میهمانان این مراسم هم با تنوع در لیست غذاهای ایرانی همراه بود كه سیدهادی شیرازی ـ دبیر جامعه تورگردانان ایران ـ توضیح داد: تنوع در لیست غذایی و استفاده از خوراك اصیل ایران در چنین گردهمایی هایی كه هم مسؤولان دولتی و هم فعالان گردشگری حضور دارند، با هدف و انگیزه ترویج این ظرفیت و فرهنگ صورت گرفته است، به این امید كه دست اندركاران متوجه تاثیر خوراك اصیل ایرانی در صنعت گردشگری شوند و فقط به كباب فكر نكنند.



1396/10/08
21:25:08
5.0 از 5 امتیاز
4713
تگهای خبر: تجارت , سرمایه گذاری , صادرات
این مطلب ساسان گستر مفید بود؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۱
sasangostar ساسان گستر صادرات و واردات
sasangostar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ساسان گستر محفوظ است

ساسان گستر

مرکز بازرگانی و واردات و صادرات